Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Barn på Galdhøpiggen

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-11, 15:35   #1
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Barn på Galdhøpiggen

.....


Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 22:02.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:39   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg mener den turen fra Spiterstulen tar 8 timer for voksen. Den er veldig bratt etter hva jeg har hørt. Da min jente var seks år ville jeg ikke tatt henne med utfra hvordan hun var. Jeg har ikke gått ruta for å si det, men kjenner flere som har.

Jeg har ikke gått ruta selv, men har ventet på noen som gikk fra Juvass en gang (jeg var temmelig gravid og turde ikke utsette meg for brevandringen). Det er en mer overkommelig rute på 2-3 timer. Haken er at man må gå over en bre og derfor er det en nedre aldersgrense. Det kan kanskje være noe å sjekke?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:43   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg vet ikke hvor disse vennene er i fra, men det er ganske mange turister som ikke helt skjønner hva norske fjell er for noe. I USA f.eks. er mye mer lagt opp med turstier, slik at man kan spasere seg hit og dit.

Dette er hva som står om turen på Spiterstulen tursithyttes hjemmesider:

Sitat:

Galdhøpiggen (2469 m.): 4-5 timer opp - 2,5 timer ned - jevn gange uten pauser, vi anslår ca 9 timer totalt. Kan bestiges uten fører i fint vær. Alternativt videre ned porten, over Storjuvbreen, Illåbreen og Tverråbreen eller ned Svellnosbreen og ned i Visdalen. Et annet alternativ er et besøk på "Piggen" på ruten mellom Spiterstulen og Juvasshytta.

Det er ikke en tur jeg ville tatt med en normal 5-6-åring på, og særlig ikke en med lite turvante foreldre.

Nå fant jeg litt mer, på Til Topps:

Sitat:

Denne turen er den lengste og tar vanligvis mellom 6 og 12 timer opp og ned.

Dette skriver Den Norske Turistforening om turen:
Lengde: 5 opp, 3 ned timer
Sesong: Sommer
Område: Jotunheimen

Krevende topptur. Øvre del av ruta er utsatt i dårlig vær og sterk vind. Over Visa på helårsbru og opp langs Piggrove. Fra Svellnose delvis i ur og på fonner med iskjerne opp til toppen. Sprekker kan forekomme, følg merkingen nøye!

Turen over breen har 7-årsgrense og blir beskrevet som en fin tur for "turvante barn" av Turistforeningen.


Jeg fant også en blogg om en veldig turvant familie som hadde gått ruta med en 6-åring og en 11-åring. Mye nyttig info om bekledning, tid det tar, og hva som virket demotiverende på yngstemann i familien. De måtte snu med seksåringen, mens elleveåringen ønsket å fortsette: http://www.trolltur.no/galdhopiggen.html

__________________


Sist redigert av Tallulah : 01-02-11 kl 15:55.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:45   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg har en sprek 5,5-åring. Og jeg ville ikke drømt om å dra ham opp på Galshøpiggen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:47   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Går det ikke an å gå turen fra Juvasshytta istedet, da? Det er en snillere tur, mener jeg å huske.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:50   #6
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

......


Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 22:02.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 15:57   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Nå har jeg lagt inn mange fler linker i forrige innlegget mitt, bl.a. en blogg med en turvant familie, hvor de måtte snu med seksåringen. Jeg ville IKKE stolt på at lite turvante amerikanere ville greie denne turen med et lite barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:00   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg ville i allefall sørget for at de visste nøyaktig hva de går til før de legger ut på turen.
At det er ansett som en krevende tur som vil ta minimum 8 timer for normalt spreke voksne, og at det da naturlig nok må legges til en del om man skal ha med et barn.

Jeg ville ikke tatt med noen av mine barn på den turen i 6-års alderen, ville ikke tatt med 8-åringen min nå heller.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:02   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg skjønner i grunnen ikke hva de vil opp der å gjøre om de er lite turvante. Man kan da gå turer i flotte, norske fjell som er mye hyggeligere enn denne.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:03   #10
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Grensen for å gå over breen fra Juvass er 7 år, de er strenge på grensene.

Jeg gikk til topps med lille i sommer, da var hun 6 år 4 mnd. Turen var drøøøøøøy. Vi hadde prøvd 2 ganger tidligere og snudd halvveis. Første delen fra Spiterstulen er tung. Erfaringsmessig kan jeg anbefale flere barn sammen = motivasjon, nok "bensin" = sjokolade/rosiner, godt med klær og sko = det skifter fort der, og et rompeakebrett for akepause mellom Svellnose og Keilhaus topp (merk at det er farlig å skli der hvor snøen ender i steinur). Tidligere på sommeren er det mer snø, men heller den er ikke så råtten som senere på sommeren. Det kan være fordeler og ulemper.

Veldig fin tur! Kan ikke råde hverken for eller mot, det er helt avhengig av barna.

(Da min var mindre hadde jeg en patapum i reserve i tilfelle det skulle skje noe og de måtte bæres.)

Vi skal gå fra Juvass i sommer, da er hun 7 år.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:05   #11
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg ville aldri dratt med snart seksåringen min på den turen. Jeg skulle gå dit en gang, men skadet stortåa rett før turen. De andre i klassen sa det var tøft og bratt.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:05   #12
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

.....


Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 22:02.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:25   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Storebror var på Glittertind en uke før han fylte fem. Det var en veldig tung tur (for oss begge ) men overkommelig. Galdhøpiggen er vel både to og tre hakk tyngre. Kan du ikke foreslå Glittertind som et alternativ?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 16:48   #14
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg kjenner flere 6-åringer som har vært på Galdhøpiggen, men det krever en turvant unge og ikke minst fjellvante foreldre! Jeg tror ikke en eneste kjentmann ville anbefalt en amerikansk familie uten erfaring fra norske forhold å ta med en 6-åring på turen fra Spiterstulen til Galdhøpiggen!

Jeg skjønner forøvrig ikke poenget heller. Det finnes mange andre topper og ruter som er mye mer spennende og interessante enn Galdhøpiggen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 17:57   #15
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Uten å ha erfaring med den turen selv, vet jeg at det er flere barnehager (førskolebarn) som har tatt turen.

http://www.barnehage.no/templates/Ar...epslanguage=NO
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Smaa...n-1103574.html

Aldersmessig skulle det vel kanskje ikke være noe problem da, men regner med at disse barnehagene har forberedt turen i lang tid, og at barna dermed var ganske tur- og fjellvante fra før av.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 18:05   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.997
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Fra Juvass, ville jeg ikke nølt med å ta med en sprek 6-åring. Fra Spiterstulen ville jeg ikke funnet det på. Det er en lang og veldig tung tur derfra.

Breturen over Styggebreen er en halvtime, ca. med erfarne breførere, resten av turen går man alene. Det er en kjip bre å gå på uten fører, men med fører og i tau, er den veldig enkel å gå.

Den absolutt tyngste kneika er den siste timen, der hadde jeg hatt liten lyst på en unge som er dratt med fra Spiterstulen og opp.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 18:15   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Uten å ha erfaring med den turen selv, vet jeg at det er flere barnehager (førskolebarn) som har tatt turen.

http://www.barnehage.no/templates/Ar...epslanguage=NO
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Smaa...n-1103574.html

Aldersmessig skulle det vel kanskje ikke være noe problem da, men regner med at disse barnehagene har forberedt turen i lang tid, og at barna dermed var ganske tur- og fjellvante fra før av.

I artikkelen står det at de gikk fra juvasshytta, altså den korte veien over breen, ikke ruta som er beskrevet i HI.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 19:26   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Fra Juvass, ville jeg ikke nølt med å ta med en sprek 6-åring. Fra Spiterstulen ville jeg ikke funnet det på. Det er en lang og veldig tung tur derfra.

Breturen over Styggebreen er en halvtime, ca. med erfarne breførere, resten av turen går man alene. Det er en kjip bre å gå på uten fører, men med fører og i tau, er den veldig enkel å gå.

Hvordan er den turen for meg, som er temmelig utrent for tiden? Ta tiden til hjelp eller bare galskap?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:34   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.997
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg gikk opp ca et år etter fødsel, der eneste trening var vognturer, men er vant til å gå i fjellet. Det fungerte fint når jeg tok tiden til hjelp.

Så hvis du har stamina, når du får bruke tid, så fungere det greit, vil jeg si. Mange turister som ikke er fjellvante kommer seg greit opp den veien.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:48   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på Galdhøpiggen

Jeg har gått Galdhøpiggen flere ganger, både i godt og dårlig vær, og jeg holder fast ved at jeg neppe hadde tatt med min turvante og spreke 05-modell opp Galdhøpiggen fra Spiterstulen til sommeren. Han hadde derimot fint klart Glittertind fra Glitterheim. Hvis Juvasshytta har satt syvårsgrense på turen over breen, så mener jeg også det er en grunn til det og noe man burde respektere.

Svigerinnen min har gått turen med en sprek niåring, en supersprek syvåring og en treåring i meis, og det gikk helt fint. Men dette var turvante barn, noe jeg mener er en absolutt forutsetning for å ta en slik tur.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no