Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-17, 16:34   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Sitat:

Dagen i dag er en merkelig dag. Den er din. Dagen i går slapp deg ut av hendene. Den kan ikke få annet innhold enn det du alt har gitt den.

Dagen i morgen har du ikke noe løfte på. Du vet ikke om du kan regne med å råde over den. Men dagen i dag har du. Det er det eneste du kan være sikker på.
Den kan du fylle med hva du vil. Benytt deg av det.

I dag kan du glede et menneske. I dag kan du hjelpe en annen.
I dag kan du leve slik at noen i kveld er glad for at du er til.
Dagen i dag er en betydningsfull dag. Den er din.

Jeg finner ulike forslag på nett, og spør derfor her inne.

Eller hva er det? (Jeg lager fotominnebok til konfirmanten min, og da er slike svisker og svulstigheter akseptable i min bok.)

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 17:13   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Prøvd diktregisteret?
https://dikt.bib.no/cgi-bin/websok-dikt?redir=1

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 18:17   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Nei, men det ga dessverre ikke treff når jeg søkte nå. Da er det vel bare å skrive ukjent forfatter...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 19:07   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Google antyder at det er Georg Brandes som har skrevet det, men jeg finner ingen fullgode kilder på at det stemmer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 19:12   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Jeg fant diktet i dikt-søket, men der står det oppført med ukjent forfatter:
https://dikt.bib.no/cgi-bin/websok-d...9&mode=vt&st=p

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 21:40   #6
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Jeg fikk dette resultatet: http://dikt.org/Kategori:Georg_Brandes

Der står det at Georg Brandes er forfatteren.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 02:21   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Google antyder at det er Georg Brandes som har skrevet det, men jeg finner ingen fullgode kilder på at det stemmer.

Det fant ikke jeg hellet, så det virker lite sannsynlig at Brandes har skrevet det.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 05:02   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg fikk dette resultatet: http://dikt.org/Kategori:Georg_Brandes

Der står det at Georg Brandes er forfatteren.

Ja, men dette ser ut til å være en side der hvem som helst kan legge inn dikt. Jeg kan ikke se at siden er moderert av noen form for autorativ kilde. Jeg ville ikke tatt det for god fisk at den siden har rett og at diktet er lagt inn med riktig forfatter der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 07:41   #9
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, men dette ser ut til å være en side der hvem som helst kan legge inn dikt. Jeg kan ikke se at siden er moderert av noen form for autorativ kilde. Jeg ville ikke tatt det for god fisk at den siden har rett og at diktet er lagt inn med riktig forfatter der.

Nei, det ville ikke jeg gjort heller egentlig. Jeg prøvde å se om snl.no hadde en oversikt over Brandes dikt mm., men det hadde de ikke.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 08:49   #10
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Det lureste er nok å gå på biblioteket og finne en antologi over dikt som er skrevet gjennom tidene av noe slag, evnt. finne verk av Brandes.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 12:47   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forfatterhjelp! Hvem har egentlig skrevet dette diktet?

Det gidder jeg ikke bare for å få noe annet enn "ukjent forfatter" i en fotobok.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no