Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-18, 19:25   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Jeg er særdeles dårlig på å tilberede kjøtt generelt. Når jeg nå vurderer å prøve meg på en reinsdyrstek til selskap i jula, trenger jeg noen gode råd på veien.

Jeg ser det finnes en haug med oppskrifter på nett, men vil gjerne ha noen personlige anbefalinger. Hvordan vil du anbefale meg å steke den? Hva av tilbehør og saus passer til jul?

Hvor lenge må en frossen stek tines?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 23:08   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Jeg tror jeg hadde tint den et par døgn? Og så hadde jeg kanskje brukt denne oppskriften.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 09:21   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Jeg laget en kalvestek her i høst som ble langtidskokt i blant annet fløte og har tenkt å bruke en variant av det til reinsdyrstek i romjula. Så om det høres spennende ut kan jeg finne oppskriften jeg tenker å modifisere, men det ble kanskje litt vagt?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 09:36   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Jeg hadde kanskje valgt rosenkål som tilbehør. Når jeg googler så finner jeg denne oppskriften, som ser ut for å ha bra tilbehør.

Mitt beste verktøy når det gjelder å steike kjøtt i ovn, er steketermometer. Da blir det akkurat passe, og jeg får alltid skryt hvis jeg har gjester ved bordet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 09:40   #5
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Ha gjerne en syrlig saus som tilbehør (med en eller annen bærsort).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 10:43   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Reinsdyrstek langsteder jeg på lav varme (jeg bruker termometer, mamma gjorde aldri det, hun bare "visste" når den var klar... ), og serverer med en god viltsaus, tyttebærsyltetøy, rosenkål og sopp hvis man liker det....

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 12:18   #7
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Den koker du! (ref Truls ala Hellstrøm besøker Finnmark)

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-18, 21:16   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror jeg hadde tint den et par døgn? Og så hadde jeg kanskje brukt denne oppskriften.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg hadde kanskje valgt rosenkål som tilbehør. Når jeg googler så finner jeg denne oppskriften, som ser ut for å ha bra tilbehør.

Mitt beste verktøy når det gjelder å steike kjøtt i ovn, er steketermometer. Da blir det akkurat passe, og jeg får alltid skryt hvis jeg har gjester ved bordet.

Takk for tips, ea! Det ser godt ut!

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Reinsdyrstek langsteder jeg på lav varme (jeg bruker termometer, mamma gjorde aldri det, hun bare "visste" når den var klar... ), og serverer med en god viltsaus, tyttebærsyltetøy, rosenkål og sopp hvis man liker det....

Takk for tips!

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Ha gjerne en syrlig saus som tilbehør (med en eller annen bærsort).

Takk!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg laget en kalvestek her i høst som ble langtidskokt i blant annet fløte og har tenkt å bruke en variant av det til reinsdyrstek i romjula. Så om det høres spennende ut kan jeg finne oppskriften jeg tenker å modifisere, men det ble kanskje litt vagt?

Jeg tør nok ikke prøve meg på vage oppskrifter når jeg skal lage slikt for sørste gang med gjester på besøk, men kanskje neste gang?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-18, 10:36   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Hva er godt å drikke til, forresten? Vil gjerne ha flere alternativer.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 02:17   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tilberede reinsdyrstek!

Langtidssteke på lav temperatur, nok fett til så magert kjøtt er viktig. Krydre med salt og pepper. Kjernetemperatur ca 70 grader, da kan du sette den på i 12 timer med ovnen på 70 grader etter å ha brunet den først. Husk å bruke steketermometer.

Viltsaus - husk på enebær og geitost (snøfrisk eller ekste geitost)

Tilbehør, rosenkål, sellerirot- og potetstappe.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no