Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-09, 09:47   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

...


Sist redigert av Guava : 23-09-10 kl 22:09.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:55   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Jeg kan signere på at på min jobb er det stille på kontoret etter firmafester ihvertfall. Men det er sjelden det er firmafest da. Tror det er flere år mellom hver gang.

Også jobber de fleste så mye at jeg igrunnen synes det er greit om de tar seg fri. De skriver ikke sykedager tror jeg - vi har så og si ikke sykefravær til tross for at de fleste jobber 400 timer overtid i året eller mer.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:01   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Dette er helt uhørt her jeg jobber nå, men i min ungdom i industrien så var dette helt vanlig. Det, og at folk røk ut på fylla og måtte hankes inn og tørkes opp etter noen dager. Jeg har sittet noen dager med hodepine og liten effektivitet på kontoret, pga. litt mye halloi dagen før, men ALDRI om jeg hadde tatt en sykedag for det!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:15   #4
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Dette er generelt frowned upon hos oss, og jeg tenker som så at er man helt om natten, får man jaggu være helt om dagen også...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:18   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Å ta sykedag etter en festdag, er så utenkelig for meg at jeg trolig hadde troppet opp på jobb med feber, bare for å sikre meg at ingen trodde jeg var hjemme i bakrus. Det er ikke mye som er så patetisk som fravær dagen etter firmafest.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:26   #6
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Min forrige jobb var i en bransje som er beryktet for sitt høye alkoholkonsum, og jeg hadde i en periode en sjef som drakk cola og akket seg over bakrusen så å si hver eneste dag. Et par ganger skjedde det at han ikke dukket opp i det hele tatt.

Som mellomleder mistenkte jeg mer enn en gang at det ikke var "omgangssyke" det dreide seg om ved en dags fravær. Jeg opplevde også å måtte sende hjem en ansatt som fremdeles hadde åpenbar promille.

Selv har jeg aldri tatt en sykedag på grunn av bakrus, men jeg har utvilsomt levert under det forventede enkelte dager. De siste fem årene har det blitt lite av det, dog.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:27   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Jeg fikk lyst til å presisere jeg: Det er ikke greit for meg heller om man benytter ordninger for syke for å være fyllesyk. Skalman på fest og avspaserer dagen etter er det greit.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:33   #8
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Å ta ut en egenmelding pga bakrus er helt uakseptabelt, og mennesker som gjør det burde virkelig skamme seg og vokse opp.
Det irriterer meg at folk ser så lett på egenmeldinger og enkelte som bare tar ut en fordi at de ikke har brukt opp alle de har i løpet av et år.
Skal du ut å drikke når du vet du skal på jobb dagen etter, får du pine meg være voksen nok til å ta konsekvensene av det også.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:39   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Jeg kan faktisk ikke få meg til å tro på de tallene.

I den bedriften jeg jobber nå så arrangerte man tidligere julebordene på torsdager. Da var ikke arbeidsstyrken helt tilstedeværende på fredagene. Jeg møtte alltid på jobb, dog ganske mye for sent og det var nok ikke min mest effektive dag. Men det er derfor man har avspasseringsmuligheter. Jeg kan ikke tenke meg at noen andre heller turte å kalle dette sykefravær.

Men jeg har en skikkelig kontorjobb. Det er kanskje anderledes i andre typer jobber.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:41   #10
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

AKAN er én måte å løse dette problemet på. Eller i alle fall forebygge det. Jeg tror nemlig det ofte er snakk om de samme menneskene som er borte på denne måten.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:44   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Jeg kjenner jeg har null-toleranse for slikt. Jeg jobber jo i attføringstiltak med mange med rusproblemer. Våre fester er derfor aldri fest med uhørte mengder alkohol. (Og naturligvis uten alkohol de gangene deltakere på tilbud er med)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:45   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Syns det var et høyt tall, men samtidig er jeg kanskje ikke bare overrasket heller.

Jeg har vel aldri jobbet noe sted dette har vært en problemstilling og selv har jeg aldri brukt en egenmeldingsdag/vært borte fordi jeg har vært bakfull.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:47   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Min forrige jobb var i en bransje som er beryktet for sitt høye alkoholkonsum, og jeg hadde i en periode en sjef som drakk cola og akket seg over bakrusen så å si hver eneste dag.

Flashbacks til min første jobb der sjefen hadde "en liten en" i skrivebordsskuffa, og ble mer høyrøstet utover dagen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:48   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Flashbacks til min første jobb der sjefen hadde "en liten en" i skrivebordsskuffa, og ble mer høyrøstet utover dagen.

Jeg vet om en kar som blir det ja. Jeg tror ikke han skjønner at det lukter sterkere og sterkere sprit i løpet av dagen...

  Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:08   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

I firmaet jeg jobber i er det mye representasjon og kvelder som inneholder alkohol, men å ringe inn syk når man har vært ute og representert dagen før er ikke godtatt.

Folk kan avspasere når de vil så lenge de avklarer med sin overordnede på forhånd, så det er en del som pleier å avspasere halve dager etter en tur ut med kunder, men da er det som sagt avklart på forhånd.

Jeg har vært borte fra jobb en gang pga alkohol, og jeg blir fremdeles flau når jeg tenker på det, selv om det er lenge siden.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:11   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette er helt uhørt her jeg jobber nå, men i min ungdom i industrien så var dette helt vanlig. Det, og at folk røk ut på fylla og måtte hankes inn og tørkes opp etter noen dager. Jeg har sittet noen dager med hodepine og liten effektivitet på kontoret, pga. litt mye halloi dagen før, men ALDRI om jeg hadde tatt en sykedag for det!

I mitt yrke er dette uaktuelt, for du ville blitt virkelig uglesett om du var borte fra jobb en dag rett etter at folk visste du hadde vært på fest. Men i hine hårde dager i Posten var det helt Texas. Har hørt de villeste historier om soving på sorteringsbord, folk som har sovnet på ruta i oppganger de skulle dele ut post, flaske på hekken på julaften osv. Og slikt var helt akseptert. Men jeg har som sagt ikke vært borti at dette har vært en gjengs holdning andre steder jeg har jobbet.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:41   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I den bedriften jeg jobber nå så arrangerte man tidligere julebordene på torsdager. Da var ikke arbeidsstyrken helt tilstedeværende på fredagene. Jeg møtte alltid på jobb, dog ganske mye for sent og det var nok ikke min mest effektive dag. Men det er derfor man har avspasseringsmuligheter. Jeg kan ikke tenke meg at noen andre heller turte å kalle dette sykefravær.

Slik fungerer det hos oss også - jeg kunne godt ha funnet på å avspasere noen timer dagen etter julemiddagen, f.eks. (Da har jeg også vært på jobb på kvelden, ettersom det er styremøte i forkant av det selskapet, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 11:51   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

I min jobb er det til tider sånn at hver dag er en fest, men man er på jobb dagen etterpå allikevel. Muligens litt sen, men dog.

(Den beste måten å bli kvitt fyllesyke er visstnok å drikke masse vann og svette som en gal i et par timer mens man lemper flightcaser på trucker. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 12:06   #19
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

I min jobb er det rimelig uaktuelt å møte på jobb i bakrus, og likedan å bruke egenmeldingsdager på å reparere.

Jeg har likevel opplevd både sivilarbeidere, lærlinger og studenter som tydeligvis bruker egenmeldingsdager sånn. Ved mistanke om sånt fravær får de en kraftig advarsel. En sivilarbeider mistet plassen sin hos oss som en konsekvens av mye fravær av den sorten, og en student av meg fikk en skikkelig oppstrammer etter en sånn episode (han var ikke kapabel til å ringe og gi beskjed om fraværet sitt en gang... ).

Felles for disse er at de har vært svært unge, så vi har skrevet det på kontoen for ungdommelig dumskap. Håper for deres del at de ikke fortsetter likedan ute i "ordentlig" jobb.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 12:08   #20
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en gang om sykefravær. Denne gangen om alkohol

Heldigvis har jeg aldri opplevd dette selv, men jeg kjenner flere som gjorde dette i sin tidlige ungdom. For meg hadde det vært helt uakseptabelt å bruke sykedager på slikt. Avspassering avtalt på forhånd ja, men ikke sykedager.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no