Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er althorn stemt i ess?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 19:01   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Saken er nok den at dama ikke klarer å spille julesangen i annen toneart enn C-dur selv, tenker jeg

Absolutt en mulighet.

Nå har jeg forøvrig hatt althornisten her på øving, og det gikk helt strålende. De spilte gjennom uten problemer, så jeg sendte ham hjem etter fem minutter. Ingen vits å øve på noe som sitter. Smittevennen på klarinett var visstnok veldig, veldig flink, så dette blir nok neppe noe problem. Det måtte være å få dem stemt opp, isåfall.

Da læreren ringte meg tidligere idag for å fortelle at klarinettisten ikke kunne komme, prøvde hun å finne en annen dag alle tre kunne møtes hjemme hos meg. Vi har ca to ledige ettermiddager før forestillingen, og hun prøvde febrilsk å få meg til å komme til skolen for å øve med dem, men jeg har skole selv! Jeg spurte om hun ikke kunne be dem ta med hornene på skolen så hun kunne øve med dem rett etter skolen en dag, men det kunne hun visst ikke. Men jeg kunne få telefonnummeret til de andre foreldrene så jeg kunne avtale med dem? Jeg hadde jo allerede sagt jeg ikke hadde mulighet før neste tirsdag, men det var ifølge henne for sent.

Jeg syns det er bittelitt rart at hun prøver å dumpe alt på meg på så kort varsel uten å ville bidra noe selv. Men jeg skal selvsagt hjelpe til når det passer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 19:45   #42
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Smittevenn - da tenkte jeg først at det er sikkert sånne som er med i smittering.

Har ellers ingenting å bidra med, har bare spilt i skolemusikken i et halvt år.
Ville egentlig være drillpike, men fikk ikke lov.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:26   #43
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Du får spørre meg neste gang du trenger en pianist, jeg tror faktisk jeg klarer å spille både i B-dur og G-dur...

  Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:43   #44
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Saken er nok den at dama ikke klarer å spille julesangen i annen toneart enn C-dur selv, tenker jeg

Den tanken slo flere av oss ...
Langt mindre drive å legge om tonearter! Gud forby!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 22:29   #45
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Saken er nok den at dama ikke klarer å spille julesangen i annen toneart enn C-dur selv, tenker jeg

Kanskje hun ikke vil spille på de svarte tangentene?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 22:40   #46
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Du får spørre meg neste gang du trenger en pianist, jeg tror faktisk jeg klarer å spille både i B-dur og G-dur...

Notert.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kanskje hun ikke vil spille på de svarte tangentene?

Det skal du ikke se bort fra. Når jeg tenker nærmere etter, så har hun vel strengt taushetsplikt på slike opplysninger som religiøs tilhørighet?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:17   #47
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kanskje hun ikke vil spille på de svarte tangentene?

Kan jo bli smitt-et, vet du

Dessuten skal althorn spille etterslag! Det er noe alle vet!
Kanskje en smule besynderlig med etterslag i en julesang da, men men.
Jeg har forresten mine gamle althorn-noter på loftet, det ligger en hel drøss julesang-understemmer oppi der også, men nå er jo problemet uansett løst. (jeg har et tiligere liv som alt/waldhornist)

Lykke til til gruppa!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:24   #48
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Takk!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:52   #49
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Saken er nok den at dama ikke klarer å spille julesangen i annen toneart enn C-dur selv, tenker jeg

Det tenkte jeg også, men ville ikke si det...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 09:07   #50
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Jøss, det var da merkelig at denne læreren virker så uvillig til å øve med ungene selv. Det er da strengt tatt hennes oppgave, og om du ikke har tid før, så må hu jo respektere det. Virker som ei snodig dame.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det skal du ikke se bort fra. Når jeg tenker nærmere etter, så har hun vel strengt taushetsplikt på slike opplysninger som religiøs tilhørighet?



Dette er ikke opplysninger som hun skal fly rundt og dele med de hun finner det for godt, nei. Ikke missforstå, jeg tror fint du klarer å håndtere denne opplysningen, uten å annonsere den videre, men hun har taushetsplikt, og den burde hun ha et litt nærere forhold til, tydeligvis.
*streng på taushetsplikt*

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 09:50   #51
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

(jeg har et tiligere liv som alt/waldhornist)


1. Pianodamen høres skrullete og lat ut
2. Toneartpinner, hvor finner man det? Hjelp jeg finner ikke Ess-pinnene mine, liksom!
3. Hornister lærer seg tidlig å transponere, det høres jo som om 9 åringen allerede har lært seg det. Det er kanskje like greit å slippe julesanger med etterslag

Lykke til!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 12:35   #52
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Jeg kjøpte masse forskjellig musikkutstyr til Lille til bursdagen hennes, bjeller, maraccas, tromme, tamburin, xylofon, triangel og pinner. Men jeg var så sløv at jeg ikke sjekket hva pinnene var stemt i. kanskje stakkars ungen sitter der med Dess-pinner, Gess-pinner eller enda verre; Fess-pinner?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 16:49   #53
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Du skal se at hun blir tonedøv av slik lemfeldighet fra mor

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kjøpte masse forskjellig musikkutstyr til Lille til bursdagen hennes, bjeller, maraccas, tromme, tamburin, xylofon, triangel og pinner. Men jeg var så sløv at jeg ikke sjekket hva pinnene var stemt i. kanskje stakkars ungen sitter der med Dess-pinner, Gess-pinner eller enda verre; Fess-pinner?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 18:06   #54
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Fesspinner må jo være det verste å få, da.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 19:50   #55
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

For ein festleg tråd for ein gamal korpsmusikant, eller gamal og gamal, det er berre eit par år sidan sist eg var i aksjon med klarinetten min.

Morsomme samansetningar av instrument kan vere ei utfordring. For eit par år tilbake skulle eg lage eit orkester av elevar på skulen der eg er lærar, og enda opp med orkester med fløyte, klarinett, kornett, sax, gitar, slagverk. trekkspel, fiolin, bratsj og cello. Hadde litt jobb med å lage til arr. som passa det må eg innrømme, men tok utgangspunkt i korpsarr. og bearbeida det, så det gjekk fint til slutt

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 17:54   #56
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kjøpte masse forskjellig musikkutstyr til Lille til bursdagen hennes, bjeller, maraccas, tromme, tamburin, xylofon, triangel og pinner. Men jeg var så sløv at jeg ikke sjekket hva pinnene var stemt i. kanskje stakkars ungen sitter der med Dess-pinner, Gess-pinner eller enda verre; Fess-pinner?

Fess? Heter det ikke fiss?

Hvor fant du musikkutstyret, forresten. Lurer på om storebror skal få noe tilsvarende.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:23   #57
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Fess? Heter det ikke fiss?

Det er to forskjellige tonearter. Fiss er en krysstoneart og har seks kryss. Fess er en B-toneart som har åtte B. (Den er sjelden i bruk, kan man si. (På et piano vil det ikke være mulig å høre forskjell på Fess-dur og E-dur.))

Sitat:

Hvor fant du musikkutstyret, forresten. Lurer på om storebror skal få noe tilsvarende.

Jeg vet ikke hvor Mim har kjøpt sitt, men jeg kan anbefale dette stedet: http://www.mamut.com/musikkmarkedet

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:39   #58
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fess er en B-toneart som har åtte B. (Den er sjelden i bruk, kan man si. (På et piano vil det ikke være mulig å høre forskjell på Fess-dur og E-dur.))

Heh, ikke være mulig du. Understatement of the year, muligens

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:41   #59
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Heh, ikke være mulig du. Understatement of the year, muligens

Egentlig ikke. På en fiolin, for eksempel, vil det være forskjell på E og Fess.


Fess vil for eksempel være uallminnelig mye surere enn E, hvis det er et amatørorkester man snakker om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:52   #60
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er althorn stemt i ess?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fess vil for eksempel være uallminnelig mye surere enn E, hvis det er et amatørorkester man snakker om.

Jeg visste du ville komme inn og oppklare. For er ikke kryss for F det samme som E? Det er iallefall det på fløyta mi, men så er den gammel og grå og kunne trengt litt kjærlighet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no