Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 18:02   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Jeg skjønner ikke problemet, egentlig.

Amming er best, ingen tvil om det.
Velger man flaske helt frivillig fordi man ikke gidder å amme, så bør man vel ha litt dårlig samvittighet for å sette sitt eget beste foran barnets, men er det så mange som lar være å amme frivillig?

KAN man ikke amme av ymse grunner, er det da noe å ha dårlig samvittighet for??

Jeg begriper ikke tankegangen! Selv kunne jeg ikke amme blandt annet pga prematur unge. Jeg prøvde, men måtte gi tapt. Helt greit, jeg gjorde mitt beste men det gikk ikke.

Har jeg dårlig samvittighet over det? Nei, pleier folk å ha dårlig samvittighet overfor ting de ikke kan noe for? Blir jeg sur og sint når jeg leser artikler om hvor positivt amming er, slik noen tydeligvis blir? Eh nei? Jeg er intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, helt uavhengig av om jeg selv ammet eller ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 18:21   #22
Jr.
sasiltranopogol
 
Jr. sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Innlegg: 283
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Det betyr kanskje at man gjør barnet en tjeneste ved å ikke amme i noen sammenhenger da.

Om for eksempel mor og far har IQ på Mensanivå, så er det jo veldig sannsynlig at deres barn får en tilsvarende eller høyere IQ. Samtidig så har mange pasienter på mentalsykehus i dag veldig høy IQ, de har vært så smarte at de har "bikka over". Etter hva jeg har hørt er det visst spesielt gutter dette skjer med, og at det har en sammenheng med at det er mest gutter i de øverste interlligenssjikt.Da kan man jo beskytte sitt barn fra galskap ved å gi flaske

Scorte 125 på en IQ-test her om dagen så da er jeg i det moduset at jeg beskyttet min sønn gjennom å ikke amme han

__________________
Je n'ai rien a dire
Jr. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 18:25   #23
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Min historie er vel ganske klassisk. Storebror ville ikke ta brystet uansett hvordan eller hvor mye jeg prøvde. Etter iherdig innsats, mange tårer og utrolig dårlig samvittighet gav jeg opp etter fire mnd. Jeg visste at amming var best og jeg visste at jeg hadde prøvd det jeg kunne, men allikvel hadde jeg dårlig samvittighet. Kunne jeg fortsatt å pumpe meg så han fikk de edle dråpene? Ja, det var vel nettopp derfor jeg hadde dårlig samvittighet. Jeg kunne selvsagt det, men til hvilken pris? Jeg hadde lite melk og ble hele tiden påminnet om det jeg ikke fikk til til barnet mitt. Det føltes stadig som et nederlag. Matingen ble et pes istedet for en kosestund.

Jeg er også intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, uavhengig om jeg ammet eller ei, men jeg fikk like fullt dårlig samvittighet for det.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:24   #24
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Lettere tabloid artikkel, og konklusjonen min er vel som andre her, det finnes en forskningsrapport for å underbygge (nesten) enhver holdning.

Men, det Zol og ElinM påpeker, er at både flaskeforeldre og ammende foreldre (kanskje det passer bedre med mødre?) har et behov for å legitimere sitt valg/sin posisjon. Det skjer enklest ved oppslag i mediene, i ukeblader, aviser eller annet. Å normalisere begge alternativer, både at mange får behov for kunnskap om flasking, mens andre får behov for informasjon om fortsatt amming etter 2 år, gjør at det "sære" ved langtidsamming og flasking forsvinner - om en stund.

Jeg ønsker meg ikke tilbake til en tid der flest barn blir flasket, men jeg ønsker at presset om fullamming til 6 mnd blir differensiert. Det å oppfostre et barn er krevende, forpliktende og anstrengende, og man trenger tillit til seg selv som mor/far, og støtte fra omgivelsene for å gjøre det best mulig. Det gjelder uavhengig av hva slags mat barnet gis det første året.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:42   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Jeg er også intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, uavhengig om jeg ammet eller ei, men jeg fikk like fullt dårlig samvittighet for det.

Og det samme sier de aller fleste flaskeforeldre jeg har møtt. Den dårlige samvittigheten er der fordi man tross alt vet at man ikke gir barnet sitt det beste. Og kanskje kanskje kanskje kunne burde skulle man prøvd bare litt til.

Jeg er i tillegg utrolig bitter fordi jeg ikke fikk informasjon om det å kombinere flaske og pupp da jeg spurte om det på barsel ("hva om jeg ikke får til ammingen, hva gjør jeg da" - det kunne de ikke svare meg på). Jeg er bitter fordi jeg nå vet at barn ikke skal ligge flatt og drikke flaske. Jeg er bitter fordi noen der ute sitter på informasjon som er viktig for meg og mitt barn og den informasjonen vil jeg ha. Men det er en annen diskusjon (som vel ingen andre enn sosial og helsedirektoratet og WHO er uenig i).

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:51   #26
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.


Jeg er også intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, uavhengig om jeg ammet eller ei, men jeg fikk like fullt dårlig samvittighet for det.

Ja, og det er tåpelig av Iset å insinuere noe annet.
Det gjør meg ingenting at vi får informasjon om hvor flott amming er, men det er den komplett manglende forståelsen for følelsen av nederlag som er så frustrerende å møte.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:56   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Jeg insinuerer ikke noe, jeg er bare oppgitt over at folk er så lett påvirkelige. Jeg sier jo at jeg selv slet voldsomt med ammingen, og klart det var et vanvittig nederlag da jeg måtte gi tapt og gå over på fulltidsflaske. Men dårlig samvittighet hadde jeg jo ikke, for jeg gjorde jo mitt beste, og det gjør vel de fleste? Ingen artikler får meg til grine over tapt amming når jeg jo vet at dette var utenfor min kontroll.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:09   #28
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Mye forskning skal man ta med en klype salt, eller iallefall med et kritisk blikk. For mange er det lett å tro på det som passer best inn i ens egen virkelighetsoppfatning, eller hva som er mest "behagelig" for en selv å tro på. Jeg syns forøvrig at Dagbladet er blitt veldig negativ til amming, men det er jo dessverre blitt en trend i tiden.

All forskning bør man ta med en klype salt. Og sjekke og dobbeltsjekke. Og likevel vil det nok mange ganger være faktorer som ikke kommer frem, som fremheves for mye eller som utelates.

Jeg synes ikke Dagbladets artikkel var negativ mot amming. Også morsmelk må tåle å bli sett på med kritisk blikk. Om ikke annet for å gang på gang få bevist at den er unik. Når man kjører en sak så sterkt som amming har blitt kjørt i Norge må man regne med å møte motstand. I Danmark har ammeforkjemperne møtt noe større (mildt sagt) motstand i forhold til i Norge. Der kjemper man for å få vekk ammeinformasjon på barsel. Man sår tvil om morsmelkens fordeler, fremhever miljøgifter som en grunn til å velge MME etc. Slik er det ikke i Norge. Heldigvis!

Er det en trend i tiden å være mot amming - eller er det en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og MME? Ser du forskjellen?

Desverre er det noen som ser på det å være opptatt av informasjon om flaske og å være for amming som to motsetninger. Desverre er det dem som påstår at jeg er mot amming. Desverre er det dem som tror at det å frigi mer informasjon om flaske kommer til å føre til at færre ammer. Desverre er det dem som ikke skjønner at flaskeforeldre har noe å kjempe for.

Og til sist: Jeg blir ikke sur når jeg leser hvor positivt amming er og hvor bra morsmelk er. Jeg har aldri kalt noen ammepoliti. I et intervju slo media opp med "ammefanatisme" i overskriften. De som leste resten av artikkelen så at jeg overhodet ikke brukte dette ordet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:30   #29
Jr.
sasiltranopogol
 
Jr. sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Innlegg: 283
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ja, og det er tåpelig av Iset å insinuere noe annet.
Det gjør meg ingenting at vi får informasjon om hvor flott amming er, men det er den komplett manglende forståelsen for følelsen av nederlag som er så frustrerende å møte.

Personlig tok jeg det med ammestopp ganske lett, men så hadde jeg ikke vært på NM før jeg tok den avgjørelsen heller da Har ingen dårlig samvittighet heller, selv om jeg sikkert kunne jobbet mer for saken. Sånn var livet bare. Beskyldningene fra gubben derimot, kunne jeg vært foruten, skulle nesten trodd han hadde vært på NM.

__________________
Je n'ai rien a dire
Jr. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:32   #30
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er det en trend i tiden å være mot amming - eller er det en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og MME? Ser du forskjellen?

Desverre er det noen som ser på det å være opptatt av informasjon om flaske og å være for amming som to motsetninger. Desverre er det dem som påstår at jeg er mot amming. Desverre er det dem som tror at det å frigi mer informasjon om flaske kommer til å føre til at færre ammer. Desverre er det dem som ikke skjønner at flaskeforeldre har noe å kjempe for.

Jeg kjenner deg såpass godt at jeg vet du slett ikke er mot amming. Jeg syns du skal ha kreditt dine meninger! Jeg tror allikevel at flaskeposten er med på å gjøre at færre ammer, fordi det føles mer akseptabelt å gi flaske. Det bør iallefall være rom for å diskutere denne mulige konsekvensen. Det er i og for seg greit nok, og jeg mener at de som må gi opp ammingen skal føle aksept for å gi flaske. Men jeg tror altså at jo lettere det er å gi opp, jo vanskeligere er det å lykkes med ammingen. I tidligere tider ammet nesten alle, langt flere enn nå. Og årsaken er enkel, den gang hadde man ikke noe valg. Og det førte til at de fleste fikk til å amme. Dessuten hadde man ikke alle de nymotens hjelpemidlene den gang, som flasker, smokk, pumpe osv, som er til for å hjelpe mødrene, men som dessverre i mange tilfeller også er med på å gi ammeproblemer. Det er klart at ammingen for enkelte den gang kostet fryktelig mye. Langt mer enn hva vi både vil og bør gi. Jeg syns for å være helt ærlig at dette er et lite dilemma. Jeg tror flaskeposten vil føre til at flere begynner med flaske og gir opp ammingen, men samtidig er det viktig at de som må gi flaske får den hjelp og informasjon de trenger. Løsningen på dette er at de som skal yte ammehjelp blir enda dyktigere. Målet er vel at flest mulig skal amme, iallefall de som ønsker det, og samtidig at de skal ha en god ammeopplevelse. Og så skal de som allikevel ikke får det til, få den hjelp de trenger samtidig som de får en god opplevelse med å gi flaske.



Jeg tror det er en trend i tiden å være "mot" amming, samtidig som det er en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og mme. Dette er to forskjellige trender slik jeg ser det. De påvirker kanskje hverandre, men er likefullt to forskjellige. Ser du hva jeg mener? Man kan fint ønske mer info om flaske, og samtidig være positiv til amming, men allikvel er det mange som er så negative til amming. (Vær så snill å forstå hva jeg i denne sammenhengen mener med å være for/mot og positiv/negativ til amming.) På NM har jeg sett mange tråder hvor mme blir foreslått som første og eneste løsning, selv i tilefeller der mor knapt har rukket å komme hjem fra sykehuset med babyen. Jeg syns jeg har sett mer av dette i senere tid. Det er så lettvint og greit å gi slike anbefalninger, og man tror kanskje at man hjelper vedkommende, men man engasjerer seg egentlig ikke så veldig mye i vedkommendes problemer når det er det eneste man svarer. Det blir ofte litt misforstått hjelpsomhet, føler jeg. (Selvfølgelig skal man støtte en mor som må gi opp ammingen, men mor er ikke kommet dithen i de situasjonene jeg snakker om her.)

Og Dagbladet virker også negativ, når de slår stort opp at barn ikke blir smartere av morsmelk. Greit nok at de er tabloide, men da har de tatt et standpunkt, og jeg får litt følelsen av at journalisten tenker med skadefro at "nå skal jeg ta dem" (om Nylander og co). Og hva er vitsen med å trekke inn Trogrim Eggens utblåsning og historier til frustrerte mødre i denne sammenhengen? Det er egentlig irrelevant for om morsmelk påvirker intelligensen eller ikke, men er med på å dreie leseren i en bestemt retning. Jeg oppfatter det iallefall slik.


Sist redigert av ElinM : 05-10-06 kl 22:44.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:53   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Jeg gir fanden i hvor smarte de blir. MM er nå best uansett.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:25   #32
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tror allikevel at flaskeposten er med på å gjøre at færre ammer, fordi det føles mer akseptabelt å gi flaske.

Jeg blir helt sjokkert! Dette er en liten "motvekt" (i mangel på annet ord) til amming, og dermed er det med på å gjøre at færre ammer? Det er en ganske sterk påstand å komme med. Hadde Flaskeposten eksistert da jeg slet med ammeproblematikken hadde jeg vært sjeleglad for å ha noen å finne støtte i! Det er vel ingen i Flaskeposten som oppfordrer til å gi flaske i stedet for å amme. Det er jo heller alternativet når ammingen ikke går for de aller, aller fleste.

Det er uttalelser som dette som gjør meg provosert! Jeg klarte heldigvis å amme andremann uten problemer, men det tok jeg ikke for gitt. Hvor mange har ikke fått spørsmålet "hvordan går det med ammingen?" etter fødselen. Da er det sårt å ikke kunne amme, og måtte komme med forklaringer og det som føles som unnskyldninger for hvorfor du ikke gjør det. I det norske samfunnet per i dag blir du uglesett på om du ikke ammer. Det første leveåret til storebror flyttet vi fire ganger og jeg var innom fem helsestasjoner. Ikke en helsestasjon hadde en microbølgeovn eller en flaskevarmer til å varme opp MME i. Det sier sitt om holdningene. Ikke i forhold til amming, men i forhold til flaske og MME. Svært skuffende i 2006!


Sist redigert av MissS : 06-10-06 kl 00:12.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 00:06   #33
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Ja, jeg må si meg enig i at den uttalelsen er sjokkerende. Man får ingen info om flaskegivning verken her eller der. Ammepolitiet gir ikke rom for slik informasjon. Med tanke på at det som kommer ut av puppen er rent og pent og at det som blir puttet på en flaske er utsatt for bakterier og sånt, så burde det kanskje være på sin plass med et kurs i flasking på lik linje som man kan få hjelp til å amme.

Jeg vil dele et postkort med dere som er sendt inn til Post Secrets. Det er fra USA og der er det motsatt fra her, flaskegivning blir av mange promotert som det rette og mange har problemer med å amme, både i forhold til familie og venner, men også i forhold til arbeid og ellers i det offentlige rom.



Jeg har av diverse grunner vært nødt til å gi flaske til tider til noen av mine barn. Jeg har følt det som henne når jeg har vært på ammerom, kafeér osv. Bare motsatt. Følt meg liten fordi jeg har gitt flaske og rett og slett vært irritert pga dette vanvittig teite mindreverdighetskomplekset som MANGE flaskegivere har. Så kom igjen; bøll med meg fordi jeg har gir flaske, så skal jeg faen med bite hue av deg! :deler:

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 00:21   #34
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Aaarrrghhh... enda en ammetråd som går inn i rekken av at konkludere med at joda ammebarn er smartere. Det er faktisk en av de tingene jeg IKKE tror på når det gjelder amming. For at JEG skal tro på en slik teori (eller forskningsfakta) så bør de værsågod å legge fram HVEM som er testet, HVA testpersonene jobber med, HVOR de bor og om de har brukt amming alene eller sammen med MME, hva de spiser osv.

Er så dritlei av å liksom få sånn halvveis slengt i trynet at jeg har grunn til å tro at min unge ikke blir smartere enn andre for jeg ammet bare i 6 uker.... NOT! Jeg vet jo allerede at hun er for seg for alderen og ja, faktisk, smartere enn de fleste andre babyer jeg kjenner som er like gamle som henne. Hun er friskere enn gjennomsnittet vil jeg tro (ettersom hun ennå ikke har vært syk) og i det hele tatt.

Dersom denne teorien om at ammebarn er smartere, så ville Norge ha verdens smarteste mennesker og verdens mest skoleflinke barn ettersom vi er det landet i verden som ammer mest og lengst. Dessverre er ikke DET fakta.

Realiteten er nok litt mer kompleks enn som så og bare komme med at ammebarn er smartere blir litt tynt for meg altså.... Det hjelper f.eks. ikke at man har ammet i årevis dersom ungen deretter blir foret opp på cola og potetgull...

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 00:52   #35
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tror allikevel at flaskeposten er med på å gjøre at færre ammer, fordi det føles mer akseptabelt å gi flaske. Det bør iallefall være rom for å diskutere denne mulige konsekvensen. Det er i og for seg greit nok, og jeg mener at de som må gi opp ammingen skal føle aksept for å gi flaske. Men jeg tror altså at jo lettere det er å gi opp, jo vanskeligere er det å lykkes med ammingen. I tidligere tider ammet nesten alle, langt flere enn nå. Og årsaken er enkel, den gang hadde man ikke noe valg. Og det førte til at de fleste fikk til å amme. Dessuten hadde man ikke alle de nymotens hjelpemidlene den gang, som flasker, smokk, pumpe osv, som er til for å hjelpe mødrene, men som dessverre i mange tilfeller også er med på å gi ammeproblemer. Det er klart at ammingen for enkelte den gang kostet fryktelig mye. Langt mer enn hva vi både vil og bør gi. Jeg syns for å være helt ærlig at dette er et lite dilemma. Jeg tror flaskeposten vil føre til at flere begynner med flaske og gir opp ammingen, men samtidig er det viktig at de som må gi flaske får den hjelp og informasjon de trenger. Løsningen på dette er at de som skal yte ammehjelp blir enda dyktigere. Målet er vel at flest mulig skal amme, iallefall de som ønsker det, og samtidig at de skal ha en god ammeopplevelse. Og så skal de som allikevel ikke får det til, få den hjelp de trenger samtidig som de får en god opplevelse med å gi flaske.

ElinM, jeg respekterer deg for dine kunnskaper og din evne til å formidle dine holdninger. Dette er ikke en persondebatt.

Men - hvorfor skal man alltid ta utgangspunkt i den gruppen som kommer til å gi flaske uansett? Flaskeposten er til for alle som flaskemater, være seg en flaske med MM gang i uken fordi mor skal trene, eller fullflasking med MME. Det står ingen anbefaling av flasking fremfor amming, det er ingen sjekkliste der du kan finne ut hva som passer best for deg, slik vi har sett eksempler på fra USA. Det er ingen som tilrettelegger valget om å kun flaske - det mener jeg er noe foreldre tar på egenhånd. Det er likevel viktig at de har kunnskaper i forkant. Jeg er sikker på en ting, og det er at flaskeposten fronter amming i langt større grad enn lignende sider i utlandet. Ingen av bakkvinnene er negative til amming, kun til begrepet fullamming. Selv Gro Nylander har uttalt at litt amming er bedre enn ingen amming mtp antistoffer. Det er derfor viktig for oss at denne informasjonen kommer ut til de som har behov for den - mødrene (foreldrene) som ikke klarer å fullamme.

Når du trekker parallellen til tidligere tider, er jeg nysgjerrig på hvilket tidsperspektiv du har. 50 år? 100 år?

Jeg vil gjerne vise til Spedkost-undersøkelsen til Sosial- og Helsedirektoratet, som ble gjennomført i 1998/99. Den viser at ved 3 mnds alder, ble 70% fortsatt fullammet. Hva med de resterende 30%? Har ikke de rett på nødvendig informasjon for å kunne ernære barnet sitt best mulig? Jeg har ingen oppdaterte tall for hånden, men Nasjonalt kompetansesenter for amming har uttalt at 1-2% av alle kvinner ikke kan amme. Det er nok barn til at manglende informasjon er et problem.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tror det er en trend i tiden å være "mot" amming, samtidig som det er en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og mme. Dette er to forskjellige trender slik jeg ser det. De påvirker kanskje hverandre, men er likefullt to forskjellige. Ser du hva jeg mener? Man kan fint ønske mer info om flaske, og samtidig være positiv til amming, men allikvel er det mange som er så negative til amming. (Vær så snill å forstå hva jeg i denne sammenhengen mener med å være for/mot og positiv/negativ til amming.) På NM har jeg sett mange tråder hvor mme blir foreslått som første og eneste løsning, selv i tilefeller der mor knapt har rukket å komme hjem fra sykehuset med babyen. Jeg syns jeg har sett mer av dette i senere tid. Det er så lettvint og greit å gi slike anbefalninger, og man tror kanskje at man hjelper vedkommende, men man engasjerer seg egentlig ikke så veldig mye i vedkommendes problemer når det er det eneste man svarer. Det blir ofte litt misforstått hjelpsomhet, føler jeg. (Selvfølgelig skal man støtte en mor som må gi opp ammingen, men mor er ikke kommet dithen i de situasjonene jeg snakker om her.)

Jeg har også lest disse diskusjonene, og jeg ser det som et tegn på at den ammeinformasjonen som nå gjennomføres på helsestasjonen, slår feil ut. Jeg kan jo fortelle om mitt eget utgangspunkt?

På helsestasjonen ble jeg vist en film om amming, som jeg mener ikke gav noe realistisk bilde av hva amming egentlig er. Den viste rosenrøde bilder av et diende barn og en nysminket, vakker mor. Den viste svært billedlig hvor synd det var på barn som fikk flaske, ved å vise et gråtende barn ... Etter å ha sett den filmen, visste jeg ikke spesielt mye om økedøgn, melkespreng, såre brystvorter, ammete, ammeinnlegg, nattamming, hormoner, sugetak, pumping, sultne spedbarn, Purelansalve osv. Man kan selvfølgelig spørre hvor mottakelige man er, men jeg tror amming må frontes på en annen måte - vi VET at det er det beste for barnet.

Jeg tror det er nettopp den manglende informasjonen om flasking som gjør at mange oppfatter informasjon om amming som propaganda eller press. Man trenger litt press for å gjennomføre noe som er vanskelig, men man trenger støtte også. Ammehjelpen har gjort en kjempejobb, og jeg er selv svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått.

Problemet i amme/flaske-debatten, er at de som har fått ansvaret for å informere og bistå ved problemer, ikke er sitt ansvar bevisst. Dessverre er for mange helsesøstre uvitende om problematikken, og gjemmer hodet i sanden når de møter informasjonshungrige foreldre.

__________________
08.05 | 06.12

Sist redigert av Skilpadda : 06-10-06 kl 01:01.
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 06:59   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns for å være helt ærlig at dette er et lite dilemma. Jeg tror flaskeposten vil føre til at flere begynner med flaske og gir opp ammingen, men samtidig er det viktig at de som må gi flaske får den hjelp og informasjon de trenger. Løsningen på dette er at de som skal yte ammehjelp blir enda dyktigere. Målet er vel at flest mulig skal amme, iallefall de som ønsker det, og samtidig at de skal ha en god ammeopplevelse. Og så skal de som allikevel ikke får det til, få den hjelp de trenger samtidig som de får en god opplevelse med å gi flaske.

Et dilemma - ja kanskje. Vi har diskutert før, og du vet at jeg er enig i påstandene dine om NM hvor MME ofte dras frem som første alternativ dersom noen spør om ammeråd.

Men for meg er løsningen din ikke god nok. Dyktige ammehjelpere kan ikke - og vil ofte ikke - hjelpe flaskeforeldre. Til og med foreldre som gir morsmelk på flaske føler seg stigmatisert. At ammehjelperne blir dyktigere hjelper ikke på informasjonen om flaske og MME. Det er ikke bare det emosjonelle jeg snakker om - det er den praktiske informasjonen om hygiene, tilberedning og mating. Informasjon som - og det er ikke en overdrivelse en gang - er livsviktig at man får.

Det som trengs er mer informasjon direkte knyttet til flaske og MME. Gitt på en slik måte at fordelene med morsmelk kommer klart frem. På den måten får folk infomasjon og kan gjøre et valg basert på det. Vi kan ikke presse folk til å amme ved å nekte dem informasjon om alternativet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 08:14   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Jeg er også intelligent nok til å vite at amming er den beste maten en baby kan få, uavhengig om jeg ammet eller ei, men jeg fikk like fullt dårlig samvittighet for det.

Jeg er ganske sikker på at det er dette som er normen for de fleste. Følelser lar seg ikke styre av fornuften. Man blir lei seg helt uavhengig av om man har en "reell" grunn til det eller ikke.

Ellers må jeg bare si at Saint har noen nydelige innlegg.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 08:16   #38
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

ElinM og zol, dere burde ikke krangle. Jeg synes Flaskeposten er et flott tiltak, og at zol har en beundringsverdig holdning til flaskemating, helt uten den bitterheten som preger mange som ikke har fått til ammingen. Elin (ikke-M), ditt innlegg oser derimot av nettopp den bitterheten. (Selv om jeg husker ammehistorien din godt, jeg vet at du slet veldig, og dessuten i motbør – jeg skjønner hvorfor du føler som du gjør.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 06-10-06 kl 09:27. Årsak: Var unødig krass
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 08:53   #39
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Saint


Jeg vil gjerne vise til Spedkost-undersøkelsen til Sosial- og Helsedirektoratet, som ble gjennomført i 1998/99. Den viser at ved 3 mnds alder, ble 70% fortsatt fullammet. Hva med de resterende 30%? Har ikke de rett på nødvendig informasjon for å kunne ernære barnet sitt best mulig? Jeg har ingen oppdaterte tall for hånden, men Nasjonalt kompetansesenter for amming har uttalt at 1-2% av alle kvinner ikke kan amme. Det er nok barn til at manglende informasjon er et problem.

Det er jo akkurat det jeg sier i innlegget mitt også! At de som må gi flaske må få akspet for det og den informasjon de trenger! Jeg forstår virkelig ikke at du ikke klarer å lese det ut fra det jeg skrev. Det står der i klartekst.



Opprinnelig lagt inn av Saint

På helsestasjonen ble jeg vist en film om amming, som jeg mener ikke gav noe realistisk bilde av hva amming egentlig er. Den viste rosenrøde bilder av et diende barn og en nysminket, vakker mor. Den viste svært billedlig hvor synd det var på barn som fikk flaske, ved å vise et gråtende barn ... Etter å ha sett den filmen, visste jeg ikke spesielt mye om økedøgn, melkespreng, såre brystvorter, ammete, ammeinnlegg, nattamming, hormoner, sugetak, pumping, sultne spedbarn, Purelansalve osv. Man kan selvfølgelig spørre hvor mottakelige man er, men jeg tror amming må frontes på en annen måte - vi VET at det er det beste for barnet.

Jeg er helt enig med deg om den filmen. Og du skal vite at den er omdiskutert i fagmiljøet også. Så skal du huske på at filmen ble lagd i andre tider, da det fortsatt var viktig å informerer om hvorfor man skulle amme, for å få opp antallet som ammet. Nå er tiden overmoden til å skifte fokus fra hvorfor amme til hvordan amme. Jeg kunne ikke vært mer enig.


Opprinnelig lagt inn av Saint

Jeg tror det er nettopp den manglende informasjonen om flasking som gjør at mange oppfatter informasjon om amming som propaganda eller press. Man trenger litt press for å gjennomføre noe som er vanskelig, men man trenger støtte også. Ammehjelpen har gjort en kjempejobb, og jeg er selv svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått.

Problemet i amme/flaske-debatten, er at de som har fått ansvaret for å informere og bistå ved problemer, ikke er sitt ansvar bevisst. Dessverre er for mange helsesøstre uvitende om problematikken, og gjemmer hodet i sanden når de møter informasjonshungrige foreldre.

Og derfor sier jeg også at de som skal yte ammehjelp, dvs alt fra helsepersonell til legfolk, må bli enda flinkere til å yte hjelp. Og når jeg sier ammehjelp, så mener jeg altså alle sider ved saken, alt fra forebyggende til støtte hvis ammingen ikke fungerer.


Sist redigert av ElinM : 06-10-06 kl 09:18.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 08:56   #40
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

ElinM: Virkelig nydelig innlegg! (Får ikke lov å prikke deg)

Den ammefilmen, den er jo bare ... Vel, det jeg husker best var at de var mer ivrig å vise oss filmen enn akkurat å hjelpe oss.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no