Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 17:52   #61
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg forstår ikke poenget med å kalle det planleggingsdag hvis det i realiteten er en avspaseringsdag. Jeg har skjønt at noen, lærere hvert fall?, er på skolen og faktisk planlegger denne dagen, og jeg skjønner at det er litt forskjellig praksis rundt om så for noen barnehager er det sikkert planleggingsdag.

Jeg fascineres også over at barnehager og skoler er avhengig av å stenge bedriften for å kunne planlegge.

Det må da virkelig være mer enn noen. Jeg har faktisk aldri hørt om barnehager som ikke har møter på plandagene. Mulig et er mer utbredt andre steder og at det har en tendens til å bre om seg hvis noen starter.

Når det gjelder skoleverket går kan det egentlig ikke sammenlignes med barnehagene, for der er det fastlagt i Opplæringsloven hvor mange undervisningsdager et skoleår består av (tror det er 190). De fem plandagene er også lovpålagt, og kommer i tillegg til de fastlagte skoledagene. Loven gir altså ikke anledning til å ha plandager på dager da det også er undervisning. Det er ikke noen føringer ift. når plandagene skal avvikles - i teorien kunne alle fem f.eks. ligget i august, før skolestart. Men det ville ikke eliminert enkeltstående fridager ila. skoleåret; for å fjerne dem må man starte skoleåret senere og/eller avslutte det tidligere.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:57   #62
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg trodde faktisk også at plandager ble brukt til nettopp det. Jeg unner virkelig barnehageansatte og lærere avspassering, men hvorfor behøver de gjøre det alle sammen på en gang? Jeg vet ikke om noen andre bedrifter som stenger en hel dag fordi alle skal avspassere, og det er virkelig IKKE for at det ikke jobbes overtid altså.

Men er dere helt tette i pappen hele gjengen!!??
Leser dere ikke hva folk skriver. Vi avspaserer ikke vanlig overtid de gangene vi jobber inn en planleggingsdag.
Man har til rådighet et visst antal dager i året til planlegging, i min barehage er vi så "kundevennlige" at vi bare har 3, normalt er vel 5.

Jeg tror i grunn ikke det er så veldig ofte at det planlegges andre dager en akkurat den aktuelle planleggingsdagen. Noen ganger passer det dog best at vi tar et kurs dagene i forveien. Planleggingsdagene blir plottet inn i starten på barnehageåret for at foreldrene allerede i august skal vite hvilke dager de må ordne med fri/annen barnepass. Når vi da kommer til januar så kanskje det ikke passer for en aktuell forelser å komme akkurat den dagen vi har avsatt til planleggeing, derfor hyrer vi inn på kveldstid/helg, vi har dermed jobbet inn planleggingsdagen.

Vår barnehage hadde slitt maks om vi skulle jobbe mer overtid en vi allerede gjør, og dermed generert enda med avspasering.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:59   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Det spiller vel ikke så stor rolle hva disse dagene kalles. Og de er helt sikkert nyttige enten de brukes til kurs eller planlegging eller om det er avspasering av planleggingstid det er snakk om. Men disse dagene skaper ganske store problemer for foreldre. Jeg vet at barnehagene liker å se på seg selv som hovedsaklig pedagogiske institusjoner med pass av barn som en bieffekt, men denne barnepassfunksjonen er svært viktig for de som bruker barnehagene. Og for andre bedrifter som har foreldre som ansatte er det jo et problem at så mange må ha fri samme dag fordi barnehagene stenger, evt er det foreldrene som får et problem fordi ikke så mange kan få fri samme dag der de jobber og barna da er uten tilsyn.

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette ikke kan løses på en annen måte. Må virkelig alle planlegge samtidig? Andre bedrifter har jo også planleggings- og kursbehov og greier å få til dette uten å stenge hele bedriften. Hvis det likevel gjøres på kveldstid, kunne man se for seg å spre avspaseringen av dette utover året? Jeg skjønner jo at det ikke er like attraktivt for de ansatte som å få en kollektiv langhelg, men det å stenge barnehagene samtidig samme dag er ikke uten bivirkninger for resten av samfunnet og bør derfor i utgangspunktet unngås om mulig. Det samme gjelder forsåvidt SFO. Skolen kommer i en annen kategori, og der tar SFO over behovet for pass hvis ikke denne stenges samtidig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:15   #64
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Ja, og nå er det ikke slik at alle plandager jobbes inn slik. 3 eller 4 av 5 plandager er alle på plass og planlegger på selve planleggingsdagen. 1 eller 2 plandager har vi altså avsparering fordi vi allerede har brukt timer tilsvarende en arbeidsdag på planlegging på kveld eller i helg. Jeg forstår ikke helt greien her jeg altså.

Om man vil ha bort plandager, vel da er jo det en annen sak (en sak jeg ikke er enig i).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:17   #65
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet at barnehagene liker å se på seg selv som hovedsaklig pedagogiske institusjoner med pass av barn som en bieffekt, men denne barnepassfunksjonen er svært viktig for de som bruker barnehagene.

Det samme gjelder forsåvidt SFO. Skolen kommer i en annen kategori, og der tar SFO over behovet for pass hvis ikke denne stenges samtidig.

Men hva er det egentlig foreldre vil med barnehagen? Jeg er selv litt forundret over at så mange virker til å ha en ganske avslappet holdning til at barnehagen skal fremstå som en pedagogisk institusjon?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:25   #66
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Øh, ja, du vet at det går an å planlegge f.eks. på kveldstid eller i helger og så kollektivt avspasere på dagen som kalles planleggingsdag. Ikke uvanlig. Spesielt ikke uvanlig ved inneklemte fridager.

Jeg kjenner jeg blir mest sjokkert over at det ikke går an å tenke tanken helt selv.

Ja, så gjør vi det OFTE!
Vi sitter en helt vanlig lørdag og jobber for så å ha en langhelg en annen helg, huffa meg altså

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:27   #67
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Så dumme vi lærere er da, som faktisk planlegger på planleggingsdagene. Jeg har aldri hatt fri en slik dag. Har vi fri så kalles det fridag.

Det er mange lærere som gjør det akkurat slik som mange barnehager gjør det, så "vi lærere" blir kanskje litt misvisende.
Forøvrig så er plandagene i barnehagen annonsert i god tid før den stenger. Det burde være mulig for foreldre å finne løsninger så lenge det står i årsplanen man gjerne får utdelt i starten av skole/barnehageåret.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:30   #68
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Om man vil ha bort plandager, vel da er jo det en annen sak (en sak jeg ikke er enig i).

Jeg ville hatt bort plandager hvis det var mulig, ja. Fordi det skaper så utrolig mye problemer for meg og mange andre flere ganger i året.

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Men hva er det egentlig foreldre vil med barnehagen? Jeg er selv litt forundret over at så mange virker til å ha en ganske avslappet holdning til at barnehagen skal fremstå som en pedagogisk institusjon?

Nå kan jeg bare snakke for meg personlig. Hovedgrunnen til at jeg ønsker barnehage til mine barn er trygt tilsyn. Et sted hvor det er flere voksne slik at tilsynet ikke faller bort ved tilsyn og hvor disse voksne har øynene på hverandre så det er mindre sannsynlig at det foregår veldig mye rart der. Det er fint at det er et pedagogisk tilbud også, og for førskolebarna er dette viktig, men jeg hadde ikke betalt for barnehageplass til et barn i småbarnsavdeling hvis jeg ikke hadde hatt behov for tilsyn. Jeg mener at det er kjempebra at vi har så god kvalitet på barnehagene med tanke på pedagogikk, men når de som jobber i barnehage tilsynelatende fornekter sin rolle i forhold til behovet for tilsyn med barna synes jeg det fokuset blir feil også. Skolen blir annerledes, der er barna med formålet at de skal lære. Jeg synes ikke dette i seg selv er et argument for at det ikke skal være planleggingsdager, men det er såpass vanskelig for mange at jeg mener de bør begrenses til et minimum.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:30   #69
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg vet en barnehagen her har jobbet inn og tatt en plannleggings dag en fredag og dratt til Umeå på Torsdagen. men de var på nå kurs ting lørdagen i Umeå.


Vår private bhg hadde plannleggingsdag på fredagen, og der skulle de annsatte på Kurs med han tegner fra barnetv. Er spent på hva de har lært

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:31   #70
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Nei, da hadde du nok hatt erfaring med at det nesten helt umulig å samkjøre personalet hvis ikke alle kan delta på planleggingsmøter samtidlig. Barnehagen består jo ofte av 70-80% ufaglærte, ufaglærte som trenger veiledning og hjelp til å faktisk utføre pedagogisk arbeid. Og hvis barnehagen/avdelingen skal ha en felles praksis i forhold til hvordan de utøver jobben sin, så har det stor verdi at alle faktisk kan delta på de ulike plandager. Min erfaring er at mange barnehager rundt omkring har en bemanning som går akkurat med et nødskrik. Hvis man skulle brukt mye planleggingstid i barnehagen, hadde det vært et tap for barna som faktisk oppholder seg der.

Hvordan klarer vi andre det, da? Ikke alle arbeidssteder kan legge ned driften noen dager for å planlegge, men planlegging og fagdager må til likevel. Det optimale ville nok være å stenge helt, det er jeg enig i, men jeg synes likevel at det er merkelig at sånt skal være helt umulig å få til i barnehage.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:33   #71
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Det burde være mulig for foreldre å finne løsninger så lenge det står i årsplanen man gjerne får utdelt i starten av skole/barnehageåret.

På min arbeidsplass er vi mange foreldre og mange foreldre har flere barn i ulike skoler og barnehager, men de fleste bruker det kommunale systemet. Man vet om dagene i god tid, og jeg som administrerer lister hos oss merker av skoleferier, planleggingsdager etc i planene våre. Så kommer søknadene om fri inn, og kanskje 1/3 av de som ønsker seg fri disse dagene får faktisk fri. De andre har et problem. Som ikke alltid løser seg på noen god måte, nei.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:41   #72
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvordan klarer vi andre det, da? Ikke alle arbeidssteder kan legge ned driften noen dager for å planlegge, men planlegging og fagdager må til likevel. Det optimale ville nok være å stenge helt, det er jeg enig i, men jeg synes likevel at det er merkelig at sånt skal være helt umulig å få til i barnehage.

Hvis barnehagen skulle være åpen når de ansatte skal planlegge så vil det bli flere barn pr voksen enn det lovens bokstav sier at det skal være siden de voksne må forlate barna og overlate barna til de andre voksne. Derfor kan det være lurt at de planlegger sammen hele gjengen. I tillegg så er det en lur ting at alle kan delta på planleggingen sammen slik at alle trekker samme vei i stedet for i alle veier. Slik er det i skolen og.

Er det slik at i andre yrker så planlegger man ikke i det hele tatt? Har man ikke møter? Jobbseminarer? etc etc Forskjellen er vel kanskje at i mange andre yrker så har man ikke andre mennesker som trenger tilsyn/undervisning? Eller?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:41   #73
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.


Jeg tror i grunn ikke det er så veldig ofte at det planlegges andre dager en akkurat den aktuelle planleggingsdagen. Noen ganger passer det dog best at vi tar et kurs dagene i forveien. Planleggingsdagene blir plottet inn i starten på barnehageåret for at foreldrene allerede i august skal vite hvilke dager de må ordne med fri/annen barnepass. Når vi da kommer til januar så kanskje det ikke passer for en aktuell forelser å komme akkurat den dagen vi har avsatt til planleggeing, derfor hyrer vi inn på kveldstid/helg, vi har dermed jobbet inn planleggingsdagen.

.


I vår bhg så er ikke plannleggingsdgene fastsat i august. Kommer opfte opp en lapp i agust om en dag i sep/oktober.
Så 3 januar ble det hengt opp lapp ar det skulle være en den 28 januar.

Jeg synnes faktiks det er helg greit å ikke ha alle fastsatt i august.
Har selv jobbetd er før.


Siste årene har de vært på kurs i Trheim fra torsdag til lørdag, men vet de dagene har de fått som ekstra ferie om eks sommern eller sånt

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:55   #74
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Er det slik at i andre yrker så planlegger man ikke i det hele tatt? Har man ikke møter? Jobbseminarer? etc etc Forskjellen er vel kanskje at i mange andre yrker så har man ikke andre mennesker som trenger tilsyn/undervisning? Eller?

Der hvor jeg jobber, i hjemmesykepleien så kan vi ikke stenge. Det er folk som er avhengige av vi kommer uansett. Kurser, møter osv tas i vanlig arbeidstid. Klart at det hadde vært kjempefint om vi kunne stenge en dag og gå på kurs. Helt klart bedre enn at det kommer en holder kurs i sårstell i en lunsj. (Se det går ann å gjøre to ting samtidig.) Eller når det er større saker, det avholdes flere like kurs flere dager etter hverandre. Da går 2-3 stk en dag, 2-3 stk dagen etter osv. Da må vi som er igjen dekke opp for de som er borte. Det betyr at vi må planlegge en del på forhånd slik at det går. Det er med andre ord ganske krevende. Eller de gangene som kursene går fra kl 12-18. Avspasere kan vi bare gjøre når det passer bedriften. Det vil si at hvis vi mot formodning får lov å avspasere en hel dag, kan vi få telefon på morgenen om at vi likevel må komme på jobb. Vi får ikke ta ut avspasering hvis det ikke kan drives forsvarlig. Det vanlige er at vi tar avspasering en time eller to på ettermiddagen. Det vil si at man opparbeider seg en massiv avspaseringskonto etterhvert.

Så ja, jeg syns det er merkelig praksis med å stenge for å planlegge, gå på kurs og avspasere.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:02   #75
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har ekstremt sjelden opplevd bhg tur til utlandet. Det er mer normalt i lærerlivet tror jeg.

Åh ja, jeg har vært med på en tredagers skolebesøksreise helt til Østersund. Hvor vi bodde på et hotell som hadde verdens minste hotellrom, og der vi måtte gå 200 meter i snødrev for å komme til frokostsalen. Da hadde skolen virkelig slått på stortromma.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg forstår ikke poenget med å kalle det planleggingsdag hvis det i realiteten er en avspaseringsdag. Jeg har skjønt at noen, lærere hvert fall?, er på skolen og faktisk planlegger denne dagen, og jeg skjønner at det er litt forskjellig praksis rundt om så for noen barnehager er det sikkert planleggingsdag.

Jeg fascineres også over at barnehager og skoler er avhengig av å stenge bedriften for å kunne planlegge.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg trodde faktisk også at plandager ble brukt til nettopp det. Jeg unner virkelig barnehageansatte og lærere avspassering, men hvorfor behøver de gjøre det alle sammen på en gang? Jeg vet ikke om noen andre bedrifter som stenger en hel dag fordi alle skal avspassere, og det er virkelig IKKE for at det ikke jobbes overtid altså.

Det er en planleggingsdag. Kommunen setter hvert år av et visst antall planleggingsdager som er felles for skoler og felles for barnehager. Det er veldig praktisk at alle skolene har disse dagene på samme dag, fordi man da gjerne har mulighet til å leie inn dyktige foredragsholdere (dele på utgiftene), eller kommunen har mulighet til å kjøre større kurs i kommunal regi. Det er også kjempeviktig både i skole og barnehage at en del planlegging gjøres sammen. I skolen er det også viktig at skole og sfo har felles planleggingsdager. Vi trenger noen felles forankringspunkter der, vi trenger å ha felles mål, visjoner, felles basiskunnskap. I tillegg er det utrolig effektivt å få muligheten til å jobbe konsentrert med planlegging over en eller flere dager. I hverdagen ellers blir det noen få timer her og en halv time der. Det er ikke noe optimalt med tanke på langsiktig tenkning. Jeg regner med at dette behovet er enda større i barnehagen, iom at de har ungene lengre dager enn vi har i skolen.
Ofte velger en skole å ta ut fire istedenfor tre felles planleggingsdager før skolestart. Likevel vil alle de fem planleggingsdagene som er lagt i skoleruta være fridager for ungene. Mens lærerne da avspaserer for den ekstra planleggingsdagen i august. Det samme vil skje dersom ledelsen på en skole eller en barnehage beordrer arbeidsstokken på kurs/planlegging e.l. over to kvelder.

Hvorfor vi må stenge for å planlegge?
Fordi vi må planlegge sammen. Fordi ledelsen vil ha oss på felles kurs i klasseledelse/antimobbearbeid//vurdering for læring/førstehjelp, og bare har råd til å leie inn kursholder en dag. Fordi vi skal legge årsplaner som henger i hop med hverandre. Fordi vi skal kurses i håndtering av diverse diagnoser på skolen, være seg diabetes, epilepsi, asberger, blødersykdom... og spesialsykepleieren som kommer reisende fra Oslo for å kurse lærerstaben ikke har mulighet for å være i Trondheim mer enn en halv dag.

Og sikkert mange andre grunner jeg ikke kommer på i farten.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011

Sist redigert av ming : 30-01-11 kl 19:08.
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:05   #76
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Men er dere helt tette i pappen hele gjengen!!??

Man behøver ikke være spesielt tett i pappen fordi man skulle ønske at det ble organisert anderledes.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:12   #77
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg bor ved siden av barnehagen, og en dag de hadde planleggingsdag i fjor så vasket de ned stedet..
De andre dagene med unntak av kanskje første dag etter juleferien og første dag etter sommerferien, to mandager de alltid holder stengt, så har de avspasert. Og at de avspaserer fremfor å planlegge er helt greit for meg, de planlegger sikkert over kvelder og lignende slik andre skriver overfor. Men at de må avspasere kollektivt samme dag, det er for meg uforståelig. De burde kunne gjøre ihvertfall halvparten av dagene til flytende dager. Midt på vinteren, f.eks i influensa/spysykesesongen, er sikkert antall barn i bhg lavt nok til at folk kan avspasere. ;-)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:13   #78
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Dersom den barnehagen vi hadde, med 10 ansatte, såvidt jeg husker, skulle organisert planleggingen uten å stenge, så måtte tre av gangen ha hatt møter mens bemanningen da var tilsvarende mindre på avdelingene. Dette måtte de ha gjort i tre dager, i tillegg til at de på en eller annen måte måtte ha brukt tid til å snakke med hverandre om hva de hadde gjort og hvordan de skulle samordne dette. Da foretrakk jeg langt at de stengte en dag og gjorde dette sammen.

Og når det brukes som argument at andre kan planlegge uten å stenge. Der jeg jobber så enten stenger vi, eller går ned til helt minimumsbemanning (dvs at det er en tilstede i ekspedisjonen) når vi har fellesmøter. Og jeg ville ikke blitt særlig glad for å høre at barnehagen hadde valgt å la en voksen være igjen med barnene mens de andre arbeidet med planlegging.

Nå har jeg vært heldig med en barnehage som annonserte planleggingsdager i god tid slik at det var lett å legge det opp. Jeg er også klar over at jeg er heldig som har en jobb med fleksitid, og altså med mulighet til avspasering, og der jeg i en nødssituasjon kan ha med meg barn. Men etter 8 år med barn i barnehage og skole har jeg aldri opplevd at det var umulig for en av oss å ha fri på en planleggingsdag. Og er det umulig, så er det strengt tatt mulig å samarbeide med andre foreldre, enten om å dele dagen i to, eller å ta en planleggingsdag hver.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:16   #79
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Midt på vinteren, f.eks i influensa/spysykesesongen, er sikkert antall barn i bhg lavt nok til at folk kan avspasere. ;-)

Da kan du regne med at antall friske voksne er tilsvarende lavt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:18   #80
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Men ER det så dyrt med vikarer? De fleste barnehager har vel ringehjelper og lignende som kan erstatte en vanlig ansatt ved planlagt avspasering?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no