Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Selvgjort er velgjort?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 12:25   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Selvgjort er velgjort?

Jeg har litt lyst til å lage skrubbekrem og kanskje såper selv. Er det noen som har prøvd og som kanskje har oppskrifter?

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:28   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Skrubbe ting kan ein i alle fall laga av kaffigrut. Sjølve såpetingen har eg nokre pakker frå Panduro som eg bruker. Der er alt eg trenger for å laga massen og former til å ha dei i etterpå.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:31   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Jeg vet om en oppskrift på skrubb:
havsalt, olivenolje, saft av en halv grapefrukt, sitrongress og sitronolje.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 13:11   #4
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Har du sett Rachel Ray nå da?

Du også...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 13:14   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Har du sett Rachel Ray nå da?

Du også...

På jobb, fikk med meg den kjøkkengreia. Ble helt fascinert.
Selv har jeg jo ikke tv hjemme så jeg blir litt satt ut av sånne snåle ting og da glor jeg. Men dette så gøy ut, min bestemor kokte såpe og jeg er såpass plaget med allergi at jeg kunne tenke meg alternativer som jeg kanskje kan bruke.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 13:34   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Hmmm, har ikkje eg ei bok om sånt då? Som i utgongspunktet var ein fin idé, men som stranda på manglande tid og krøkkete tilgong på enkelte ingrediensar?

*tuslar inn til bokhylla for å leite*

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:06   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Som skrubb bruker jeg rårørssukker og olivenolje i en salig blanding. Glattere hud får man ikke ved å kjøpe de dyreste skrubbkremene som finnes.
Når jeg har dårlig tid bare tar jeg med meg en skål sukker i dusjen og skrubber etter at jeg har såpet meg inn.

Bruker skrubben ansiktet også, men da blandet med ansiktsvasken min.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:10   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Bare havsalt og olje gjør også susen. Evt. vanlig koksalt til ansiktet, siden havsalt kan være litt skarpt og grovt for ansiktshuden.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:12   #9
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Bare havsalt og olje gjør også susen. Evt. vanlig koksalt til ansiktet, siden havsalt kan være litt skarpt og grovt for ansiktshuden.

Salt svir sånn, synes jeg. Men jeg hører jo at mange bruker det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:18   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Som skrubb bruker jeg rårørssukker og olivenolje i en salig blanding. Glattere hud får man ikke ved å kjøpe de dyreste skrubbkremene som finnes.
Når jeg har dårlig tid bare tar jeg med meg en skål sukker i dusjen og skrubber etter at jeg har såpet meg inn.

Bruker skrubben ansiktet også, men da blandet med ansiktsvasken min.

Så utrolig enkelt og greit da. Det skal prøves.

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Bare havsalt og olje gjør også susen. Evt. vanlig koksalt til ansiktet, siden havsalt kan være litt skarpt og grovt for ansiktshuden.

Genialt.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:35   #11
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

*Tilbake igjen*

Serien "Damms Hobbybøker" inneheld ei bok som heiter "Naturkosmetikk". Her finst det oppskrifter på peeling, såper, kremar, massasjeolje, shampoo og i det heile tatt.

T.d. flytande såpe med lavendelduft;
3 ml olivengjenfetning, 12 - 15 dråpar eterisk lavendelolje, 65 ml kokt vatn, 6 dråpar paraben, 25 ml Laurenth Sulfate, 5 ml betain, pumpeflaske.

Hell olivegjenfetning og lavendelolje i ein bolle og bland godt. Ta litt av det avkjølte, kokte vatnet og løys opp salt i det. Hell ned i blandinga. Tilsett forsiktig resten av vatnet medan du vispar det saman. Tilsett paraben og bland. Rør forsiktig inn Laurenth Sulfate og tilslutt betain. Hell såpa i flaska.

Dersom det blir for sterk lukt for allergikarar, er det sikkert ikkje noko problem å redusere eller droppe lavendeloljen, vil eg tru? Eller skifte den ut med noko som ein likar/toler betre?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:42   #12
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Fantastisk, Olvina!
Den boken må jeg få tak i. Er så lei av alle de kjemiske stoffene som ikke er noe bra jeg. Tenker at jeg til og med skal prøve meg på shampo og balsam og sånt jeg.

Men så leste jeg nærmere på oppskriften og ser at den har et par av de stoffene jeg vil forsøke å unngå.


Sist redigert av Skvetten : 17-08-09 kl 14:48.
  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:43   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Skvetten, paraben, sulfat og sånt er jo like kjemisk om man rører det ut selv?

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:50   #14
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skvetten, paraben, sulfat og sånt er jo like kjemisk om man rører det ut selv?

Selvsagt er det like kjemisk. Så ikke så nøye på det før nå som jeg leste om boken. Det blir same shit sifferent packaging liksom.

Nei, jeg tenker at jeg kjøper lut og koker såpe selv jeg.
Bakepulver og eddik funker fint som sjampo, vil tro at jeg slipper balsam da.
Kremer skal jeg nok finne en fiffig løsning på.
:den lille kjemiker skal leke seg med diverse oljer og sånt på kjøkkenet:

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:53   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Balsam er jo mest silikon.

Litt olje i hårtuppene gjør susen det også.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:57   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

:den lille kjemiker skal leke seg med diverse oljer og sånt på kjøkkenet:

Husk god ventilasjon og ha brannslukkingsapparatet klart.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:00   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Balsam er jo mest silikon.

Litt olje i hårtuppene gjør susen det også.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et glass med kokosfett, det er visstnok en glimrende hårkur i følge maorene. Så vel verdt et forsøk.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Husk god ventilasjon og ha brannslukkingsapparatet klart.

Klart jeg skal, Ru.
Det beste med såpekoking hadde nok vært å funnet noen som drev med det litt profft.

Ellers så er det enkelt med litt mandelolje som hudkrem.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:02   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Hvis jeg skulle laget såpe selv ville jeg laget natursåpe, ikke brukt basesåpe fra Panduro. Her er en oppskrift, men det finnes mange flere om du søker litt: http://dinhobby.no/index.php?option=...=87&Itemid=277

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:04   #19
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Her er det mye til hår:
http://www.pioneerthinking.com/hair.html

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:05   #20
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvgjort er velgjort?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis jeg skulle laget såpe selv ville jeg laget natursåpe, ikke brukt basesåpe fra Panduro. Her er en oppskrift, men det finnes mange flere om du søker litt: http://dinhobby.no/index.php?option=...=87&Itemid=277

Basesåpe er uaktuelt, den er ikke ren.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no