Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Og nå har jeg lyst på mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-11, 08:40   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Og nå har jeg lyst på mac

Det måtte jo komme.

Jeg hadde MacBook for endel år siden. Jeg tror jeg kjøpte den sommeren 06, også døde den på slutten av 2008, etter at Storebror som da var 1 1/2 år hadde slengt den i gulvet en gang for mye.
Jeg tok meg aldri bryet med å prøve å repearere den - dessverre. Jeg tror faktisk den ligger i kjelleren her enda.

Nå har jeg lest om TimeCapsule, og om MacBook air, og kjenner at jeg savner veldig mac.
Det jeg digger med Apple produkter er at ting bare FUNKER.

Det jeg bruker data til er surfing, jobbing med word, bildebehandling, høre på musikk etc.
Da holder vel en MacBook Air? Jeg trenger ikke Pro?

Også finnes det jo 11 og 13 tommer.
MacBooken var vel i sin tid på 11 tommer?
Og det bør vel strengt tatt holde? Jeg ser ALDRI film på dataen, da bruker jeg iPad eller apple tv...

*samler argumenter*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 08:43   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Det er klart du trenger en Mac

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 08:51   #3
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Nå har jo ungene sluttet å kaste ting i gulvet også.

Jeg synes å huske med MacBook at den noen ganger var treg, spes ved bildebehandling. Er det problem med MacBook air også?

Og når den døde, hadde vi et lite h**** med å redde bildene. Jeg hadde alle på en bærbar harddisk, men det var pokka umulig å få den harddisken til å vise bilder på pc. Jeg husker ikke lenger hvordan vi løste det..
Men det er kanskje et problem vi omgår ved å bruke TimeCapsule?
Vi har hauger på hauger på HAUGER med digitale bilder, fra 10 år tilbake. Jeg vil virkelig ha de et tryggere sted, så fort som overhode mulig...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 08:57   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

MacBook Air kommer jo med ssd-disk, det har ofte mye å si for hvor rask man opplever den.

Time Machine (og da evt. Time Capsule) bruker jeg ikke, så det vet jeg ingenting om. Til lagring av bilder bruker jeg DropBox.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 08:58   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Jeg har også DropBox, men å laste opp alle de bildene er nesten umulig føler jeg...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 09:00   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Skjer ikke det ganske automatisk? Jeg betaler for ekstra plass, det har kanskje noe å si. Det blir jo mye plass etterhvert.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 09:02   #7
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Bildebehandling kan være tungt, spesielt hvis du bruker photoshop. Jeg har pro og er veldig fornøyd med det. Jeg undersøkte dette for et års tid siden og da kom jeg frem til at pro var bedre enn air. Og jeg har den "dårligste" proen, 15 tommer. Driver noe bildebehandling (i Lightroom), det går bra, men har installert Parallells og Windows (pga et windowsprogram som jeg MÅTTE ha), og det går himla tregt, og er nesten ikke til å bruke sånn i praksis.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 09:09   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Jeg foretrekker Pixelmator fremfor Photoshop, men det er forholdsvis tungt det også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 10:58   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Jeg lagrer bildene mine på Flickr.com i tilegg til ekstern harddisk.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 13:05   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Hvis man ønsker "backup utenfor huset" kan norske Jotta.no være et alternativ. 490 kr/året uten plassbegrensninger. Ytelsen er god - vil gjerne være bredbåndslinja som er flaskehalsen. iPhone- og Android-apps også for å aksessere sine filer.

Backup bare hjemme er ikke en god løsning. Man bør absolutt ha det utenfor huset også.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 13:18   #11
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Ja, vi legger bilder på dropbox også, men det tar tid, for det er MANGE filer å legge opp.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 13:45   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Hvis du vil slippe å laste alle bildene opp på nett, men likevel vil ha backup av alt, er et alternativ å legge alt over på en ekstern harddisk som du så oppbevarer utenfor hjemmet: i bankboks, hos noen du kjenner eller på jobben. Det er jo mer arbeid å måtte reise og hente harddisken hver gang man skal legge til bilder, så fallgruven er at man ofte enten glemmer å ta backup mer enn den første gangen, eller synes det er så upraktisk at man begynner å bare oppbevare harddisken hjemme likevel.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:49   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Å ha det i bankboks fører til at sikkerhetskopien blir oppdatert alt for sjeldent....

Men mange kan greit oppbevare en disk i kontorskuffa på jobb. Skulle man være redd for at noen stjeler den og ser innholdet kan man jo bruke f.eks. TrueCrypt e.l. til å kryptere dataene som ligger der på en ganske enkel måte.

Men jeg satser heller på flere sikkerhetskopier - disken i kontorskuffa oppdateres ikke så ofte, men jeg har i tillegg dataene hos Jotta. Jeg har bilder både på NAS-en og på den bærbare pc-en.

Utfordringen er mer video. Jeg har tapene i safe hjemme. Planen er at alt skal over på NAS-en, samt at det skal opp til Jotta. Det er 12-13 GB per tape. Samlet kanskje 300 GB. Men nå er fiberrøret gravd ned, og i neste uke blir det blåst fiber inn i det, så da øker uthastigheten hjemme fra 0,8 Mbps til 60 Mbps...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 16:36   #14
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og nå har jeg lyst på mac

Vi har bestilt time capsule nå, så planen er at bildene skal over der, samt at alt ligger på en ekstern harddisk som skal få ligge hos mamma og pappa, også blir alle nye bilder sendt opp på dropbox. Jeg har god lagringsplass der, problemet er bare at det tar tiiiid å laste det opp.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no