Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lese barnas dagbok osv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 16:08   #21
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Støtter Maximillia her. Fullt ut.

Det er forresten ikke rart de ikke vil snakke med dere, dersom de faktisk ikke kan stole på dere. Og hadde jeg hatt en mamma som snoket i mine private samtaler hadde jeg ikke stolt nok på henne til å betro meg. Enkelt og greit.

Hva er forresten piczo-sider?

Har du lest innleggene mine?

piczo-sider er hjemme-sider på en måte, mest brukt av barn og unge

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:12   #22
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Har du lest innleggene mine?


Ja. Disse utklippene fikk meg til å skrive det jeg skrev.

poden fikk msn mot at passordet er tilgjengelig for meg/oss så han vet at jeg kan gå inn å lese, men jeg sier ikke ifra hver gang jeg gjør det, det er jo også fordi hensikten er å se hva de snakker om når foreldrene ikke er tilstede.....

Jeg leser ikke alt jeg kommer over på daglig basis, men minste lille humørsvingning eller annen endring i adferd hos poden som helt tydelig ikke vil redegjøres for under en god prat, sjekkes opp ja

Det er ikke alt de vil snakke med oss om desverre

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:25   #23
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ja. Disse utklippene fikk meg til å skrive det jeg skrev.

poden fikk msn mot at passordet er tilgjengelig for meg/oss så han vet at jeg kan gå inn å lese, men jeg sier ikke ifra hver gang jeg gjør det, det er jo også fordi hensikten er å se hva de snakker om når foreldrene ikke er tilstede.....

Jeg leser ikke alt jeg kommer over på daglig basis, men minste lille humørsvingning eller annen endring i adferd hos poden som helt tydelig ikke vil redegjøres for under en god prat, sjekkes opp ja

Det er ikke alt de vil snakke med oss om desverre

Vi har helt motsatt praksis. Om vi skulle ha behov for å lese gjøres det sammen med barnet. Jeg ønsker ikke å være en spion.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:35   #24
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Myrsnipa: Hvordan har du kommet frem til at jeg ikke er til å stole på, det var det jeg lurte på?

Tror du barnet ditt forteller deg sannheten om alt bare du viser at du er til å stole på ved at du ikke leser msn-logg eller lignende?

Som jeg også nevnte i et innlegg har jeg pga msn-logg klart å "trekke litt i tråder i kulissene" slik at en lei situasjon ble "reddet"
Jeg vil jo aldri bruke noe imot poden, men som et hjelpe-verktøy til å lettere sette meg inn i hva som plager.

Dette er et vanskelig tema og jeg hadde kanskje tenkt det samme hvis noen jeg ikke kjenner la inn et lignende innlegg, nettopp fordi det er et følsomt tema, og det er veldig viktig (som jeg også sa tidigere) at ikke ungene føler seg overvåket

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:09   #25
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Hva definerer du som skikkelig alvorlig?

Siterer meg selv i et tidligere innlegg:
Hvis jeg virkelig hadde mistanke om at de drev med noe skrekkelig (narkotika eller prostitusjon eller andre kriminelle ting) ville jeg vel ikke hatt så mye skrupler med å prøve å finne ut av det ved å sjekke det som sjekkes kunne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:11   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Tror du barnet ditt forteller deg sannheten om alt bare du viser at du er til å stole på ved at du ikke leser msn-logg eller lignende?

Jeg tror de færreste tenåringer forteller foreldrene sannheten om alt, uansett hva slags regler man har. Jeg forventer ikke å vite "sannheten om alt" de tenker og snakker med andre om.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:22   #27
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Dene problemstillingen ligger noen år fram i tid for oss. Men jeg husker hvor utrolig viktig det var for meg å ha litt privatliv da jeg var tenåring. Jeg brukte for eksempel aldri telefonen i stua da jeg snakket med venninner, jeg ringte fra soverommet til mamma og pappa. Nå snakker ungdommer med hverandre på msn, og jeg synes loggen der er privat. Om man begynner overvåkningtjeneste tror jeg bare ungdommene finner andre kommunikasjonskanaler. Jeg ville heller ikke ha lest meldingene på mobilen om jeg ikke trodde det var noe riv ruskende galt som foregikk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:35   #28
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Myrsnipa: Hvordan har du kommet frem til at jeg ikke er til å stole på, det var det jeg lurte på?

Tror du barnet ditt forteller deg sannheten om alt bare du viser at du er til å stole på ved at du ikke leser msn-logg eller lignende?


1) Du er ikke til å stole på dersom du går bak ryggen på dine tenåringer og leser deres private samtaler/notater. Og det sier du at du gjør.
Du er sikkert til å stole på mange andre områder, men på dette ene området så kan ikke dine tenåringer stole på deg. Dvs at de ikke kan stole på at deres private samtaler er private.

2) Nei, og her signerer jeg bare Maximillia igjen;
Jeg tror de færreste tenåringer forteller foreldrene sannheten om alt, uansett hva slags regler man har. Jeg forventer ikke å vite "sannheten om alt" de tenker og snakker med andre om.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:37   #29
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi har helt motsatt praksis. Om vi skulle ha behov for å lese gjøres det sammen med barnet. Jeg ønsker ikke å være en spion.

Du forstod at setningene i kursiv var fra Zefid? De er ikke mine.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:48   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Helt og fullstendig enig med Myrsnipa og Maximillia her. Hvis man ønsker et nært forhold til ungene sine, hvor de kan fortelle deg ting og be om hjelp forutsetter det tillit. Gjensidig tillit. Jeg ville ikke stolt på min mor dersom hun leste dagboken min. Brev, mail, sms, msn, osv er privat.

Man får den tilliten man gir, tror jeg. Og alle tenåringer er svingete i humøret, i opposisjon, gjør dumme og rare ting UTEN at det er fare på ferde. Jo mer man kontrollerer, styrer og maser, jo mer snikete adferd, jo mer løgn, luring og sniking fremprovoserer man. Det er jeg rimelig sikker på.

Jeg tror det er viktig å være tilgjengelig,ikke invaderende eller kontrollerende. Barna våre er sine egne mennesker som trenger privatliv og rom rundt seg. Jeg kommer til å gjøre som Maximillia. Når det gjelder tenåringsoppdragelse er hun min ledestjerne.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:55   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Du forstod at setningene i kursiv var fra Zefid? De er ikke mine.

Fikk du inntrykk av at jeg ikke forsto det?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:57   #32
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Er det ingen av dere som har fått med dere at det faktisk var nyttig å lese msn-loggen å ordne opp i en uheldig situasjon?

Eller det faktum at poden VET at jeg har tilgang

Jeg ser fremdeles ikke hvor det er snakk om tillitsbrudd eller invadering, greit nok at vi tydeligvis er uenige, men jeg forstår ikke argumentasjonen deres hvis dere har lest alle innlegg her i sin helhet og har evnen til å se sammenheng og ikke bare utsnitt så lenge sammenhengen gir et annet bilde enn dere skisserer

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:01   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Jeg har fått med meg dette, og tror absolutt jeg har fått med meg sammenhengen. Men jeg syns fortsatt det samme som jeg tidligere har skrevet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:03   #34
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Er det ingen av dere som har fått med dere at det faktisk var nyttig å lese msn-loggen å ordne opp i en uheldig situasjon?

Eller det faktum at poden VET at jeg har tilgang

Jeg ser fremdeles ikke hvor det er snakk om tillitsbrudd eller invadering, greit nok at vi tydeligvis er uenige, men jeg forstår ikke argumentasjonen deres hvis dere har lest alle innlegg her i sin helhet og har evnen til å se sammenheng og ikke bare utsnitt så lenge sammenhengen gir et annet bilde enn dere skisserer

1) Jo, men det ser jeg som urelevant. Ungdom bør (for det aller meste) ordne opp i egne situasjoner, ikke få hjelp av en mamma som har lest msn-loggen.
Skal du liksom fortsette å lese den på jakt etter situasjoner du kan gå inn å hjelpe til i?

2)De vet du har tilgang ja, men de vet ikke når du leser. Og siden du ikke forteller dem at du faktisk gjør det, så tipper jeg de ikke vet det. Mao føler de seg trygge der. De vil mest sannsynlig ikke likt det om de fikk vite om dette i ettertid.

3) Jeg leser sammenhengen godt, men for å få frem hvor vi er mest uenige så må jeg nesten quote deg på de sentrale setningene. Det blir ofte rotete å quote fulle innlegg hele tiden.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:04   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Er det ingen av dere som har fått med dere at det faktisk var nyttig å lese msn-loggen å ordne opp i en uheldig situasjon?

Eller det faktum at poden VET at jeg har tilgang

Jeg ser fremdeles ikke hvor det er snakk om tillitsbrudd eller invadering, greit nok at vi tydeligvis er uenige, men jeg forstår ikke argumentasjonen deres hvis dere har lest alle innlegg her i sin helhet og har evnen til å se sammenheng og ikke bare utsnitt så lenge sammenhengen gir et annet bilde enn dere skisserer


I noen tilfeller tror jeg det kan gjøre mer skade enn gagn å overvåke og ordne opp i situasjoner hvor barna ikke selv kommer til oss.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:17   #36
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

jeg ønsker ikke å gå inn på denne episoden, men jeg kan forsikre om at poden satt pris på akkurat dette

Poden er veldig klar over at jeg har lest, jeg sier det i ettertid ikke at "ikveld kommer jeg til å lese loggen din"

Det har også hendt at vi har lest den sammen, ved at poden roper på meg eller ved at jeg stopper opp når jeg går forbi mens poden sitter der...

Jeg trodde ikke det var nødvendig å legge ut absolutt alle detaljer når dere så sammenhengen mellom meningen min ang dagbok-lesing, forklaringen min om msn-logg og det faktum at faktisk kan humørsvingninger være tegn nok til at noe er galt. Like mye som det kan være tegn på hormoner på vill reise gjennom en ung og til tider forvirret kropp

Til åpplysning ser jeg meg selv som veldig tillitskapende til mine barn og tilbakemeldinger irl tyder på at jeg ikke er helt på bærtur når jeg sier det, men den virkeligheten de lever i er annerledes enn da vi var ungdommer.
Jeg beskytter ungene mine med alle midler hvis jeg ser det er nødvendig, jeg leser ikke msn-logg eller andre ting fordi jeg vil vite absolutt alt poden prater med sine om

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:25   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Det var jo du som spurte hva vi mente om dette, og jeg har sagt hva jeg syns. Jeg blir ikke enig med deg, og du blir ikke enig med meg. Det er vel nesten bare å være enige om å være uenige.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:12   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Er det ingen av dere som har fått med dere at det faktisk var nyttig å lese msn-loggen å ordne opp i en uheldig situasjon?

Eller det faktum at poden VET at jeg har tilgang

Jeg ser fremdeles ikke hvor det er snakk om tillitsbrudd eller invadering, greit nok at vi tydeligvis er uenige, men jeg forstår ikke argumentasjonen deres hvis dere har lest alle innlegg her i sin helhet og har evnen til å se sammenheng og ikke bare utsnitt så lenge sammenhengen gir et annet bilde enn dere skisserer

Jeg synes det er definitivt invaderende å gå inn og lese msn-logger uten å fortelle at du gjør det, eller si i ettertid at du har gjort det. Jeg ville vært litt mindre uenig med deg hvis du fortalte barna dine om det når du leste loggen deres. Altså ikke nødvendigvis "det du sier i kveld kommer jeg til å lese etterpå" , men "nå kommer jeg til å gå inn og lese det du skrev i går", eller "nå har jeg nettopp lest det du skrev i går", og så ta diskusjonen derfra. Da ville du i det minste være ærlig på hva du gjør, og ikke gå bak ryggen deres.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:14   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Poden er veldig klar over at jeg har lest, jeg sier det i ettertid ikke at "ikveld kommer jeg til å lese loggen din"

Jeg så ikke dette før jeg skrev innlegget mitt - hvis du forteller det i etterkant, er det mindre ille, slik jeg ser det. Jeg oppfattet i utgangspunktet situasjonen som at du gikk inn på msn-loggen hver gang du lurte på hva som foregikk (fordi poden var i dårlig humør e.l.), og så "tok grep" hvis det var nødvendig, alt uten å fortelle poden om det.

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det har også hendt at vi har lest den sammen, ved at poden roper på meg eller ved at jeg stopper opp når jeg går forbi mens poden sitter der...

Det synes jeg selvfølgelig er helt OK. Naturligvis. Det regner jeg med at alle gjør.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:20   #40
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: lese barnas dagbok osv

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er greit å fortelle barna at man følger litt med på loggen, når de er så store at de begynner å være på internett på egen hånd.

Men jeg ville aldri finne på å lese msn-loggen deres, mailen deres, eller gå inn på mobilfelefoner og lese sms.

Hvis jeg virkelig hadde mistanke om at de drev med noe skrekkelig (narkotika eller prostitusjon eller andre kriminelle ting) ville jeg vel ikke hatt så mye skrupler med å prøve å finne ut av det ved å sjekke det som sjekkes kunne.

Men hva de sitter og prater med vennene sine om på msn syns jeg de har like stor rett til å ha i fred som voksne mennesker.

Signerer likesågodt hele innlegget til Maximillia.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no