Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Et par deilige sorter konfekt i siste liten

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 21:43   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et par deilige sorter konfekt i siste liten

Mannen min og jeg hadde konfektverksted i går. Og spesielt en av sortene ble helt vidunderlig. Bare i tilfelle noen trenger litt inspirasjon i siste liten.

Basisen var hjemmelaget marsipan, men en god ferdigkjøpt blir også bra.

En del ble blandet med bittesmå biter tørket aprikos som hadde ligget i bløt i et lite glass med cognac i over et døgn. Dette knadde vi inn i marsipanen. Den ble veldig klissete og bløt, men det gikk akkurat å trille små kuler av den. De fikk ligge litt og tørke før de ble dyppet i mørk sjokolade. Da den var tørr ringlet jeg litt hvit sjokolade over i tynne streker. Disse ble helt vidunderlig gode og smelter i munnen.

En annen del blandet jeg med kaffelikør (Kahlua) og litt pulverkaffe for ekstra kaffesmak. Den lysebrune marsipanen ble så rullet ut til lange pølser og delt i passende små biter. De ble dyppet i hvit sjokolade og pyntet med en mokkabønne (pene og blanke kjøpt på sjokoladefabrikk, de som er i de gule pakkene ligger og slenger så de ser litt tørre og slitne ut). Men funker jo de også.

Lagde også noen kuler med bare marsipan dyppet halvveis i sjokolade, og et marsipanbrød med små sviskebiter oppbløtt i portvin.

Og så hadde jeg syltet appelsinskall kjøpt på ferie, som ble delt i tynne ringer og dyppet i mørk sjokolade.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:04   #2
Ema
Bør lage seg en tittel selv
 
Ema sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.663
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Et par deilige sorter konfekt i siste liten

Åh, det hørtes godt ut!

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:22   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et par deilige sorter konfekt i siste liten

Hørtes veldig godt ut ja, det skal jeg notere meg ned som en julegaveide til familiens marsipanelsker. Takk for tips.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:36   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et par deilige sorter konfekt i siste liten

Å, ja, aprikoser, konjakk, marsipan og sjokolade er en fantastisk kombinasjon!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no