Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-20, 18:24   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?

I forbindelse med en energimerking av nyervervet leilighet (overtatt etter min mor som forulykket og aldri kom hjem etter påsken i fjor) har jeg fått nettleverandør å sende meg oversikt over strømforbruk i leiligheten de siste årene. Det som da dukker opp er svært underlig:

2016: ca 10 000 kWh
2017: ca 11 000 kWh
2018: ca 21 500 kWh (økt til ca det dobbelte av året før)
2019: ca 13 000 kWh (leiligheten står ubrukt 8 av 12 måneder etter at moren min forulykker i påsken, med litt varme på, og kjøleskap etc., vifte på minimum. Lite brukt leilighet bruker altså mer strøm enn vanlig brukt leilighet i 2016 og 2017)

Dette finner jeg mildt sagt merkelig.

20 000 kWh er jo det man anslår for en vanlig enebolig, og moren min var relativt nøysom og passet på strømforbruket. Abonnementet er også basert på et forventet forbruk på 12 000 kWh, iht. elhub.no. Jeg finner det helt usannsynlig at hun alene skal ha økt strømforbruket i 2018 med over 10 0000 kWh fra året før. Og at leiligheten helt tom 2/3 av 2019 skal ha dratt på seg mer enn både i 2016 og 2017 er også helt usannsynlig.

Hvordan går man fram for å finne ut av dette? Nettleverandøren sier "sorry - vi kan ikke hjelpe deg, vi bare leser av hva som er brukt".

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no