Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 17:54   #21
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Alle mine blomster (det er ikke så mange da) får vann når jeg kommer på det og det er sjelden. Jeg har to orkidèer (husker ikke hvordan jeg får snudd den greia over e'en) og de blomstrer for annen gang nå. Da de blomstret av første gangen, satte jeg de bak gardinene i spisesuen og ga de enda sjeldnere vann enn ellers. Plutselig en dag blomstret de og gjett om jeg ble stolt.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 18:15   #22
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Så koselig med orkidee

Ett eggeglass med vann i uka har jeg hørt. Det fungerer på våre orkideer, og de lever lenge her....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 19:55   #23
September
Aktiv
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 149
September er litt kul
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Jeg har også klart å ta livet av maange orkideer.
Men nå har jeg av ren nysgjerrighet prøvd å ta litt ekstra vare på den siste jeg fikk, bare for å se om jeg kunne få den til å blomstre igjen. Og jammen har det ikke kommet en ny blomsterstilk på den nå.

Jeg vanner den under springen ca en gang i uken, og lar den stå for å renne godt av seg før jeg setter den på plass igjen.

__________________
00 02 08
September er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 20:12   #24
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.141
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Jeg har 18 stykker.

De står i sørvendt vindu, og vannes en gang i uka i springen, gjennomvåte - så står de på benken og tørker.

Jeg gjødsler de når jeg husker det, om sommeren. De blomstrer og kommer igjen noe voldsomt. Dette får jeg til.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 20:57   #25
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Kanskje det er fordi jeg nesten bare har sørvest-vendte vinduer at jeg stadig tar knekken på mine orkideer?
*ro-ro*

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:32   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.141
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

De liker ikke trekk noe særlig. Og man må ikke gi de opp. De er jo ikke døde så lenge bladene er grønne. De bare hviler...

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 07:06   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

De liker ikke trekk noe særlig. Og man må ikke gi de opp. De er jo ikke døde så lenge bladene er grønne. De bare hviler...

Betyr det at han som står og kaster blomster nå ikke skal i søpla enda når bladene er like fine?

  Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:01   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Betyr det at han som står og kaster blomster nå ikke skal i søpla enda når bladene er like fine?

Det betyr det. Tullmus - det er ingen andre planter som blomstrer kontinuerlig heller vel? Hvis du får en grønn plante som jo aldri blomsterer, da kaster du den kanskje?

  Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:02   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Jeg kaster alltid orkideene. Jeg gidder ikke gå å vente et år på ny (evetuell) blomstring.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:16   #30
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Er det bare meg som har fått beskjed om å dusje de med vann?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:18   #31
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er det bare meg som har fått beskjed om å dusje de med vann?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:11   #32
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.141
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg kaster alltid orkideene. Jeg gidder ikke gå å vente et år på ny (evetuell) blomstring.



Send til til meg!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:22   #33
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Mine orkideer får gjødsel en gang i uken i sommerhalvåret og en gang inni mellom i vinterhalvåret. De bader i vasken en gang i uken og blomstrer villig nær sagt hele tiden!

De trives gjerne i lys, men ikke direkte sol og uten trekk. En kan gjerne stusse de et par ledd etter avblomstring, men ikke for mye ettersom det er i de friske, nye skuddene det oftest kommer nye blomster med tiden.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:02   #34
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Betyr det at han som står og kaster blomster nå ikke skal i søpla enda når bladene er like fine?

Jepp. Den skal hvile seg litt, bli gjødslet litt, så skal den sette et nytt blad eller to, også skal den lage en ny blomsterstilk hvis den trives nogenlunde. Du kan også vente med å klippe stilken til den har blitt vissen, hvis den ikke blir vissen kan det hende den setter et ny blomsterstilk ut fra et av øyene på den avblomstrede stilken. Det har en av mine gjort nå nylig, pluss at det kom en ny stilk helt nedenfra, så nå er det rett før den blomstrer på to stilker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 16:47   #35
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Jeg er håpløs med blomster, men orkideene mine overlever. Jeg har en orkide som er 7 år gammel og blomstrer gang på gang. Jeg har dem stående i vinduskarm hvor de får mye varme og sol. Jeg vanner dem veldig sjeldent. De tørker nesten ut før jeg kommer på å vanne. Da gir jeg dem en god del vann og så kvikner de til igjen. Jeg har aldri gjødslet eller gjort noe annet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:38   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det betyr det. Tullmus - det er ingen andre planter som blomstrer kontinuerlig heller vel? Hvis du får en grønn plante som jo aldri blomsterer, da kaster du den kanskje?

Nei, alle grønne planter i mitt hus er uten blomster. Det hender de prøver å ha en blomst den første uka de bor her, men det fikser jeg fort - de blir grønne kjapt og forblir deretter grønne. Fredsliljer for eksempel - kun grønne blader her i huset.

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er det bare meg som har fått beskjed om å dusje de med vann?

Mulig noen har sagt det. Men jeg er ikke innmari god på ordre altså.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jepp. Den skal hvile seg litt, bli gjødslet litt, så skal den sette et nytt blad eller to, også skal den lage en ny blomsterstilk hvis den trives nogenlunde. Du kan også vente med å klippe stilken til den har blitt vissen, hvis den ikke blir vissen kan det hende den setter et ny blomsterstilk ut fra et av øyene på den avblomstrede stilken. Det har en av mine gjort nå nylig, pluss at det kom en ny stilk helt nedenfra, så nå er det rett før den blomstrer på to stilker.

Så da skal jeg bare ignorere den videre da også ser vi hva som skjer? :spent:

  Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:08   #37
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Du bør nok vanne den bittelitt innimellom, altså.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 21:40   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Oki. Vann. :noterer: :vet at jeg ikke kommer til å lese notatet:

  Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 21:48   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

De liker ikke trekk noe særlig. Og man må ikke gi de opp. De er jo ikke døde så lenge bladene er grønne. De bare hviler...

Å. Jeg kaster dem når blomstene detter av. Og det gjør de etter noen uker. Kanskje fordi jeg har hørt at de skal ha så lite vann at jeg omtrent aldri gir dem vann? Altså, jeg glemmer å vanne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 21:58   #40
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan holder jeg orkidéen i live?

Jeg har en hel haug i kjøkkenvinduet, de blomstere med jevne mellomrom, vanner sånn innimellom når jeg husker på de... Klipper de også ned når de er ferdig blomstret. Ingen grunn til å kaste de ihvertfall

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no