Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-13, 19:13   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Jeg ser at jeg tabbet meg ut i fjor og la vekk bunadsskjorta uten å vaske den. Så nå er den skjoldet og gulnet.

Jeg leste i en tråd her inne at det kunne være lurt å levere den på vaskeri. Det har jeg tid til nå før 17. mai. Men er det den BESTE løsningen? Er det i så fall vaskeri eller renseri jeg bør bruke?

:stresset nå:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:15   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Har du prøvd å vaske den med Blenda?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:16   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Har du prøvd å vaske den med Blenda?

Jeg har ikke tord å gjøre noen ting. Er det trygt å vaske med Blenda? På hvilket program og temperatur?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:19   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Hvordan ser skjorten ut? Er det broderier, har den farger, er den sart? Hvis det er en hvit linskjorte så tåler de allverden, inklusive koking, så med sistnevnte er det bare å kjøre den i maskingen på 60 eller 75 grader med Omo eller Blenda og så blir det sikkert bra. Jeg har Fana-skjorte med hullsømbroderier, men det er det samme med feks hardangerskjorte.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:23   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Det er en linskjorte til trønderbunad. Litt broderier, men ingen farger.

Er det sikkert at gulheten forsvinner i vask?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:28   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Vi vasker de bare, evt koker jeg de opp på komfyren med blenda i vannet.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:30   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Min har kjørt seg mange ganger i maskinen på full kokvask og full sentrifugering og den ser helt uendret ut.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:30   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Er koking på komfyr bedre enn kokvask i maskin?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:32   #9
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Ville tatt maskin først og hatt komfyr som backup. Ungene mine sine skjorter har vært ordentlige jævlige (feks en gang den ene ble hengt vekk skitten med ketchup og sennepflekk på), da tok jeg Vanish på flekkene og etter maskinvask var de helt fine. Og de har vært ordentlig gulnede også, altså. Og blitt helt fine etterpå.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 21:05   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Jeg hadde en som ble meget, meget, meget lite lekker, men den ble kritthvit etter grundig vask hjemme. Jeg håndvasket, først med sånn blenda hvitt, lot den tørke ute i solen (solbleking er genialt, men forutsetter bedre vær enn vi har her nå om dagen...) med såpevannet i, så skylte jeg og vasket den på nytt, denne gangen skylte jeg ut såpen før jeg lot den tørke i solen igjen, og da var skjorta hvit som bare det. Siden har den fått seg noen runder i maskin også, det er enklere, men jeg tørr nesten ikke fortelle det til mamma, hun har en helt egen oppskrift på vask av den fått fra husfliden, som innebærer et halvt døgn i kaldt vann før vask, eller noe sånn...

Det demrer i bakhodet mitt at jeg skulle hatt ny skjorte? Eller, nei, overtok jeg gjerne mamma sin når hun skaffet seg festskjorte ja, det var vel sånn, da trenger jeg vel ikke det da. Denne 17. mai ammer jeg ikke, er ikke gravid, alt i alt, har min helt vanlige kropp, så det spørs om jeg burde vært en tur innom mamma for tilpassing... Alt man kommer på.

Men altså, du får den nok ren hjemme. for hånd eller med maskin, det går så bra så.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 21:13   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Er det linskjorte med hvite broderier så er det bare å stappe den i vaskemaskinen. Jeg foretrekker å ha den bittelitt gulnet (naturlig linfarget, lizm), så jeg vasker den med vaskemiddel uten blekemiddel og ved 40 grader, men når jeg får flekker så er det tut og kjør på 60 grader.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:35   #12
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet bunadsskjorte - sikrest å levere den på vaskeri?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Min har kjørt seg mange ganger i maskinen på full kokvask og full sentrifugering og den ser helt uendret ut.

Samme her.
I tillegg har den blitt kloret (noe som visst nok skal være fy-fy på lin) og sprayet med det meste for å få bort ketchup/rødvin/andre greier.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no