Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å konstruere en nyhetssak

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 20:59   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å konstruere en nyhetssak

TV2 har nettopp "koseintervjuet" David Irving i 20 minutter, uten noe særlige kritiske spørsmål, og tydeligvis lite historiekunnskap, og nå er han på vei tilbake til London. De har betalt flybilletten hans og oppholdet hans, og sier de har gjort intervjuet fordi han var aktuell ift. foredraget på Lillehammer. Men ryktet sier at han aldri hadde planer om å tale på Lillehammer i det hele tatt, og han sier selv "Mission Accomplished" og er superfornøyd med 20 minutter usensurert tale på nasjonal TV. På sett og vis har TV2 konstruert en nyhetssak.

Hva syns dere, er det ok?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:59   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Her er linkene til Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/2009/05/26/n...etikk/6410290/
http://www.dagbladet.no/2009/05/26/n...rmoen/6414872/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:10   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Jeg syns absolutt ikke David Irving er noe for en "koseprat." Han bør granskes og kritiseres, skal det være noe poeng i. :synsing:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:11   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Nei, det synes jeg ikke er ok. Det er nettopp at han får i stand denne type intervjuer som gjør at denne mannen fortsetter å åpne den stygge munnen sin. All PR er god PR osv.
Nå har han nok en gang fått fremmet sin sak og kanskje sådd tvil i noen andre ang. jødeutryddelse o.l.

Håpløst useriøst av TV2

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:13   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

I utgangspunktet greit å ha han på TV, men da må han grilles, ikke dulles med.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:13   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg syns absolutt ikke David Irving er noe for en "koseprat." Han bør granskes og kritiseres, skal det være noe poeng i. :synsing:

Nettopp- En journalist i Aftenposten sa det samme i dag, at det krevdes en svært kunnskapsrik og faglig dyktig person til å kunne intervjue denne mannen uten at intervjuet og intervjueren bare ble ett talerør for Irving selv. Han fikk tydeligvis rett.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:15   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Nå kjenner jeg litt på fordommene mot Tabloid og TV2, så jeg skal komme tilbake til dette når jeg har fått dem på avstand.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:17   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

TV2 har nettopp "koseintervjuet" David Irving i 20 minutter, uten noe særlige kritiske spørsmål, og tydeligvis lite historiekunnskap, og nå er han på vei tilbake til London. De har betalt flybilletten hans og oppholdet hans, og sier de har gjort intervjuet fordi han var aktuell ift. foredraget på Lillehammer. Men ryktet sier at han aldri hadde planer om å tale på Lillehammer i det hele tatt, og han sier selv "Mission Accomplished" og er superfornøyd med 20 minutter usensurert tale på nasjonal TV. På sett og vis har TV2 konstruert en nyhetssak.

Hva syns dere, er det ok?


Som journalist; Nei, jeg synes ikke det er ok.
Jeg synes en nyhetssak burde ha mer kjøtt på beinet enn som så, og dette vitner om nyhetstørke.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:19   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nå kjenner jeg litt på fordommene mot Tabloid og TV2, så jeg skal komme tilbake til dette når jeg har fått dem på avstand.

Når noen bekrefter fordommene dine, så er det fullt lov å lufte dem.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:20   #10
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Som journalist; Nei, jeg synes ikke det er ok.
Jeg synes en nyhetssak burde ha mer kjøtt på beinet enn som så, og dette vitner om nyhetstørke.

Nyhetstørke, tabloid-kåtskap og en ekstremt mager redaksjon, faglig sett.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:22   #11
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Nyhetstørke, tabloid-kåtskap og en ekstremt mager redaksjon, faglig sett.



Jeg kjenner (og virkelig tror) at jeg skulle ha klart å dra frem interessante aspekter mht. et intervju med Irving. Jeg hadde lagt min journalistiske integritet i å la ham svare for seg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:23   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Når noen bekrefter fordommene dine, så er det fullt lov å lufte dem.



Er det ikke akkurat dette her Tabloid/TV2 tjener på da?
Det er jammen ikke mye av innholdet i Tabloid som er til for å informere folket, akkurat. Jeg synes det stadig er ensidige saker med dårlig research som presenteres.
Jeg kunne holdt på i evigheter ...

Noen bekjente av meg prøvde en gang å sende inn SMS på en av de sendingene, det var en røys av FRP-stemmer som kom på skjermen, men deres, som var av den mer sosialdemokratiske arten, var ikke å se.
Det er bare aldri balansert i det programmet der. Rett og slett.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:29   #13
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.



Jeg kjenner (og virkelig tror) at jeg skulle ha klart å dra frem interessante aspekter mht. et intervju med Irving. Jeg hadde lagt min journalistiske integritet i å la ham svare for seg.

Sånn bør det også være. Mitt inntrykk er at flere og flere redaksjoner ser seg fornøyd med å fylle sendetid/spalteplass og gir blaffen i å være kritiske, godt forberedt og orientert. Det henger jo selvsagt sammen med stramme budsjetter og krav til produksjon. Jeg mener likevel at den økende andelen nyutdannede som er pågående, pliktoppfyllende og vil "bli noe innen media" uten noen følelse av den samfunnsoppgaven journalistikk i utgangspunket er, står for en del av skylda.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:31   #14
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


Det er jammen ikke mye av innholdet i Tabloid som er til for å informere folket, akkurat. Jeg synes det stadig er ensidige saker med dårlig research som presenteres.
Jeg kunne holdt på i evigheter ...

Det er bare aldri balansert i det programmet der. Rett og slett.

Det er et møkkaprogram. Ren underholdning, som tar og får alt for stor plass i offentlige debatter.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:34   #15
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Jeg blir uvel av hele saken kjenner jeg. Han må jo være storfornøyd med besøket. Hvor mye er den publisiteten han har fått verdt i kroner tro?

Og Litteraturfestivalen på Lillehammer åpner uten noe som helst oppmerksomhet, alt fokus er på den ekle mannen. Tragisk. Min andre halvdel er på samme fly som Irving visstnok skal være på .... han hadde ikke sett han men han er kanskje bundet og kneblet i en fraktkasse for å skåne de andre passasjerene

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:35   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det er et møkkaprogram. Ren underholdning, som tar og får alt for stor plass i offentlige debatter.


Og strengt tatt bør jeg ikke si noe om det, all den tid jeg aldri ser på det.
Jeg får høyt blodtrykk av hele programmet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 21:39   #17
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å konstruere en nyhetssak

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og strengt tatt bør jeg ikke si noe om det, all den tid jeg aldri ser på det.
Jeg får høyt blodtrykk av hele programmet.

Jeg og. Det og Viggo-show på NRK, selv om det er hakket bedre, så er det noe med valg av saker og måten han stiller spørsmål og driver debatten videre på.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no