Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hva skal du dyrke i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 22:13   #101
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Den har holdt noen år, så det er nok en staude. Men det gjentar seg alltid, etter noen år så dør de for meg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:18   #102
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har kjøpt ny lavendel i år også, mens jeg venter - og forsøker egentlig bare å se på den som en ettåring. Så blir jeg ikke så skuffet.

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 23:16   #103
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Lavendel er en staude, men det er ikke alltid den overlever vinteren i Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 14:37   #104
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Har akkurat funnet ut hva jeg skal ha ved inngangspartiet i år, der er det nemlig fullskygge.

Jeg skal ha en potte med eføy og calystegia:



Og en potte med hortensia (green antique):



På verandaen, som har sol, skal jeg også ha potter, med sommerfugllavendel:



og potteroser:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:23   #105
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har visst akkurat kjøpt frø til markjordbær... om det blir noe av får tiden vise. (forkultivering i april, det er jo noen dager igjen sånn teoretisk sett...) Vi handlet ny grill på plantasjen og div annet, og manglet 15 kroner på å passere grensen for å få et gavekort på 500 kr. "Ok, da tar jeg en pose frø" sa jeg, og det første øynene falt på var jordbær, som jo uten tvil så fristende ut, men om vi får det til er jo en annen sak, vi har jo ikke egentlig noen plass å gjøre av dem etter forkultiveringen da, men jeg har da sett jordbær i krukke før, kanskje disse kan plantes i sånn jordbærkrukke eller i verandakasse eller noe... vi får se...

Tomatplantene er kommet over i egne potter, paprikaen står for tur, og gulrøttene fikk visst ikke vann i påskeferien så der tror jeg vi evt må begynne på nytt...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:34   #106
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg skal forsøke å få rhododendron til å trives i krukke på terrassen, den kommer nok til å blomstre i år, men det skal bli spennende å se om den blomstrer neste år også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 23:15   #107
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Har akkurat funnet ut hva jeg skal ha ved inngangspartiet i år, der er det nemlig fullskygge.

Jeg skal ha en potte med eføy og calystegia:



Og en potte med hortensia (green antique):



På verandaen, som har sol, skal jeg også ha potter, med sommerfugllavendel:



og potteroser:

Fantastisk flotte blomster. Jeg skal også plante en del nye i noen nye bed. Vil ha blomster i rosa nyanser og hvitt. Den hortensian var jo bare utrolig vakker:

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 23:32   #108
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har sådd spinat, rød plukksalat, ruccula, bladpersille, vanlig persille, sitronmelisse, koriander, oregano, dill, vårløk, sukkererter, salaterter, gressløk og hvitløksgressløk i pallekarmene mine. I tillegg står det tomater, bønner, blomstererter og diverse annet inne og venter på at det skal bli varmt nok for dem ute. Mynte og timian har overlevd vinteren i krukker i garasjen sammen med diverse typer jordbær. Jeg håper-håper-håper i tillegg å få tak i jordskokk i år.

I staudebedet råder fortsatt løkblomstene, men staudene er på god vei. Blåveisen er ferdigblomstret og løytnanshjertene er på vei sammen med bekkeballblomen. Jeg er litt trist (og oppgitt) over at ingen av klematisene mine ser ut til å ha klart seg. Alle tre grenene på epletreet har imidlertid overlevd, det samme har syrinen, forsythiaen og bærbuskene. I tillegg ser jeg at villbringebærene har spredt seg nederst i hjørnet mot skogen, og det setter jeg pris på. Ingen bringebær slår smaken av de ville.

Sesongen er i gang!

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 09:19   #109
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.018
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Hvordan dyrker man jordskokk egentlig? Kan man kjøpe en i matbutikken og sette den i jord?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 00:09   #110
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvordan dyrker man jordskokk egentlig? Kan man kjøpe en i matbutikken og sette den i jord?

Jupp.

Vi har testet det i potte på verandaen, det gikk overaskende bra. Delte jordskokken med min mor og hos henne ble det bare tull. utfra har vi oppdaget at det er best med litt mildere klima, og varme og sol om sommeren. bodø er ikke stedet å dyrke jordskokk. Bergen er bedre. MEN: jordskokk sprer seg som ugress og er innmarisk vanskelig å bli kvitt om du har latt den spre seg steder du ikke vil ha den, fordi selv små rotbiter kan bli til planter. så det er lurest å ha i en kasse/bed.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 09:33   #111
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Det hjelper helt klart å sitte med et glass hvitvin og stirre på hekken, se, den kommer seg i superfart! Dette ble tatt for et par dager siden, og det er mye mer grønt i dag!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 10:01   #112
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Fantastisk flotte blomster. Jeg skal også plante en del nye i noen nye bed. Vil ha blomster i rosa nyanser og hvitt. Den hortensian var jo bare utrolig vakker:

Husk at Hortensia tar farge etter surhetsgraden i jordsmonnet.
Så om du planter den ut kan den fort bli blå.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 10:03   #113
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jordskokk høres interessant ut - lite krevende hvis man bare finner et avgrenset område. Men hva brukes den til?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 10:25   #114
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Husk at Hortensia tar farge etter surhetsgraden i jordsmonnet.
Så om du planter den ut kan den fort bli blå.

Oj det var jeg ikke klar over. Men lys blå, eller litt lillaaktig da heller?
Vet ikke hvordan jorden er i bedet mitt jeg

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:02   #115
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jordskokk høres interessant ut - lite krevende hvis man bare finner et avgrenset område. Men hva brukes den til?


Du spiser den!

Den ser ut som en ingefær omtrent. Så den bør jo helst bli i hånterbar størrelse før du pirker den opp. jordskokkpure er veldig godt, eller i tynne skiver råstekt. En slags potet, som smaker mer. til pureer bør den skrelles, men råstekt er det nok å skrubbe den litt.

Fikk ånden over meg igår og har nå byttet jord på to av pottene på verandaen. Fikk overlevert rabarberaen jeg har hatt på oppforstring (fra frø! som er risky saker), så nå har jeg en tom potte jeg har drysset frø i. jeg hopper over forspiring, jeg klarer som oftes å knekke de i prosessen så rett i potten med valmue, jødebær

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:33   #116
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Det der med forspiring og så å plukke ut de pitte små blomstne for å spre dem er ikke noe for meg heller, så jeg plantet et og et frø i de små pottene jeg, så flyttet jeg hele greia over i større potter etterpå.
Men jeg tok sjangsen på at det ble et par frø i hver når jeg sådde jordbær i går, delvis fordi jeg ikke helt tror det blir noen stor suksess uansett, så da må jeg jo ha en liiiiiten sjangs på at det blir et par jordbær...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:35   #117
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.238
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Pelargonia og margeritter på trappa vår. Ikke dyrking, men fint allikevel!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:57   #118
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jordskokk bruker jeg som andre rotgrønnsaker. I mos og suppe.

Nå har jeg sådd gresskar også.

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 11:45   #119
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det der med forspiring og så å plukke ut de pitte små blomstne for å spre dem er ikke noe for meg heller, så jeg plantet et og et frø i de små pottene jeg, så flyttet jeg hele greia over i større potter etterpå.
Men jeg tok sjangsen på at det ble et par frø i hver når jeg sådde jordbær i går, delvis fordi jeg ikke helt tror det blir noen stor suksess uansett, så da må jeg jo ha en liiiiiten sjangs på at det blir et par jordbær...

Jeg har plantat jordbær. troddet ikke det ble noe. det ble det. i massevis. veldig okay som verandakasseblomster, de er fine når de setter utsikkere som henger ned.

men nå skal du få et tips av meg om du får de plantene: plant lavendel innimellom. foreksempel en pr. verandakasse. eller en lavendel i midten og jordbær rundt. det ser fint ut og viktigst av alt, jordbær tiltrekker seg lus, men lus liver ikke lavendelog holder seg unna da. så slipper du det der lusegreierne.

og for å la planten utvikle seg best mulig er det vist best å knipe av blomstene første sesongen, men DET brydde jeg meg ikke om. heller få bær i noen år en ingen bær i ett år.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 11:54   #120
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Lavendel mot lus. Ok, da må vi få tak i det så vi slipper så mye styr med lus. Det var et godt råd å få med seg på veien.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no