Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-15, 08:59   #61
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.024
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Vi starter tidlig, og vi deler på oppgavene. Mannen min koser seg med å kjøpe gavene på nett - spesielt til mottakerne i utlandet. Jeg lager fotokalenderen som alle får, og laget julekortene. Vi har ikke kalender til hver person i familien. Vi har en pakkekalender for hele familien. I år fikk vi en del av pakkene til denne fra svigermor, så da ble det ikke mange å ordne. Jeg er kjøkkensjefen, mannen min handler inn det vi trenger.

Vi vasker ikke huset. Vi baker det vi har lyst til - i små porsjoner. Vi kuttet ut en juleavslutning.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 09:23   #62
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.

Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.

Sånn er det her også. I tillegg er ikke ettåringen noen fan av soving, så nettene våre er maks fire timer tilsammen. Jeg synes det er litt dumt at jeg ikke har verken tid eller overskudd til å bygge opp forventning og julestemning hos barna, jeg gjør jo det... Men så er det for travelt til at jeg rekker å kjenne så mye på det. Jobb til halv fem, hente unger, spise middag, mer jobb så fort minsten er lagt.

For min del er hodet innstilt på jobb og lite annet fram til 5-6 dager før jul, så det aller meste ordnes uka før. Dette er det vi gjør:

1) Adventsstjerne og stake henges opp 1. søndag i advent, sammen med en og annen lilla løper og noen lys
2) Ungene får ferdigkjøpte kalendere
3) Vi baker maks to sorter kake/konfekt, og kun for julestemningas skyld. Resten kjøper eller får vi.
4) Vi skriver liste på forhånd, og alle julegaver kjøpes i løpet av én handletur. Vi har kutta gavene til et minimum, så nå har vi ingen gaver som må sendes. (I fjor fikk de som bodde langt unna gavene etter jul. Klart - det gikk bare fordi mottakerne var voksne.)
5) Dersom mulig handles gaver på nett før handledagen vår.
6) Vi vasker ikke noe ekstra. Huset helgevaskes og pyntes lille julaften. Vi har kunstig tre pga allergi.
7) Da stryker vi også duker til spisebordet og et par løpere. (Jeg har fortsatt ikke fått kjøpt strykefri Lene Bjerre-duk, men det anbefales.)
8) Julekort slenges sammen midt i desember. Mannen og jeg skriver adresser på hver våre kort. Årets blei sendt i går.
9) Vi ukehandler uansett hver uke, så det gjelder bare å huske julemat og litt ekstra frukt og godter.
10) Vi går på juleavslutninger hvis mulighet. I år dropper jeg julebord, mannen har vært på sitt, men uten å drikke mer alkohol enn at han fint kunne kjøre bil dagen etter. Vi måtte droppe Luciafeiring i barnehagen i år.

Til tross for manglende julestemning nå, så gleder jeg meg veldig til jul i år - for da skal vi ha fri og være sammen, og det er jo et greit fokus, tross alt. Den der blir litt verre når man også må jobbe i jula, så klart.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 09:45   #63
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Jeg synes desember har gått uten noen form for stress. Dette tror jeg mest skyldes at jeg har tenkt mindre på det, ikke at jeg egentlig har gjort mindre. Men det som hjelper mest er selvsagt når julepresangene er i boks uten for mye virring endeløst rundt i byen. Inn i butikk, finn noe, dropp "ja, men hva om jeg finner noe bedre i en annen butikk", kjøp, og ut igjen. Det hjelper også med erfaring fra at det er utrolig hvor kort tid det egentlig tar å rydde og vaske. I går tok vi stua, inkl å bære ting ned i kjellerboden, og å sortere alt krimskramset som samler seg på hyller rundt omkring, samt vasking. Det blir nok en liten sveip med moppen lille julaften også, men det er jo noe annet igjen.
Ellers har juleforberedelsene bestått i:
-Ett julemarked (skulle gjerne ha vært på fler, men her ble det nok prioritert) hvor jeg kjøpte inn flere julegaver
-Juleavslutninger for barna
-bakt smultringer (noe som enkelt kan strykes hvis jeg ikke hadde hatt tid og ork)
-Julebord med jobben
-Julegavehandling i Oslo sentrum før kl 11.30. (Det anbefales å starte når de åpner, ja!)
-Rydding og gulvvask
-Pepperkakebaking og karamellsaus-laging
-Mannen tar resten av julegavene, rydder og vasker også, har vært i Sverige på sin årlige harryhandletur, og handler inn juletre og ribbe.

Da blir det jul i år også.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 09:49   #64
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Vi rundvasker ikke, pusser sølv eller rydder inni skap. Vi bruker klær som vi har og kjøper ikke noe ekstra til jul. Vi har ikke pakkekalendere og vi har ikke så veldig lang gaveliste. Og vi skriver lister og delegerer. Juleforestillinger og slikt prioriteres i liten grad (bortsett fra der barna deltar selvfølgelig). Vi pynter til jul, men kommer langt med noen andre duker, blomster og juletre. Ingen skifting av gardiner med andre ord.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 09:52   #65
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Av ting jeg sånn halvveis hadde tenkt å få gjort, men som utgikk fordi jeg ikke gadd, er:
-Julemarked X og Y
-Konfektlaging
-Kransekakebaking
-Hjemmelaget gløgg (det ser alltid så fristende og enkelt ut i magasinoppskrifter, men så var det gjennomføringen, da)
-Rydding av soverommet ligger også tynt an, men jeg vet det er mulig, så jeg har ikke gitt opp.
-Julekort

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 10:42   #66
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Jeg har ikke en MÅ-liste til jul. Jeg har en VIL-liste.
Jeg elsker julepynt, så huset er allerede ganske julete. Med julepynten kommer noe vasking, men ikke overdreven, akkurat...

Bake pepperkaker, fordi de lukter så godt. Om jeg er i det rette humøret, så blir det vel ett eller to slag til. Men det skal jo spises, også, så dermed lager jeg ikke kaker vi ikke liker, og jeg lager ikke mye.

Familien min har jeg allerede her, så da er alt klart. Julestemning deluxe.

Og i år skal alle pynte seg på julaften! Det er nytt. Ungene har hatt ullundertøy de siste årene, men dette året insisterte niåringen på dressjakke og tversoversløyfe fordi han ville være fin (Bowties are cool). Det gjorde han mens han så jakka på Lindex, så null stress.

Julaften lager jeg pinnekjøtt, og etter at jeg kuttet ribba har det blitt en ganske avslappende oppgave. Og det er den ene dagen i året mannen virkelig tar seg sammen og rydder/vasker mens jeg ser på.

Det skal sies at jeg er en ganske avslappet person, så det hjelper nok i bøtter og spader. Mat på bordet og folk som kan spise den, samt det største juletreet vi kan oppdrive, så er jeg i mål! Bonuspoeng for tente lys og ekstra julepynt.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 13:11   #67
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Har mentalt bestemt meg for å være ferdig, bortsett fra matinnkjøp. Da blir alt annet bonus. Feks når jeg velger å kjøpe ny dyne, sengetøy og håndklær til gjestene, vasker en kjøleskapsskuff osv. Men nå har vis spist opp nesten alt vi har bakt!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 13:14   #68
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Sitat mannen i dag da jeg viste et julekort vi hadde fått: "sånt prioriterer jo ikke vi". Jeg: "Du kan jo høre med din familie om de har fått kort fra oss" *insert sarkastisk tonefall* Julekort Fikk jeg sendt for et pas uker siden.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 14:06   #69
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.071
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no