Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Esta - USA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-17, 09:53   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Esta - USA

Er det beste stedet å søke esta.cbp.dhs.gov?

Noen som vet hvor lang tid det tar å behandle den? Reiser om ca 7 uker.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 10:09   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta- USA

De sier vel det kan ta opp til to dager, men jeg har aldri opplevd at det tar mer enn fem minutter. Som regel er det instant.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 10:21   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Jepp, det er den nettsiden du skal bruke. Tar bare et øyeblikk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 10:59   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Esta - USA

Ha mastercard/visa kort klart. Mine søknader har vært behandlet på ca 2 minutter. Skriv ut kvittering når du har fått "Approved". Jeg har opplevd å måtte vise kvittering på OSL.

7 uker? Du har er hav av tid. Du må søke 72 timer før avreise.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:12   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Jeg søkte i går og når jeg sjekket nå så står det at den er godkjent.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:23   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Esta - USA

Hvilke andre skjemaer må fylles ut ved innreise til USA nå om dagen?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:27   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Jeg har søkt ESTA fra innsjekkingsskranken på OSL, ca to timer før avreise. Gikk fint det også. Anbefales dog ikke, kan føre til litt høy puls. :kløne: Tror ikke det er noe mer man må fylle inn?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:29   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Ha mastercard/visa kort klart. Mine søknader har vært behandlet på ca 2 minutter. Skriv ut kvittering når du har fått "Approved". Jeg har opplevd å måtte vise kvittering på OSL.

7 uker? Du har er hav av tid. Du må søke 72 timer før avreise.

Mulig jeg er teit nå men mener du at man ikke kan søke før 72 timer før avreisen?
Liker å ha ting gjort når jeg kommer på det. Følger med i tråden for andre tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:32   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Mulig jeg er teit nå men mener du at man ikke kan søke før 72 timer før avreisen?
Liker å ha ting gjort når jeg kommer på det. Følger med i tråden for andre tips.

Joda, du kan søke når som helst - men den er jo bare gyldig i to år, så hvis man har planer om flere turer kan det lønne seg å søke nærme avreise.

Hvis passet går ut før det har gått to år må man også ha ny.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:34   #10
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Esta - USA

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Mulig jeg er teit nå men mener du at man ikke kan søke før 72 timer før avreisen?
Liker å ha ting gjort når jeg kommer på det. Følger med i tråden for andre tips.

Du må søke senest 72 timer før avreise. Godkjenningen varer i to år



I tillegg får man fortsatt utdelt et skjema på flyet der man bekrefter at man ikke har med seg diverse matvarer o.l. Tror det er spørsmål om adresse for første natt også om jeg ikke husker feil.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:39   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Det er der man søker, ja. Får svar dagen etter. Om bord på flyet fyller man ut en egenerklæring om hva man har i kofferten og hvor man skal bo første natten. Jeg fylte ut min så fint, og så gadd de ikke se på den en gang.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:49   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Bare sørg for å sjekke at den blir godkjent. Ei venninne av meg fylte ut skjemaet og tenkte ikke å sjekke etterpå, "for vi er jo norske statsborgere". Vel, de fant ut på flyplassen at mannens søknad ikke var godkjent, så han måtte ta toget hjem mens kone og barn molefonkne dro alene til USA.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 12:05   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Oi, det med pass var et nyttig tips. Tror vi må ha nytt hele gjengen da.

Vi var på foreldremøte på Elvebakken i går og de snakket om denne fraværsgrensen. Jeg får helt vondt i magen av å tenke på hva jeg har gjort for rektor nevnte at om man er borte 2 dager med to-timersfag så er kvoten for halvåret oppbrukt. Og vi må ha fri 4 dager. :cool
Får pøse inn med c-vitaminer og vitaminbjrner.

Hva kan være grunnen til at denne søknaden ikke blir godkjent når man er norsk og ikke har sittet i fengsel da?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 12:12   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Om man f eks har vært i enkelte land i Midtøsten. Da kan man ikke ESTA-godkjennes og må søke om visum i stedet. Tror jeg det var?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 12:36   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

To minutter! Så for meg litt lengre prosess.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 12:37   #16
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Men takk. Da fyller jeg ut på den siden. Fylte først ut på den siden som kom opp da jeg googla. Men der skulle de ha mye mer penger og sjekket videre at mange blir lurt. Så dobbeltsjekk hvor dere søker!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 13:29   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Esta - USA

Har ikke fått svar enda...

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 13:44   #18
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Esta - USA

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Har ikke fått svar enda...


Du har betalt? Den blir ikke godkjent før du har betalt.


Ang andre skjemaer som må fylles ut.
API (Advance Passenger Information) - fylles ut på flyselskapets sider. Også helst 72 timer før avreise.

Du får dette ombord i flyet - Fylles ut 1 skjema pr familie med samme bostedsadresse.:


Nå har flere flyplasser fått autoscanning av pass, så når man kommer til grensen scanner man pass, fyller ut
deklarasjonsskjemaet elektronisk, tar bilde og fingeravtrykk og du er klar til å gå til skranken, her får du stempel på
kvitteringen som du får fra maskinen. Hente bagasje og overlevere kvittering med stempel til tolleren som sitter ved utgangen.
De siste turene har vi brukt maks 10 minutter på innsjekk i USA. Nå står vi faktisk å venter på bagasjen!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-08-17 kl 13:50.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 13:44   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Esta - USA

Det tok et døgn før våre var godkjent. Og jeg tror ikke man får svar, man må logge inn og sjekke at de er godkjent?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 13:51   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Esta - USA

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det tok et døgn før våre var godkjent. Og jeg tror ikke man får svar, man må logge inn og sjekke at de er godkjent?

Du må logge inn ja.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no