Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 12:17   #21
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg ville kjørt hele veien, men mannen er ikke enig.
Han konmer fra et sted rett ved Senja og har kjørt ruta før.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 12:18   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Du er så pysete. Vi kjørte til Senja for 5 år siden ( utrolig at det er gått 5 år siden svigerfar døde) og brukte tre dager/ to overnattinger. Tv i baksetet og mange pauser! Ungene og jeg fløy ned pga at begravelsen og familiebesøk fra Island kom så tett på hverandre.

Dette er self preservation i praksis altså. Vi blir nesten loco av å kjøre alle sammen til hytta, det er 3,5 timer med en pause.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 12:19   #23
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg er nok også preget av at jeg nesten hver eneste sommer mellom frem til jeg ble 15 tok den bilturen. Uten iPad eller tv da, men likevel. Det er en lang biltur.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 20:06   #24
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Det er lang tur! Og det var slitsomt! Så jeg syns tog høres ut som en god ide. Siste del av turen blir da veldig overkommelig. Senja på sommeren er veldig fint!!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 20:10   #25
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg synes jo i utgangspunktet alternativ 3, men jeg må si at jeg synes det høres slitsomt ut å ta toget alene med tre barn. Jeg kunne også gjort det alene med mine to eldste, men å ha med en som er yngre i tillegg virker heftig. Det er langt til Bodø med tog også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 22:07   #26
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Hvis dere ikke er avhengig av å måtte bestille billetter tidlig ville jeg fulgt nøye med og bestilt når billigbillettene for sommeren popper opp. Norwegian pleier å ha flybilletter til 198,- og 298,- mellom Bardufoss og Oslo, og sikkert mellom Tromsø og Oslo også.
En voksen tar fly med ungene, og den andre kjører bilen alene. Evnt tog en vei.
Vi har kjørt Tromsø-Trondheim og omvendt straka vegen mange ganger med kun spisestopper og dostopper, så jeg ser liksom ikke problemet. Her i nord er det helt normalt å hente seg ny bil i f.eks Oslo, og da tar man en person til med ned og bytter på å kjøre bilen rett opp. Vi er veldig vant til å kjøre lange avstander, men jeg forstår jo at det ikke er alle som synes det er like enkelt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 08:56   #27
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Hva med fly for alle til Tromsø, leie bil der, kjøre til Senja via ferge fra Brensholmen (ca 1 time utenfor Tromsø, fergeturen tar ca 45 min, ankommer Botnhamn)? http://www.senjafergene.no/brensholmen-botnhamn/ Sommerferge, typisk oppstar april/mai og utover...

Eller at en kjører (evt Sverige avh av hvor dere bor, via Bjørnefjell eller Kilpisjarvi), og resten tar fly til Tromsø?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 09:14   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg hadde gått for togløsningen for enten alle, eller en med barna siden dere sparer såpass på det og det er en ålreit reiseform for ungene. Du kan jo lage en tur av det hele, med ulike stopp med litt overnatting underveis? Det er mye fint å se på den strekningen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 10:59   #29
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg leser "Nord-Korea" hver gang og tenker "Friskt!!!".

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 11:32   #30
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg har hørt at det går helt fint å kjøre hele veien fra f.eks. Førde til Sortland med to bilsyke barn. Man bare overnatter på x antall myggete og muggete 4 kvm store hytter langs veien.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 11:38   #31
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg er mao klok av skade og ville tatt fly.
Det er jo innmari langt å kjøre fra Bodø til Senja, er det ikke? Å ta buss fra Bodø til Narvik tar jo like lang tid som å turen mellom Vestlandet og Oslo.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 12:05   #32
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Ser forresten at det er bedre å gå av toget i Fauske, da kommer vi rett på E6. :noterer til senere:

Men hvis mann og barn er interessert i å se og oppleve den flotte naturen i Nord Norge er det fint å ta ferga fra Bodø til Moskenes og kjøre gjennom Lofoten. Nå vet jeg jo ikke hvor på Senja dere skal.

__________________
Meg og halen. <3

Sist redigert av Veslemøya : 07-11-15 kl 13:13.
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 17:29   #33
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er mao klok av skade og ville tatt fly.
Det er jo innmari langt å kjøre fra Bodø til Senja, er det ikke? Å ta buss fra Bodø til Narvik tar jo like lang tid som å turen mellom Vestlandet og Oslo.

Spørs hva du mener med innmari langt. Et stykke er det jo, så det kommer an på hva du definerer som innmari langt. Vi kjørte Bodø-Tromsø med baby og 3 åring for noen år siden og da brukte vi vel 10-12 timer inkludert pauser.
En mulighet er jo å kjøre Bodø-Andenes og ta ferga over til Gryllefjord.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-15, 18:23   #34
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Da vi pleide å feriere nordpå fordelte vi oss sånn at mannen fløy med ungen(e) og jeg kjørte i forveien så jeg plukket dem opp på nærmeste flyplass. Vi skulle til Andøya riktignok, og de fløy derfor til Evenes, så den siste strekningen med bil var bare et par timer og veldig grei.
Det er veldig mye å spare på den løsningen, i alle fall var det det den gangen for oss.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 09:24   #35
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg hadde tatt alternativ 1.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 10:55   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Jeg hadde gått for alternativ to.
Tatt togturen som en del av opplevelsen og leid bil.
Siden dere toger gratis sparer dere inn hele leiebilen vil jeg tro.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 12:51   #37
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

En kjører bilen til Finnsnes, de andre tar fly til Tromsø og hurtigbåten Tromsø-Finnsnes. Bodø-Senja er laaaaangt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 16:10   #38
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Hva med å ta ferja fra Bodø til Lofoten og legge inn 2-3 overnattinger på veien? Fra Å i Lofoten til spissen av Andøya (der fergen til Senja går fra) er det utrolig mye fint å se og også mange spennende stoppesteder med barnevennlige aktiviteter.

Ligg for all del unna Senja familiepark mens dere er der. Det var sommerens største bomtur/skuffelse for vår del.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 16:13   #39
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Et annet tips for å bryte opp lange kjøreturer, er å stoppe og ta en geocache innimellom. Vi gjorde det i sommer i Lofoten, Vesterålen og Senja (og lenger nord også), og det gjorde at vi stoppet på fine steder vi ellers ville kjørt forbi.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 18:02   #40
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Planlegger Nord-Norge-tur til sommeren, men hvordan kommer vi oss dit?

Det er da ikke SÅ langt å kjøre fra Bodø til Senja. Jeg kjører strekningen mellom Tromsø og Bodø alene med fem barn flere ganger i året.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no