Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-11, 21:10   #461
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg sitter bare og undrer meg over hva slags merkelig barnehage Elin har barna i, jeg - om det virkelig er slik at de ansatte har fem ekstra "Gro-dager" til ferie og fritid, i stedet for å planlegge. Det må være et elendig sted, pedagogisk sett.

Enig. Og så ville nok jeg uansett begrenset litt hva jeg skrev på FB i et sånt tilfelle.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:15   #462
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg sitter bare og undrer meg over hva slags merkelig barnehage Elin har barna i, jeg - om det virkelig er slik at de ansatte har fem ekstra "Gro-dager" til ferie og fritid, i stedet for å planlegge. Det må være et elendig sted, pedagogisk sett.

Hilsen barnehagepedagogen som planlegger i hodet og rumpa opptil før, under, og etter arbeidstid.

Jeg lurer litt jeg også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:29   #463
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hopper til slutten: Elin, du sier at du har mange kollegaer som er tidligere førskolelærere og lærere som nå har hoppet av for å jobbe i kabinen. Har du aldri undret deg et sekund på hva som får mennesker med verdens beste arbeidstidsordning til å slutte i jobben sin for å jobbe i et yrke der de ikke engang får tid til spisepause og ikke engang har fri på planlegginsdagene?

Jeg tror at man kan gå lei i den jobben man har. Det kan det være mange ulike og personlige årsaker til. Det trenger ikkenødvendigsvis nødt til å være noe fryktelig galt med jobben eller arbeidsbetingelsene. Jeg har en kollega som annonserte sin "avgang" i dag etter 15 år i samme jobb. Der var det mannen og barna som var lei hennes omstreifende yrkesliv.

Jeg tror etter hva jeg har fått fortalt av mine kolleger som har hoppet av andre yrker at de har drevet med litt research i andre yrkesmuligheter og da kan mulige grunner til skifte av beite til mitt yrke f.eks. være;

- Ulike dager. Ene dagen begynner man kl 4 om morgenen, neste klokken 23 om kvelden. Det passer veldig godt for de av oss som er B og C-mennesker.
- Gode pensjonsavtaler. Dvs. SVÆRT gode pensjonsavtaler.
- Gode forsikringer, inkl. svært god helseforsikring som gjelder både på jobb og privat.
- Muligheter for å reise og oppleve nye steder i jobben.
- Svært gode reisebetingelser på fritiden med gode rabatter på fly, hoteller m.m
- Forholdsvis god lønn i fht. "utdannelse"
- Personlighet egenskaper som f.eks. ønsket om å jobbe med, for og sammen med mange forskjellige mennesker. Nye mennesker HVER dag.


Jeg jobber gjerne lange dager med mye konsentrert fri mellom arbeidsperiodene. Jeg jobber gjerne til alle døgnets tider. Jeg bor gjerne på hotell mens jeg er på jobb. Jeg ofrer overtidsbetalt og andre goder som mange tar for gitt at "alle" har, for å gjøre noe jeg virkelig trives med. Når jeg skriver at jeg gjerne skulle hatt overtidsbetalt etter 7.33 timer så er det ment med ironi og at "mye vil ha mer". Men det er virkelig ikke viktig for meg å ha 37.5 timers arbeidsuke eller mindre, fri hver lørdag og søndag og pause i 30 min hver dag, og muligheter for å avspasere "overtid". Hadde jeg ikke likt jobben min, så hadde jeg ikke holdt ut i 18 år som det til nå er blitt...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:38   #464
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hopper til slutten: Elin, du sier at du har mange kollegaer som er tidligere førskolelærere og lærere som nå har hoppet av for å jobbe i kabinen. Har du aldri undret deg et sekund på hva som får mennesker med verdens beste arbeidstidsordning til å slutte i jobben sin for å jobbe i et yrke der de ikke engang får tid til spisepause og ikke engang har fri på planlegginsdagene?

Meget godt spørsmål. Og altså, jeg vil bare atter en gang understreke at jeg ikke betviler at (de aller fleste) lærere jobber det de de skal (og sikkert enda mer). All ære til de som orker å være lærere for dagens barn og unge, som sikkert ikke akkurat blir lettere å håndere med årene.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror at grunnen til at jeg ramler litt av forklaringene dine, er at du med ordet feriene ikke spesifiserer om du mener elevenes eller lærernes ferie. Vi planlegger jo i elevenes ferie. Ikke i vår egen ferie. Mener du at vi burde gjort det?

Altså, du må ikke kreve så mye av meg. Jeg sitter her og nileser til eksamen og har bare tid til å diskutere pittelitt når jeg stikker hodet opp for å puste.

Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året. Og jeg ser jo også at du (og andre) har skrevet at så til en viss grad skjer. Og hva er da problemet? Det jeg reagerte på at det ble fremstilt (av noen) som om det var dønn umulig å legge det til elvenens ferie, for da hadde man selv avspassering. Og da mener jeg at det er noe galt et eller annet sted mht hvordan man legger opp løpet.

For å være helt ærlig så klarer ikke den stakkars overarbeida hjernen min å huske helt hvorfor jeg kastet meg på denne tråden heller.

Men til slutt til Elin: det at man har kort arbeidsdag betyr ikke nødvendigvis at man får betalt ekstra for det man jobber ut over disse timene. Akkurat det var jo poenget mitt med å si at lærere sånn sett er heldige som har sinn arbeidsuke satt til så mange timer som den er, slik at de får avspasere det som de bruker ut over det som de egentlig skulle ha jobbet. Selv om jeg kjenner at nå begynner jeg å lure litt på om jeg har misforstått. For om man har en arbeidsuke som ER 42 eller hva det nå er timer, så betyr jo det at man skal jobbe så mange timer, og da er det jo ikke noe å avspassere?? :forvirra: Eller er det sånn at dere har en kontrakt som sier at dere SKAL jobbe x timer, men at dere automatisk får y timer mertid i uka?

Anyway. Jeg er helt sikker på at det ikke kun er ferien som gjør at en lærer er lærer, og at det er helt andre ting enn ferien som gjør at mange ikke har lyst til å være lærere. Hvis ikke hadde vi nok vært lærere hele gjengen.

Nei, tilbake til vitamin D, tror jeg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:40   #465
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg sitter bare og undrer meg over hva slags merkelig barnehage Elin har barna i, jeg - om det virkelig er slik at de ansatte har fem ekstra "Gro-dager" til ferie og fritid, i stedet for å planlegge. Det må være et elendig sted, pedagogisk sett.

Hilsen barnehagepedagogen som planlegger i hodet og rumpa opptil før, under, og etter arbeidstid.

De planlegger under arbeidstid. Det innrømte styrer når jeg stilte spørsmålstegn ved bruken av planleggingsdager. De har møter i barnehagens åpningstid. Hun klarte jo ikke å svare på hva det var de avspaserte... man har da da virkelig ikke krav på noen avspasering hvis møtetiden er lagt i arbeidstiden.

....Men jeg kjenner at her blir man aldri enig. Det skal ikke være førskolelærerne mot oss andre. Jeg setter stor pris på alle som tar vare på barnet mitt mens jeg jobber. Jeg er stort sett fornøyd med det pedagogiske opplegget i barnehagen. Jeg er stort sett fornøyd med de ansatte også både ped.leder, styrer og assistenter. MINST fornøyd med styrer faktisk om jeg skulle måle det.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:42   #466
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Vi har en kontrakt som sier så og så mange undervisningstimer, pluss så og så mye tid avsatt til planlegging, kontakt med foreldre, faglig oppdatering og en hel del mer, og det gir automatisk y timer mertid i uka.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:47   #467
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året. Og jeg ser jo også at du (og andre) har skrevet at så til en viss grad skjer. Og hva er da problemet? Det jeg reagerte på at det ble fremstilt (av noen) som om det var dønn umulig å legge det til elvenens ferie, for da hadde man selv avspassering. Og da mener jeg at det er noe galt et eller annet sted mht hvordan man legger opp løpet.

Forskjellen er bare hva man kaller det.
La oss si at man planlegger 22. og 23. juni og 13., 14. og 15. august, noe som godt kan være reelt. Da har elevene ferie. Vi har planleggingsdager. Men hvis man planlegger den 3. januar eller 17. april eller 18. mai eller noe, så kalles det ikke ferie, det kalles "elevene har planleggingsdag" (de har fri/ ferie/ whatever, lærerne har planleggingsdag). Antall feriedager både for elever og lærere er uansett det samme i løpet av et år. Forskjellen er hva man kaller det.

Jeg vet at barnehager har planleggingsdager i hytt og pine, men jeg trodde ingen skoler tar planleggingen i hytt og vær lenger. Alle skoler jeg kjenner til, og det er mange, planlegger i forkant eller etterkant av en eller annen ferie-/ friperiode.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:48   #468
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Men til slutt til Elin: det at man har kort arbeidsdag betyr ikke nødvendigvis at man får betalt ekstra for det man jobber ut over disse timene. Akkurat det var jo poenget mitt med å si at lærere sånn sett er heldige som har sinn arbeidsuke satt til så mange timer som den er, slik at de får avspasere det som de bruker ut over det som de egentlig skulle ha jobbet. Selv om jeg kjenner at nå begynner jeg å lure litt på om jeg har misforstått. For om man har en arbeidsuke som ER 42 eller hva det nå er timer, så betyr jo det at man skal jobbe så mange timer, og da er det jo ikke noe å avspassere?? :forvirra: Eller er det sånn at dere har en kontrakt som sier at dere SKAL jobbe x timer, men at dere automatisk får y timer mertid i uka?

Vi kan jobbe inntil 60 timer innenfor en 7-dagers-periode. Maks 42 timer på 5 dager og det gjelder enten man jobber 60, 80 eller 100% stilling. Dvs. jeg jobber i et fast dag- system, og har derfor maks 3 dager jobb i strekk. På de 3 dagene kan jeg jobbe like mye som på 5 dager, altså maks 42 timer. De timene kan fordeles i dager på maks 14 + 2 timer pr. dag. Dvs. starter jeg med en 14 timers dag, og har 12 timer jobb på dag nummer 2, så kan jeg maks jobbe 6 timer den tredje dagen.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:49   #469
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

De planlegger under arbeidstid. Det innrømte styrer når jeg stilte spørsmålstegn ved bruken av planleggingsdager. De har møter i barnehagens åpningstid. Hun klarte jo ikke å svare på hva det var de avspaserte... man har da da virkelig ikke krav på noen avspasering hvis møtetiden er lagt i arbeidstiden.

....Men jeg kjenner at her blir man aldri enig.

Eh. Det ville jeg jo tatt videre. Det høres helt vanvittig ut og er dessuten ulovlig og jeg nekter å tro at dette forekommer til vanlig. Jeg hadde definitivt tatt det videre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:50   #470
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eh. Det ville jeg jo tatt videre. Det høres helt vanvittig ut og er dessuten ulovlig og jeg nekter å tro at dette forekommer til vanlig. Jeg hadde definitivt tatt det videre.

Enig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:52   #471
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eh. Det ville jeg jo tatt videre. Det høres helt vanvittig ut og er dessuten ulovlig og jeg nekter å tro at dette forekommer til vanlig. Jeg hadde definitivt tatt det videre.

...og det har jeg som sagt gjort i dag ved å ta kontakt med administrasjonen for denne barnehagen. Det er en privat barnehage. Takket være denne tråden, så fikk jeg ytterligere "noe som skurrer"-følelsen i fht. rutinene for planleggingsdager i barnehagen vår.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:55   #472
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forskjellen er bare hva man kaller det.
La oss si at man planlegger 22. og 23. juni og 13., 14. og 15. august, noe som godt kan være reelt. Da har elevene ferie. Vi har planleggingsdager. Men hvis man planlegger den 3. januar eller 17. april eller 18. mai eller noe, så kalles det ikke ferie, det kalles "elevene har planleggingsdag" (de har fri/ ferie/ whatever, lærerne har planleggingsdag). Antall feriedager både for elever og lærere er uansett det samme i løpet av et år. Forskjellen er hva man kaller det.

Jeg vet at barnehager har planleggingsdager i hytt og pine, men jeg trodde ingen skoler tar planleggingen i hytt og vær lenger. Alle skoler jeg kjenner til, og det er mange, planlegger i forkant eller etterkant av en eller annen ferie-/ friperiode.


Altså, jeg er til dels enig i at det er et spørsmål på hva man kaller det. Men bare dels. For det er mye lettere å forholde seg til de dagene som er i tilknytning til ferien, enn de som plutselig kommer midt i et år, sånn planleggingsmessig - for foreldre og arbeidsgiver.

Jeg har null kontroll over når det er planleggingsdager i Norge lengre, verken mht barnehage eller skole. Men jeg husker at da jeg hadde en i skole og en i barnehage, så klarte de å være i uttakt, altså at skolen planla andre dager enn barnehagen (eller omvendt). Og det var ganske frustrerende.

Og de planlegger helt sikkert her i junaiten også, men det er snodig hvor lite man bryr seg om det når man uansett er hjemme. Bortsett fra de dagene de på død og liv skal planlegge dagen etter natten jeg har hatt eksamen. Det kunne de virkelig ha spart seg.

:ferdigfjaset:

Altså, jeg er for at det planlegges, og jeg synes ikke på død og jeg synes selvfølgelig at både lærere og barnehageansatte bør få lov til å avspassere. Men jeg synes kanskje at kollektiv avspassering er litt dumt. Fordi man da må stenge hele sjappa. Men jeg ser jo at det nevnes at det er snakk om penger også oppi her.

Når jeg kommer fram til Den Ultimate Løsningen™ skal jeg gi dere beskjed.


__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:57   #473
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Vi kan jobbe inntil 60 timer innenfor en 7-dagers-periode. Maks 42 timer på 5 dager og det gjelder enten man jobber 60, 80 eller 100% stilling. Dvs. jeg jobber i et fast dag- system, og har derfor maks 3 dager jobb i strekk. På de 3 dagene kan jeg jobbe like mye som på 5 dager, altså maks 42 timer. De timene kan fordeles i dager på maks 14 + 2 timer pr. dag. Dvs. starter jeg med en 14 timers dag, og har 12 timer jobb på dag nummer 2, så kan jeg maks jobbe 6 timer den tredje dagen.

... det var lærernes ordning jeg lurte på altså, men takk for forklaringen din. Det hørtes ganske forvirrende ut, men jeg regner med at det er helt forståelig for dem som jobber slik.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:58   #474
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Elin: Den barnehagen din høres ikke helt god ut. Det der er ikke vanlig og det er ikke riktig. Det er sånt man går videre med. Andre barnehager planlegger enten de dagene eller på en annen fridag som de så får igjen. Det er i utgangspunktet helt greit selv om jeg skulle ønske det var organisert annerledes. For eksempel med at de hadde to planleggingshelger i året og fikk en avspaseringsuke i bytte. Hvilket nok hadde trengt mer mannskap, men jeg skulle ønske det likevel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:28   #475
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

... det var lærernes ordning jeg lurte på altså, men takk for forklaringen din. Det hørtes ganske forvirrende ut, men jeg regner med at det er helt forståelig for dem som jobber slik.

he,he,he.. ok. Sorry... Ja, da vet du jobbesystemet mitt da

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:40   #476
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Elin: Det som KAN ha skjedd, uten at jeg vet så mye om førskolelærere: Førskolelærere har 33 timer arbeidstid i uka som er bundet. Dersom de jobber en vanlig 37,5-uke, så har de jobbet inn grunnlag for avspasering. Kan det være det styrer mener? For da jobber de det jo på en måte inn i arbeidstiden, men egentlig utenfor deres egen arbeidstid.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:41   #477
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

De planlegger under arbeidstid. Det innrømte styrer når jeg stilte spørsmålstegn ved bruken av planleggingsdager. De har møter i barnehagens åpningstid. Hun klarte jo ikke å svare på hva det var de avspaserte... man har da da virkelig ikke krav på noen avspasering hvis møtetiden er lagt i arbeidstiden.

Om det virkelig er slik, er det jo hakkandes gale at de skal holde stengt fem dager i året for "planlegging," og den har jeg full forståelse for at du stiller spørsmålstegn ved.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:42   #478
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men tenker litt som så.... hva har egentlig vi som ikke jobber i barnehagen med hva de ledelsen og de ansatte i barnehagen gjør på planleggingsdagen?

Jeg pleier sjelden å blir provosert eller sinna over hvordan andre yrker organiserer dagen sin jeg. Jeg har en tendens til å stole på at de som har et yrke, vet bedre enn jeg hvordan jobben skal gjøres.

Nå er det slik at vi i Norge har valgt å organisere barnehagelivet /skolelivet på en slik måte at vi har planleggingsdager. Dette er ikke noe den enkelte barnehage kan gjøre noe med.

Tankeeksperiment: Offentlige barnehager eies av det offentlige, i dette tilfellet kommunen, kommunens øverste ledere er kommunestyret, kommunestyret ansettes av oss innbyggere....

Vil man endre noe i det offentlige er det en vannvittig tungvint vei å gå av den grunn at det er hele kommunen som står som eiere.... så om du vil endre det norske barnehage/skolesystemet så vet du veien å gå

Lykke til ;-)

(PS: jeg jobber i skolen, så om du setter igang med omlegging så tar jeg gjerne ordning med fleksitid, mulighet til selv å bestemme når på året jeg skal ha ferien min, overtidsbetaling og så gjerne en slik ordning med bonus, som jeg har hørt at mange andre får.......)


()

Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:42   #479
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elin: Det som KAN ha skjedd, uten at jeg vet så mye om førskolelærere: Førskolelærere har 33 timer arbeidstid i uka som er bundet. Dersom de jobber en vanlig 37,5-uke, så har de jobbet inn grunnlag for avspasering. Kan det være det styrer mener? For da jobber de det jo på en måte inn i arbeidstiden, men egentlig utenfor deres egen arbeidstid.

Det kan det være. Men jeg tror jeg hadde blitt litt grinete av det likevel, for det er mer "vanlig" avspaseringsopplegg som ikke rettferdiggjør nedleggelse av hele tilbudet flere dager i året. Selv om de sikkert synes det er god grunn for det med økt voksentetthet etc.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:49   #480
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg må spørre jeg, for er litt usikker på hva du sier her Elin. Sier du at de ikke planlegger på plandagene, ikke på kvelder, men ellers i vanlig arbeidstid og ingenting ekstra?

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no