Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-11, 12:53   #21
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg har syndet ift sykkelhjelm, men har de siste årene innsett idiotiet og bruker det. Sele har jeg alltid på meg, samme med redningsvest i båt. Svigerfar, derimot. Han blånekter å ha på seg vest i båt, og syns vi er hysteriske som vil at det skal være skikkelige vester som fungerer til alle i båten. Det er visstnok helt greit med en 20 år gammel vest som glidelåsen ikke fungerer på. Å gå foran med et godt eksempel er visst ikke aktuelt...

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 12:55   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg har sett det samme, og blir stadig forundret. Mange voksne later til å tro at de er usårbare. For en merkelig ting å tro.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:03   #23
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.399
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg bruker sykkelhjelm, og sykler relativt ofte. Bruker den både på småturer, i marka og på asfaltturer. Jeg bruker gjerne sykkelhansker også, og har erfart at hanskene var veldig grei beskyttelse mellom meg og både grus, asfalt og autovern.

En dyr, flott og behagelig sykkelhjelm er en svært billig forsikring for en som baserer seg på å bruke hjernen på jobb.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:04   #24
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.969
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Det er merkelig, ja. Jeg syndet mer før jeg fikk barn, må jeg erkjenne, nå synder jeg ikke.

Jeg har på én vest i jolla, oppblåsbar vest i båten, padlevest i kajakken, alltid bilbelte og hjelm når jeg sykler. Pre barn hendte det at jeg droppet hjelm på korte turer, det har jeg sluttet med. I tillegg til egen sikkerhet, tror jeg på eksemplets makt.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:13   #25
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.897
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Vi sykler daglig både til og fra jobb/barnehage og på fritida, så hjelm er en selvfølge. Båt er vi sjelden i. Av og til på hytta der er det flytevester for voksne og så tar vi med til jenta. Skihjelmer har vi også, selv om det er år siden vi har kjørt.

Jeg skjønner ikke tankegangen til de som dropper sikkerhetsutstyr. Er det verdt å gamble med at barnet/a dine mister en forelder?

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:46   #26
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Hvis vi hadde vært mer ute i båt enn vi er (kanskje 1 tur i året nå) hadde jeg kjøpt meg en sånn liten og nett vest. Som det er nå låner vi de vestene ombord i båten til mine foreldre, og de er altså helt grufulle å ha på seg. Jeg lider meg gjennom det fordi det er uaktuelt å ikke ha på vest, men jeg skulle egentlig ønske de hadde litt nettere vester. Så egentlig tror jeg det er gaveide nr 1 til dem, nette vester som man ikke smelter i når man er utpå i sommervarmen.

Sånn ellers har vi alt på stell, og både mannen og jeg bruker hjelmer, også når vi sykler på tur uten unger. Og heldigvis skjønner datteren alvoret også, selv om det dessverre er mange unger i nabolaget som ikke bruker hjelm.
Minsten elsker hjelmen sin, så han vil helst ha den på hele tiden. Så den måtte vi låse inn i uteboden sammen med sykkelsetet hans.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:49   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

jeg bruker både hjelm på sykkel og vest på båt. Mest fordi jeg vil være et godt forbilde. Men selvfølgelig også for sikkerhet.

Har og observert det samme som dere.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:49   #28
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

er blitt flinkere nå etter jeg fikk barn kan jeg innrømme.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:56   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Men sånn egentlig - jeg spurte en ambulansesjåfør engang om effekten av hjelm når jeg sykler. (Jeg sykler racersykkel, det går ganske fort.) Han sa at når du er på sykkel i sånne hastigheter så er den der lille plastbiten på hodet egentlig helt uinteressant - tryner du i en nedoverbakke så er det temmelig kjørt. Det er en grunn til at motorsyklister bruker mange kilo med utstyr når de farter rundt i hastigheter som ikke er såååå mye høyere enn de verste på tråsykkel.

Likevel bruker jeg selvsagt hjelm uansett. Jeg kan falle i lav hastighet også - og da vil den hjelpe.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:07   #30
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men sånn egentlig - jeg spurte en ambulansesjåfør engang om effekten av hjelm når jeg sykler. (Jeg sykler racersykkel, det går ganske fort.) Han sa at når du er på sykkel i sånne hastigheter så er den der lille plastbiten på hodet egentlig helt uinteressant - tryner du i en nedoverbakke så er det temmelig kjørt. Det er en grunn til at motorsyklister bruker mange kilo med utstyr når de farter rundt i hastigheter som ikke er såååå mye høyere enn de verste på tråsykkel.

Likevel bruker jeg selvsagt hjelm uansett. Jeg kan falle i lav hastighet også - og da vil den hjelpe.

Det blir som sikkerhetssele det da - i 120 km/t vil man antagelig dø uansett, mens i lav fart som 30-40 km/t kan det utgjøre forskjellen på å komme uskadd fra kollisjonen og bli alvorlig skadet/dø. Derfor blir jeg ganske oppgitt over de som argumenterer med at det ikke er så farlig med sikkerhetsbelte og barnestol på småveier, for da går det jo så sakte...

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:22   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.252
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Vi bruker ikke redningsvest i smul sjø i indre oslofjord når vi tøffer i 9 knop i en 24 fots Fjordterne, nei. Det er klart det er en viss risiko, men jeg krysser gaten i storbyen også, selv om jeg kan bli kjørt ned. Jeg kjører lange bilturer med høy hastighet med barna i baksetet (relativt innenfor fartsgrensene, men dog).

Vi tar alle risiko-/nyttevurderinger, og det er ikke så enkelt som du legger det frem. Som SF sier, det er ikke dokumentert i det hele tatt at sykkelhjelm har noen som helst effekt ved alvorlige ulykker. Noen mener at det kanskje egentlig er farlig, fordi man kjører fortere og har en falsk trygghet. Ei heller på ski - det er da ikke hodeskader som er det største problemet i alpinbakken for voksne som ikke kjører off-piste?

Jeg bruker sykkelhjelm fordi det koster meg ekstremt lite og har en viss potensiell nytte. Jeg bruker alpinhjelm først og fremst fordi det er veldig behagelig og varmt. Jeg bruker sikkerhetssele fordi det er påbudt og gir en viss sikkerhet i lav hastighet, og fordi det ikke plager meg i det hele tatt. Jeg bruker flytehjelp når jeg ferdes i åpne småbåter eller i røffere sjø eller i høy hastighet (og alltid på Vestlandet, siden det gjerne er både røffere vær og så kaldt at det bare er en fordel).

Ulempene med å bruke redningsvest når man er ute i timer eller dager av gangen i 27 grader og skal bøye-krype-snu-bære-løfte i en overbygd båt er helt reelle, altså. Jeg ser poenget med å være et godt forbilde, men jeg prøver å lære barna mine å ta ordentlige risiko-nytte-vurderinger, ikke binære. Jeg vet at de kommer til å gå over veien uten fotgjengerfelt, derfor er det viktigste for meg at de skjønner at biler er en reell risiko, ikke bare at man skal Følge Regler TM. På samme måte håper jeg å banke inn i dem at de SKAL bruke redningsvest når de sitter på med en gærning i RIB-en som går i 50 knop, eller når de er alene, eller når det er røff sjø, fordi det faktisk er farlig. Ikke at de skal bruke vest FORDI JEG SIER DET, de har hatt ungdomsopprør fra de var 3 år, mine to.

Så min risiko-nytte-vurdering tilsier at jeg kommer til å fortsette å droppe vesten i indre strøk i lav hastighet og flatt hav, så lenge vi er to voksne. Det er en risiko, så klart, men en jeg kan leve med.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:28   #32
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men sånn egentlig - jeg spurte en ambulansesjåfør engang om effekten av hjelm når jeg sykler. (Jeg sykler racersykkel, det går ganske fort.) Han sa at når du er på sykkel i sånne hastigheter så er den der lille plastbiten på hodet egentlig helt uinteressant - tryner du i en nedoverbakke så er det temmelig kjørt. Det er en grunn til at motorsyklister bruker mange kilo med utstyr når de farter rundt i hastigheter som ikke er såååå mye høyere enn de verste på tråsykkel.

Likevel bruker jeg selvsagt hjelm uansett. Jeg kan falle i lav hastighet også - og da vil den hjelpe.

Noe støtdemping vil vel ispor gi? I jobbsammenheng har jeg truffet på en del som har pådratt seg hodeskader etter sykkelulykker, og så vidt jeg kan erindre har samtlige syklet uten hjelm. Nå vet jeg ikke om de har syklet i høy hastighet eller ikke. Ved høyenergiulykker er det vel ikke nødvendigvis selve støtet mot hodet som er farlig, men at hjernecellene rystes og strekkes kraftig når man bråstopper fra en høy hastighet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:32   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Noe støtdemping vil vel ispor gi? I jobbsammenheng har jeg truffet på en del som har pådratt seg hodeskader etter sykkelulykker, og så vidt jeg kan erindre har samtlige syklet uten hjelm. Nå vet jeg ikke om de har syklet i høy hastighet eller ikke. Ved høyenergiulykker er det vel ikke nødvendigvis selve støtet mot hodet som er farlig, men at hjernecellene rystes og strekkes kraftig når man bråstopper fra en høy hastighet.

Joa. Men når du sykler i nærmere 100 km/t iført sykkelshorts og trøye så er det ikke veldig nøye hva den hjelmen gjorde eller ikke gjorde lenger. Du ligger tynt an uansett både med rygg og nakke og hode og ikke minst innmat. Ikke dekker jo hjelmen hele hodet heller. Det blir som å argumentere kraftig for at 1 % ikke er ingenting - men når hele er 100 % så er ofte 1 % omtrent ingenting.

I lavere hastigheter er hjelm et sentralt poeng. Ergo bruker jeg jo hjelm - det er jo ikke sikkert at det er i toppfart den ene gangen jeg tryner. (Den ene gangen jeg faktisk tryna var det faktisk i svært lav hastighet, men jammen tok jeg ikke et par ribbein likevel.)

  Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:33   #34
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

100 km/t?! Gale, gale menneske!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:34   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg er litt gal. Jeg syns ikke det er flaut engang.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:36   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.252
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Men du er gal med hjelm, i det minste.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:36   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

  Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:37   #38
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

De første gangene jeg syklet fra jobb, gikk jeg ned den ene bakken fordi den var så bratt, så vi kunne neppe dratt på sykkeltur sammen, SF.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:59   #39
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

100 km/t?



Ikke for det, man slår seg godt i 75 km/t også.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:02   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg har ikke målt 100. Men 90 har jeg målt - og jeg er slettes ikke den tøffeste langs veien. Til å være racersyklist er jeg ganske pysete av meg. :skal ikke juge på meg heller:

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no