Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 11:10   #21
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Fredagen som var hentet jeg eldste gutten min etter at han hadde vært på leirskole. Det kostet oss foreldre ingen ting. Kun lommepenger.

Når leiskole stedet ble bestemt var det snakk om sparing, men vi valgte å vente litt før vi satte igang. Men dette var da 4. året klassene ved skolen drar på leisskole og skolen betaler det.
Men dette er noe som kommer an på kommunene, hvordan de velger å bruke pengene. Også i en viss grad skolene tror jeg.
Ved skolen mine går på blir det satt av 50 000,- pr klasse for å dra på leirskole. Dyrere alternativ kan da ikke velges.

Mange blir overrasket når de hører at vi ikke må betale noe for leirskolen.

Men som ved alle andre skoler så har klassene en klassekasse. Der kan foreldrene gi bidrag, eller gaver som de så pent kaller det.
For mine to har det vært lite av det, men de har heller valgt loddsalg ved avsluttninger. Da med premier foreldrene har hatt med, eller premier som noen av foreldrene har skaffet (reklameprodukter f.eks drikkeflasker o.l)
(men selv når premier til ca 30,- skal bli tatt med er det foreldre som ikke gidder å ta med noe)

På en måte gjør det meg ingenting å bruke de ekstra pengene, men på den andre siden synes jeg det er helt feil.
Det blir feil når skolene legger opp til foreldrebetaling. Men sammtidig bør også forldrene få lov til å overrekke gaver, så lenge det er fordi de har lyst.
Men "tvungen" gave blir helt feil, og det er det jo til en viss grad.

Opplevde ved en skole her i kommunen for noen år siden at de kunne ikke kopiere pga lite penger så hadde de ikke kopi papir.......
(kommunen var inne i en periode hvor de kom med noen sinnsyke spareplaner)
En pappa ved den skolen tilbød skolen splitter ny kopimaskin og masse kopi papir (jobbet ved Canon)
Skolen takket nei.
På den ene siden en kjempefin avgjørelse av skolen, men på den andre siden dustete, for det var ungene det gikk utover.

SÅ lenge det er snakk om våre barn vil vi at de skal ha et best mulig utgangspunkt, dermed kan skolene legge opp til foreldrebetaling.
For vi foeldre gjør det for våre ungers skyld.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:12   #22
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Men det er ikke nødvendig å være i Polen for å bli undervist om hva som skjedde under 2. verdenskrig.

Jeg fikk selv god opplæring i dette når jeg gikk på skolen, men jeg var ikke på skoletur til polen.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Helt enig med deg, nettopp derfor skjønner jeg ikke hvorfor det legges så mye tid og penger i dette med Polen-tur
Jeg har aldri vært i polen men jeg har absolutt fått med meg hva som skjedde der.
Men det er vanskelig å stå imot når flertallet "presser" på med argumenter osv til at de skal dra til Polen

Leirskole blir anderledes, det er skole

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:12   #23
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Ny lovregel om gratisprinsippet i grunnskolen

Regjeringa har i dag lagt fram for Stortinget eit forslag om ny lovregel i opplæringslova om gratisprinsippet i grunnskolen. Etter forslaget vil ikkje kommunane kunne krevje betaling frå elevane eller deira føresette for undervisningsmateriell og aktivitetar som er nødvendige for å gjennomføre grunnskoleopplæringa i samsvar med opplæringslov og forskrift.
Ot.prp. nr. 94 (2001-2002) er ei presisering av gjeldande rett, slik at det i større grad enn tidlegare blir tydeleggjort at den offentlege grunnskoleopplæringa skal vere gratis.
- Grunnskolen skal være tilgjengelig for alle, uansett økonomisk evne. Forslaget som fremlegges er en viktig presisering og veiledning i hvordan dette gratisprinsippet skal praktiseres, sier statsråd Kristin Clemet.
Forslaget er ei oppfølgjing av eit stortingetsvedtak frå hausten 2001.Stortinget bad da Regjeringa leggje fram forslag om endring av opplæringslova slik at gratisprinsippet i grunnskolen blir reelt.
Det avgrensa høvet kommunane etter gjeldande rett har hatt til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knytt til eit reelt frivillig leirskoleopphald, fell dermed bort. Desse utgiftene vil bli kompenserte ved at det i statsbudsjettet for 2002 er lagt inn 25. mill. kroner i dei frie inntektene til kommunane. Tiltaket har ein heilårseffekt på 60 mill. kroner.
Lovforslaget er ikkje til hinder for at skolane tek imot gåver og frivillige bidrag. Men prinsippet om gratis offentleg grunnskoleopplæring inneber at elevane ikkje kan påleggjast noka form for motyting i form av eigenbetaling, marknadsføring eller anna for å få opplæringa. Det er kommunen/skolen som har ansvaret for å sørgje for at den som gir gåver til skolane, ikkje stiller krav om motytingar som vil vere i strid med gratisprinsippet .



Dette fant jeg. Det er ikke lov å opprette egne kontoer. Det skal gis som "gave" i ei felleskasse.




Ingen som har lest innlegget mitt?? Lenger opp

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:14   #24
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Synes løsningen foreldrerådet vårt kom til en god løsning.

Det måtte være 100% oppslutning på at alle skulle ta ansvar for 5.500.- selv, om dette var med pengeinnskudd eller deltagelse på dugnader.

Var det ikke alle som hadde anledning til dette, ble det ingen tur!

Det er jo festlig for "Per" som ikke har råd, få skylden for at ingen får reise

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:15   #25
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Hva hvis man velger å ikke sende ungen sin på leirskole, får de vanlig undervisning på skolen da den uka de andre er på leirskole?
Nei, det gjør de ikke fordi lærerne er også på leirskole nemlig så hvordan kan det da være opp til foreldrene hva vi vil gi barna våre.

Jo, på vår skole så får de delta i en annen klasse dersom de ikke skal være med.

Vi tok opp dette allerede på foreldremøtet i første klasse, og det var en enstemmig avgjørelse. Alle foreldrene ønsket å betale for at vi skulle få til et opphold på leirskole i 5. klasse.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:15   #26
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Leierskole ved barneskolen blir i min skolekrets løst på følgende måte.

Alle på 5. klasse trinnet (foreldrene) er ansvarlig for å gjennomføre 17. mai feiringen ved skolen. Her er det diverse aktivteter/konkurranser, kake, kaffe og pølsesalg, og loddsalg.

Inntektene fra 17. mai feiringen går rett til leirskole oppholdet for 6. klassingene.

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:16   #27
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det er jo festlig for "Per" som ikke har råd, få skylden for at ingen får reise

Så lenge det også blir lagt opp til dugnader, vil "Per" få en mulighet.
Men om det blir slik at de kan velge helt fritt, blir det nok til at mange forledre betaler de pengene for å slippe å delta på dugnad. Da vil noen automatisk falle utenfor, for det er flaut i dagens Norge og ikke ha god råd.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:16   #28
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Min sønn var på leirskole nå i høst. Det var en gutt som ikke kunne få være med. Jeg snakket med han mens de andre var borte og han var tydelig sår fordi han ikke fikk være med. Jeg hadde ordentlig vondt av han, men prøvde å skryte av at han fungerte som hjelpelærer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:18   #29
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det er jo festlig for "Per" som ikke har råd, få skylden for at ingen får reise

Jeg har jobbet noe så sinnsykt mye på dugnader, det siste året for å dekke eldstemann sin andel. Jeg er veldig glad for at vi har sluppet å måtte jobbe for "Per", "Pål", "Alexander", "Simen" og "Vegard".

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:22   #30
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jo, på vår skole så får de delta i en annen klasse dersom de ikke skal være med.

Vi tok opp dette allerede på foreldremøtet i første klasse, og det var en enstemmig avgjørelse. Alle foreldrene ønsket å betale for at vi skulle få til et opphold på leirskole i 5. klasse.

Her får de ikke et tilbud på skolen, dvs det var to elever som ikke ble med klassen på leirskole, den ene var hjemme, den andre fikk være hjelpelærer i andre klasse

Jeg var selv i møte med rektor før vi som foreldre tok avgjørelsen om vårt barn skulle bli med på leirskole eller ikke (det var ikke av økonomiske årsaker)
Det var jeg og en annen mamma, rektor sa rett ut; hvis dere velger å ikke la barna deres delta på leirskole vil de ikke få noe alternativ her altså.....

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:22   #31
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Men det er ikke nødvendig å være i Polen for å bli undervist om hva som skjedde under 2. verdenskrig.

Jeg fikk selv god opplæring i dette når jeg gikk på skolen, men jeg var ikke på skoletur til polen.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Helt enig. Det finns et Holocaust-senter i Oslo for oss som bor i nærheten av den byen.

Selvfølgelig syns jeg det er flott at ungene får komme til Polen. Men da bør det ikke koste noe for noen.........

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:24   #32
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Her får de ikke et tilbud på skolen, dvs det var to elever som ikke ble med klassen på leirskole, den ene var hjemme, den andre fikk være hjelpelærer i andre klasse

Jeg var selv i møte med rektor før vi som foreldre tok avgjørelsen om vårt barn skulle bli med på leirskole eller ikke (det var ikke av økonomiske årsaker)
Det var jeg og en annen mamma, rektor sa rett ut; hvis dere velger å ikke la barna deres delta på leirskole vil de ikke få noe alternativ her altså.....

Uansett så er det ikke greit for de som ikke får reise. Ser jo at den gjengen som kom tilbake i høst har blitt en veldig tett gjeng.... Det kan være sommeren også som har "modnet" dem, men det har vært en stor forandring på den sosiale delen på det trinnet i høst.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:28   #33
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Jeg har jobbet noe så sinnsykt mye på dugnader, det siste året for å dekke eldstemann sin andel. Jeg er veldig glad for at vi har sluppet å måtte jobbe for "Per", "Pål", "Alexander", "Simen" og "Vegard".

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:29   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Her får de ikke et tilbud på skolen, dvs det var to elever som ikke ble med klassen på leirskole, den ene var hjemme, den andre fikk være hjelpelærer i andre klasse

Jeg var selv i møte med rektor før vi som foreldre tok avgjørelsen om vårt barn skulle bli med på leirskole eller ikke (det var ikke av økonomiske årsaker)
Det var jeg og en annen mamma, rektor sa rett ut; hvis dere velger å ikke la barna deres delta på leirskole vil de ikke få noe alternativ her altså.....

Jøye meg. Jeg trodde skolen var ansvarlig for undervisningen?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:33   #35
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jøye meg. Jeg trodde skolen var ansvarlig for undervisningen?

Ikke sant?
Og så lenge det ikke er et reelt valg vi som foreldre kan ta er det jo virkelig frivillig- tvang å være med på leirskole.

Jeg ser tydelig det sosiale aspektet som "gjengen" fra leirskole har oppnådd, men jeg ser ikke bare positivt på det heller jeg da...

For eller imot leirskole er en annen diskusjon

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:38   #36
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

Så lenge skolen i Norge er obligatorisk så mener jeg at det skal være gratis. Alle skal ha like muligheter. Før kalte de dette for solidaritet

Iflg. rektor på ungdomsskolen til barnet mitt så er det lovbrudd at hver enkelt sparer på egen konto. Iflg. de undersøkelsene han hadde gjort så var det "gaver" til ei felleskasse som var ok. Han hadde det fra departementet. Hvis jeg ikke har misforstått noe her. Jeg skal undersøke dette idag. Jeg skal innkalle til foreldremøte og må ha dette klart for meg før møtet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:49   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.978
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen.

Budsjettet på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett. Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.

Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.

Vi ønsker oss en rettferdig verden, det er vel i beste fall en utopi.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:53   #38
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen. Budsjette på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett.Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.

Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.

Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:55   #39
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det blir jo frivillig tvang dette da. Jeg har ikke kapasitet til å delta på mange dugnader. Jeg har nok med helsa mi og skolearbeidet. Vi er i en vanskelig økonomisk situasjon pga. min sykdom og min manns diagnose. Det vil rette seg etterhvert, men slik det er pr. idag så blir jeg fortvilet. Vi har to barn som skal konfirmeres de neste tre årene. Og eldstejenta skal begynne på videregående. Barn i tenårene er dyrt. Selvom mine barn ikke er godt vant i så måte.

Derfor blir jeg ganske så oppgitt over at foreldre med jobb og bra økonomi stadig presser på. Utad vil jeg ikke stå å si hvordan vi egentlig har det. Jeg blir oppfattet som en ressurssterk person og det vil jeg fortsatt skal være slik. Noen foreldre sier at: Alltid er det de samme som ikke betaler. Kanskje det er en grunn til at det alltid er de samme som ikke betaler?

Enig i at et stort poeng må være at ungene selv gjør mye av jobben. Tror de vil sette mer pris på det da. Samtidig så er vel sikkert problemet at dersom barna selv skal gjøre det så blir det bare småpenger. Dugnader må det være voksne på og salg av kaker er ikke nok. Basarer gir for lite penger også videre......

Sikkert morsomt sånn sosialt. Man blir jo godt kjent foreldre imellom da

Men jeg mener at gratisprinsippet må håndheves. Det er en skole for alle og da mener jeg at så lenge det er i skoletiden og i forbindelse med skolen da må det ikke være hver enkelts økonomi som avgjør. Jeg har hørt om folk som har tatt forbrukslån for å sende ungene på tur. De har ikke turt å si at de ikke har råd.

Jessica, du er ressurssterk. Kanskje det derfor burde være du som stod fram og sa at ikke alle har like god økonomi. Det er ikke alle som forstår at de ressurssterke også kan ha det tøft innimellom. Og de er sikkert lei av de "ressurssvake" som kanskje ikke bryr seg så mye om barna sine at de gidder å bidra, og som gjør at ingen får lov til å gjøre noen ting.

Ble litt generellt på slutten, men håper dere forstår poenget mitt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:59   #40
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jessica, du er ressurssterk. Kanskje det derfor burde være du som stod fram og sa at ikke alle har like god økonomi. Det er ikke alle som forstår at de ressurssterke også kan ha det tøft innimellom. Og de er sikkert lei av de "ressurssvake" som kanskje ikke bryr seg så mye om barna sine at de gidder å bidra, og som gjør at ingen får lov til å gjøre noen ting.

Ble litt generellt på slutten, men håper dere forstår poenget mitt.

Jeg føler det svært vanskelig. Jeg er veldig åpen av meg, men akkurat det er vanskelig. Jeg ser de foreldrene som fordømmer og kommer med holdninger der enhver er seg selv nærmest. Jeg tør ikke utsette meg for noe sånt. Det er så mye uklokskap og jeg er redd det skal gå utover datteren min. Hun har fått slengt ut noen kommentarer fra ei venninne ang. hva vi har råd til og hva vi ikke har råd til. Det venninnen ikke vet er at vi har fått penger fra min mor og far. Derfor kunne vi investere i utemøbler i plast nå i sommer....... Jeg føler at dersom jeg sier noe så vil andre blande seg oppi ting de ikke har noe med og som de ikke har forutsetninger til å bedømme....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no