Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Det eldste møbelet ditt?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-20, 10:40   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eldste møbelet ditt?

Hvor gammelt er det eldste møbelet du har i bruk i heimen?
Det lurer jeg på etter å ha sett "hvor lenge varer en sofa"-tråden her.

For min del er det kommoden som har fulgt meg siden midten av 60-tallet. Har heldigvis styrt unna alle trender mht maling og slikt, og de siste tredve år har den stort sett stått i gangen de stedene jeg har bodd.


Sist redigert av -ea- : 12-08-20 kl 11:31.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:44   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har arvet et gammelt lite sybord etter mine besteforeldre. Det er det eldste.

Av det jeg selv har kjøpt er nok min dobbeltseng det eldste. Den ble kjøpt i 2006 da vi flyttet inn i nytt hus.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:45   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

En BBB-hylle som jeg hadde med meg da jeg flyttet hjemmefra. Jeg antar foreldrene mine kjøpte den tidlig på 70-tallet. 17-åringen min elsker den, så kanskje hun skal få den med seg når hun flytter hjemmefra?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:50   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

For min del er det spisestuestol fra loppis i 1994, vi har 4, hvorav en er i bruk som gjestestol hos vår yngste, de andre er i garasjen. Usikker på hvor gamle de er, men tipper de er fra 60 tallet.

Nei, det stemmer ikke, jeg har en hylle som er arvet etter min mormor. Det var en del av et sett med kommode, speil og hylle. Kun hyllen som var i god nok stand til å leve videre, desverre.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:51   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Et hjørneskap som jeg arvet fra farmoren min. Antar ca 50-tallet.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:52   #6
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Av det jeg har kjøpt selv: Billyhyllene jeg kjøpte i 1990.

Ellers har jeg et nydelig arvet vitrineskap fra farmor. Det er rundt 100 år gammelt.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:52   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har fire spisestuestoler etter min oldemor. De er ca 100 år gamle.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:53   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Det spørs hva man regner som et møbel. Jeg har en stor kiste som jeg fikk av bestefar. Jeg er usikker på hvor gammel den er, men 80-90 år tenker jeg. Det eldste møbelet ellers er et vitrineskap fra 90-tallet. Mannen hadde det fra før vi traff hverandre. Det var skikkelig stygt, typisk 90-talls furumøbel, og for en del år siden malte jeg det en nydelig blågrønn farge. Nå elsker jeg det og det har hedersplassen på kjøkkenet.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:54   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har en kommode som min bestemor fikk til 8-årsdagen sin. Dette må altså ha vært i 1934. Jeg fikk den av henne på min 8-årsdag i 1983.

Mannen bruker den til oppbevaring av truser og sokker, og den er dermed i daglig bruk.

Den er slitt, men jeg har ikke hjerte til å pusse på den. Og den kommer til å følge meg livet ut ... eventuelt gir jeg den videre til et barnebarn på 8-årsdagen. Hvis noe slikt skjer i min levetid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:55   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.441
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har kommoden som foreldrene mine kjøpte til meg før jeg ble født. Ellers har jeg kjøpt noen kommoder på finn som nok er gamle og et hjørnebarskap. De er sikkert eldre enn min kommode, men jeg aner ikke hvor gamle de er.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:56   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg bor i et hus på tre etasjer og 250 kvm eller noe slikt. Jeg har i hele mitt snart 50-årige liv kjøpt 1 ny, billig sofa (holdt 6 år), 3 stk Billy hyller og 2 senger. Alt annet dette huset er fylt opp av, er kjøpt brukt eller arvet. Det eldste jeg har i dag er vel en liten fjøskrakk som har årstallet 1785 skåret inn under setet. Den har fått et nytt bein og kan fint sittes på. Jeg har sofa, to lenestoler og en sjenk fra 1940-tallet, og de blir nok stående her til de kan bæres ut i biter da vekten er ubeskrivelig!

Jeg har spisebord og kjøkkenbord snekret av min far på 70-tallet og 90-tallet, en lenestol mine foreldre fikk i bryllupsgave i 1958, to lenestoler fra 60-tallet, spisestuestoler fra IKEA anno tidlig 2000-tall (fått gratis) osv. Hummer og kanari som til sammen gjør huset trivelig for oss som slett ikke er så opptatt av hva andre synes og mener, og heller ikke har så mange meninger selv. Møbler skiftes ut når de mister funksjonen sin og da fortrinnsvis i noe brukt og helst noe som har en kvalitet som holder en stund. Trender og sånt for andre holde på meg, jeg har ikke interesse av slikt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 10:59   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har vokst opp i et hjem fullt av gamle og til dels upraktiske møbler. Og med gamle så var det gjerne snakk om fra forrige århundre allerede i forrige århundre.

Jeg må innrømme at jeg i oppveksten var misunnelig på de mer moderne hjemmene til venner, og ikke minst at de hadde praktiske møbler. Derfor har jeg ønsket meg nytt til eget hus og vi har faktisk kun møbler kjøpt de siste tjue årene.

MEN: Nå skal barndomshjemmet snart tømmes, og det kommer nok til å tyte over en del til oss også, hvis vi klarer å få plass.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:02   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har spisestuen til mine besteforeldre. Stolene står på loftet, men bordet og to skapene lever fortsatt. Jeg har også pianoet fra min mor var liten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:09   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

De skikkelig gamle møblene mine står på hytta, der har jeg blant annet et skatoll etter en gammeltante som jeg tror må være fra 70-tallet.

Hjemme har jeg noen kommoder som vi kjøpte til den første leiligheten vår, og er over 20 år nå. Skrivebordet jeg sitter og jobber på nå er også relativt gammelt, kjøpt i 2002 og har fått ny fasong (saget av en del) og ny farge (la på hvit folie) og blir værende her en god stund til enda.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:10   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har spisestoler fra 1942.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:11   #16
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

En skjenk og et bord fra 50-tallet etter oldefaren min. Bordet har han snekret selv av eplekasser.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:15   #17
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Vi har 5 biedermeierstoler i bjørk. Jeg aner ikke hvor gamle de er. Den ene stolen er dessverre beyond repair, men de andre 4 brukes daglig i spisestuen. Jeg har stoppet og trukket om setene etter at jeg fikk dem. De er så fine, atte.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:24   #18
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Har en rosemalt kiste og en skuvseng fra ca 1840 som fulgte med gårdsbruket da vi tok over. Ellers så er det vogga etter min farfar som er omtrent 100 år og som går på omgang i familien (brukes nå av niese på 3 mnd), men har fast base på gården og brukes til oppbevaring av kosedyr når den er her.

Av møblene som er i daglig bruk har jeg arvet mormors gamle kjøkkenbord og -stoler og et skap, jeg antar at disse er laget rundt 1940, og mine foreldres salongbord i valnøtt fra tidlig 70-tall.

Resten av møblene våre er stort sett ikea, så er glad for det vi har arvet, spesielt koselig er det med mormors kjøkkenbord som jeg spiste mange måltider ved som barn og som hadde spennende skatter i skuffene som vi barnebarn fikk lov til å utforske.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:17   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Vi har en skjenk som er over 100 år gammel som ble kjøpt i en bruktbutikk for ca. 25 år siden. Den er slitt, men på en fin måte. Vi har spisebord laget av gamle planker som passer til.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:18   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det eldste møbelet ditt?

Jeg har ei stor kiste som er arvegods fra farmors morsslekt. Oldemor hadde to, den ene fikk Telemark museum, den andre har jeg. Den er fra 1800-tallet en gang, 1850-ish tror jeg. Kista huser julepynt, så den er fullstendig brukendes, men står jo mye på stas da. Lite bruksslitasje.

Senga mannen min hadde da vi møttes i 1996, som da var noen år gammel, er i bruk som gjesteseng. De eldste møblene jeg har er fra jeg flyttet ut av studenthybelen og måtte ha egne møbler. Noe fra studietida var med meg en stund, men måtte etter hvert vike. Så det eldste jeg har er nok et vitrineskap i furu fra 1995. Det fikk en ansiktsløftning i 2000 da det ble beiset og lakket. Det ble kjøpt ganske mye andre møbler rundt 2000 som fikk samme behandling.

Vi har reparert noe, pusset opp noe annet, bland annet ved å beise eller trekke om stolseter eller annet. Spisestua og kjøkkenbordet er i samme serie og kan danne langbord til 18. Dette er så solid at det vil overleve det aller meste, i hvert fall oss.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no