Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Langrennski og vekt

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-15, 08:47   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Langrennski og vekt

Jeg trenger nye langrennski. Men jeg har skjønt at i disse dager skal skiene tilpasses brukerens vekt, er det sånn?

Jeg har tenkt til å gå ned 30 kg. Det blir ikke denne skisesongen ( ), og kanskje ikke neste, men ned skal jeg. Hvis jeg kjøper nye ski nå, blir de ubrukelige hvis jeg går ned? Bør jeg vente?

Skiene jeg har nå har jeg hatt siden jeg var 14, så de er ikke tilpasset noe som helst. Jeg får nok en sesong til ut av de, men de er ganske slitne og sprekker opp i tuppen, og de har ikke akkurat noe gli å snakke om.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 09:22   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Jeg kan ingen verdens ting om ski. Men det har gått dårlig de gangene jeg har lånt frøkna sine ski, til tross for samme skostørrelse, men langt ifra samme vekt. Der det skal være spenn i skien har jeg trykket den helt ned, og knapt kommer framover i løypa.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 09:36   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Jeg ville kjøpt ski og heller trukket fra bittelitt vekt. Å få nogenlunde riktig spenn er et viktig poeng, og gode ski gir treningsmuligheter som hjelper deg ned i vekt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 09:38   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Hvis du kjøper ski etter nåværende vekt vil de ha for stort spenn om du går ned 30 kg. Da vil det være vanskelig å få feste (smørningen når ikke ned i bakken). Dersom du kjøper ski tilpasset en vekt som er 30 kg lavere enn dagens vil du slite med veldig dårlig glid siden smøresonen tar nedi snøen når du glir.

For å få en god skiopplevelse vil jeg anbefale å kjøpe ski som er tilpasset vekten nå og heller kjøpe nye ski igjen når vekta kryper ned.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 09:41   #5
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Jeg ville kjøpt ski etter dagens vekt. Du får solgt skiene når vekten har gått ned.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 12:47   #6
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hvis du kjøper ski etter nåværende vekt vil de ha for stort spenn om du går ned 30 kg. Da vil det være vanskelig å få feste (smørningen når ikke ned i bakken). Dersom du kjøper ski tilpasset en vekt som er 30 kg lavere enn dagens vil du slite med veldig dårlig glid siden smøresonen tar nedi snøen når du glir.

Og du vil ganske raskt få bakglatte ski fordi smørningen slites vekk på null komma niks når smøresonen er ned i absolutt hele tida.

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 12:52   #7
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

Og du vil ganske raskt få bakglatte ski fordi smørningen slites vekk på null komma niks når smøresonen er ned i absolutt hele tida.

Jepp!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 12:58   #8
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Jeg ville kjøpt ski etter dagens vekt. Du får solgt skiene når vekten har gått ned.

Skal du ha det kjekt på ski må du nesten kjøpe ski som passer vekta di. Har du det ikke gøy på ski, gidder du ikke bruke dem.

Sats heller på å selge dem når du har gått ned i vekt. Klarer du å kvitte deg med 30 kg, fortjener du dessuten nytt sportsutstyr - både fordi du har vært flink og fordi du skal klare å holde den nye vekta di.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 12:59   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

For å få en god skiopplevelse vil jeg anbefale å kjøpe ski som er tilpasset vekten nå og heller kjøpe nye ski igjen når vekta kryper ned.

Helt enig. 30 kg ned er alt for lang tid å "vente" på en OK skiopplevelse.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 13:03   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Kjøp ski tilpasset nåværende vekt,ja. Eventuelt noen kilo under, vekten kommer i intervaller, så vidt jeg husker.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 13:17   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

Og du vil ganske raskt få bakglatte ski fordi smørningen slites vekk på null komma niks når smøresonen er ned i absolutt hele tida.

:lyspære: Har lurt på hvorfor jeg alltid har bakglatte ski.

Takk for svar alle, jeg skal ta en runde for å se om jeg finner noen nye ski.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 13:24   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Takk for svar alle, jeg skal ta en runde for å se om jeg finner noen nye ski.

Du kan jo ta en svins innom Finn.no også. Kanskje du finner noe billig?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 14:05   #13
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

Og du vil ganske raskt få bakglatte ski fordi smørningen slites vekk på null komma niks når smøresonen er ned i absolutt hele tida.

Haha, så det er derfor jeg misliker mine ski fra 1999 veldig sterkt?!

Hvordan blir dette med smørefrie ski da mon tro?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 17:12   #14
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

:lyspære: Har lurt på hvorfor jeg alltid har bakglatte ski.

Takk for svar alle, jeg skal ta en runde for å se om jeg finner noen nye ski.

Jeg skal visst også kjøpe nye ski.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:08   #15
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Haha, så det er derfor jeg misliker mine ski fra 1999 veldig sterkt?!

Hvordan blir dette med smørefrie ski da mon tro?

Du vil ikke ha smørefrie ski. Smørefrie ski ødelegger alt som heter skiglede. Hvis du ikke kan eller vil smøre ski, kjøp enten skøyteski så du slipper smørestyret eller kjøp klassiske ski og klin på tape som funker fra masse plussgrader til masse minusgrader. Det gir ikke hel optimal gli, men det er uendelig mye bedre enn smørefrie ski.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:46   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Altså, jeg har mer enn nok skiglede på mine smørefrie ski, og ville hatt null og niks og nada skiglede av smøreski for de ville aldri blirr brukt. Mine smørefrie brukes i det minste, og det gjør ungen sine også, selv om jeg må krangle med en selger hver gang de skal ha nye for å få lov til å kjlpe smørefrie, for jeg dreper skigleden deres ved å ikke gi dem smøreski. Bare det at snøen her ligger ikke lenge nok til at man rekker smøre skiene, man kan ikke nødvendigvis stole på at den ligger til i morgen i alle fall... Nei, smørefritt, så bruker vi det. Med skiglede.

Selv om vi åpenbart er de eneste i verden som klarer det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:49   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Malama: Smørefri på oss tre også. Funket helt suverent på Hovden i romjulen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 22:51   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langrennski og vekt

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Malama: Smørefri på oss tre også. Funket helt suverent på Hovden i romjulen.

Ungene sine fungerte i hagen til mine foreldre, og rundt huset vårt. Mine fungerte ikke, av den grunn at det viste seg da jeg skulle lage løype for dem rundt huset at jeg hadde skisko... skiene var nettopp hos mine foreldre. I tilfelle plutselig ny snø ankom skiene vår garasje samme kveld, men siden har ingen sett snøen.

(vi har ikke reist på fjellet da, vi har feiret jul og nyttår hjemme.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no