Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Panel bak vask (kjøkken)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 13:44   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Panel bak vask (kjøkken)

Jeg har panel på veggen bak kjøkkenvasken. Tanken var å sette en glassplate utenpå, men jeg har egentlig ikke lyst til å dekke over det fine panelet mitt. Tenkte at gjennomsiktig glass kunne vært et kompromiss, men jeg skjønner at det kommer til å bli veldig upraktisk i forhold til at støv og fluer kan komme seg inn bak glasset (antar det blir vanskelig å få tettet rundt glasset med silikon i og med de dype skjøtene mellom panelbordene). Ergo må man ta ned glasset og vaske bak med jevne mellomrom. Det er snakk om en plate på 300x60 cm (tungt?) og krever demontering av 2 stikkontakter så dette blir jo litt hassle for å si det mildt.

Alternativ 1 er en glassplate som ikke er gjennomsiktig. Man slipper å se fluene (men man vet jo at de kan være bak der ). Men panelet blir ikke synlig.

Alternativ 2 er en liten glasspplate som bare dekker området bak vasken men jeg er ikke helt fornøyd med den løsningen sånn rent visuelt. Hadde vi ikke hatt overskap så kunne det vært fint, men jeg liker bare ikke den løsningen under en rekke med overskap. (Kanskje jeg burde prøve bare for å se hvordan det tar seg ut, det koster jo ikke mye for en liten glassplate på ikea f.eks).

Jeg lurer på om det virkelig er påkrevet/sterkt anbefalt å dekke til panelet bak vasken. Hvor stort problem er det egentlig med vannsøl på panel? Bør det unngåes for enhver pris? Kan det bli direkte ødelagt, eller bare stygt? Si at jeg aksepterer at panelet over oppvaskbenken krever hyppigere maling enn ellers, kan det fungere da? Benken er 70 cm dyp så det er større enn vanlig avstand fra vasken til veggen, det hjelper jo litt ift vannsøl. Noen som har erfaring her? Eller en annen løsning jeg ikke har tenkt på?

  Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Vi har i alle fall bare panel og ikke noe annet bak komfyren. Det har vi hatt i 10 år nå, og det har gått helt fint. Vi burde malt det oftere enn vi har gjort, mind you. Egentlig burde det nok vært malt annet hver eller tredje hvert år, men vi har ikke malt det siden 2004 eller 2005.

Jeg vil tro at dersom du maler det grundig og passer på å tørke av vannet (og er forberedt på hyppigere maling), så burde det gå helt fint.

Det viktigste er vel å sørge for at det er helt tett mellom veggen og benken, slik at det ikke blir stående fuktighet bak benken og nederst på panelbordene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:55   #3
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Plexiglass er vel litt lettere enn vanlig glass ihvertfall.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:13   #4
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det viktigste er vel å sørge for at det er helt tett mellom veggen og benken, slik at det ikke blir stående fuktighet bak benken og nederst på panelbordene.

Der har vi fått tettet godt igjen med silikon så det burde gå bra.

Er det oljemaling eller vannbasert på panelet hos deg? Jeg leste et sted at pga hyppigere vasking på kjøkkenet var vannbasert maling uheldig da malingen kunne vaskes vekk etterhvert . Synes det hørtes litt rart ut, men. Nå er ikke jeg kjent for frenetisk gnikking med kluten i tide og utide så dette trenger kanskje ikke bli et problem . Jeg kan jo gå over til oljemaling senere, selvfølgelig.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:13   #5
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Helle, det er sant at pleksiglass er lettere men det får veldig lett riper så det har sine ulemper det og.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:24   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Der har vi fått tettet godt igjen med silikon så det burde gå bra.

Er det oljemaling eller vannbasert på panelet hos deg? Jeg leste et sted at pga hyppigere vasking på kjøkkenet var vannbasert maling uheldig da malingen kunne vaskes vekk etterhvert . Synes det hørtes litt rart ut, men. Nå er ikke jeg kjent for frenetisk gnikking med kluten i tide og utide så dette trenger kanskje ikke bli et problem . Jeg kan jo gå over til oljemaling senere, selvfølgelig.

Jotun Lady panel, glansgrad 15, eller noe slikt. Matt i alle fall, fra den gang denne malingen var rent oljebasert.

Jeg bruker bare oljemaling på treverk, så sant jeg kommer over det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 18:41   #7
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Helle, det er sant at pleksiglass er lettere men det får veldig lett riper så det har sine ulemper det og.

Ja, det gjør vel kanskje det.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 19:19   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.194
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Vår plate er ikke silikontettet, og jeg har ikke oppdaget døde fluer enda, etter 7 år. Glassplaten er laget med hull til stikkene, slik at ingenting må demonteres for å ta den ned. Skrur ut 6 sånne store skruer, ferdig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 19:31   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.072
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Vi har ingenting annet enn ferdigmalte panelplater der, og etter 3,5 år er de like fine. Jeg var skeptisk i starten, men det er enkelt å oppdage og å tørke av flekker, og vi har ikke sett at det er nødvendig å male ennå i alle fall.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:16   #10
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Det å male med Jotun lady easy clean kan være løsningen, er iallfall den løsningen vi ser på for gipsen over vår vask da vi bare har 15cm mellom vask og vindu.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:18   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.505
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Er det ikke flere som har panel inntil de finner en annen løsning (a la glassplater som du tenker på), og det viser seg å gå bra i år etter år? Jeg mener å kjenne et par sånne ihvertfall.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:46   #12
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår plate er ikke silikontettet, og jeg har ikke oppdaget døde fluer enda, etter 7 år. Glassplaten er laget med hull til stikkene, slik at ingenting må demonteres for å ta den ned. Skrur ut 6 sånne store skruer, ferdig.

Noterer meg dette bak øret. Men din glassplate sitter kanskje forholdsvis tett inntil veggen uansett (hvis du har glatt vegg under)? Pga mitt liggende panel så blir det jo forholdsvis svære tunneler innunder glassplata som fluene kan spasere inn i. Det blir jo plass til veps og edderkopper også

Interessant det du sier om at glassplaten har hull tilpasset stikkene. Jeg trodde nemlig det var sånn det skulle gjøres, men elektrikeren min sa at "ingen glassmester gidder å slipe til glasset rundt stikkontaktene så de må monteres utenpå glasset". Det er derfor jeg ikke har fått stikkontakter ennå. Men da går det altså an å montere stikkontakter først og tilpasse glasset rundt disse. Det var jo kjekt å få klarhet i!

  Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:49   #13
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er det ikke flere som har panel inntil de finner en annen løsning (a la glassplater som du tenker på), og det viser seg å gå bra i år etter år? Jeg mener å kjenne et par sånne ihvertfall.

Tror jeg og satser på å bli en sånn

  Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:23   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.194
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Vår er plassert sånn at det er et par millimeter i bakkant. Vi putter barnetegning nedi der.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:27   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Panel bak vask (kjøkken)

Vi har hatt panel bak kjøkkenvasken og over benkene siden 1999. Ikke noe problem, vi har malt en, kanskje to ganger?

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no