Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Slalom eller slalåm

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Se resultatene: Skriver du slalom eller slalåm?
Slalåm, som er det riktige 57 60,00%
Slalom 28 29,47%
Slalom før, men slalåm nå etter at du gjorde meg oppmerksom på det 6 6,32%
Langrenn/ dustepoll/ brokkoli/ det driter jeg i 4 4,21%
Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 21:44   #61
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalom eller slalåm

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, dåkke. Men moren min sier dokke. Altså som i ['doke].

DåkkE? Det tror jeg ikke jeg har hørt faktisk. Mulig det er en bydelsting, jeg vet det er små variasjoner fra bydel til bydel i enkelte ord.
De jeg kjenner (og jeg nå) sier enten den dåkkå, eller ei dåkka.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:51   #62
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalom eller slalåm

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

DåkkE? Det tror jeg ikke jeg har hørt faktisk. Mulig det er en bydelsting, jeg vet det er små variasjoner fra bydel til bydel i enkelte ord.
De jeg kjenner (og jeg nå) sier enten den dåkkå, eller ei dåkka.

Hvis jeg skal "ta an heilt ud" og snakke veldig flatt, så kan jeg nok si "eg kjypte ei dåkka te hu litla", eller noe sånt. Men jeg har blitt nokså finslig på mine gamle dager, og preget av å være overartikulert småskolelærer og ha venner fra andre deler av landet. Så jeg ville sagt i telefonen til venninne: "Eg kjøpte ei dåkke te hu litle", faktisk ville jeg vanligvis ikke sagt "litle" engang, men "eg tar den lille bilen i dag".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:58   #63
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalom eller slalåm

Ja når jeg leser det du skriver og tenker litt skikkelig, så er det nok noe likt her alikevel ja.
Jeg er preget av å snakke "pent" stavangersk når jeg var liten (med min mormor som var fra nordland men snakket østlandsk og min mor som snakket stavangersk men med østlandsk 'shwung' over det så ble jeg påvirket) og så ble det 'gatespråk' ellers.
Jeg merker at jeg knoter til ungene også. De snakker en mix de også. "Mamma, eg e sulten! Kan eg få ein skive?"

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:01   #64
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalom eller slalåm

Mine unger snakker fisefint. De blir påvirket av barne-tv, og som lærer ser jeg at barn snakker MYE penere enn vi gjorde.

Mine unger sier godteri i stedet for snob. Og aldri vatn, mydlå, gjønå, men derimot vann, mellom og gjennom. Det samme gjør jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:10   #65
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalom eller slalåm

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mine unger snakker fisefint. De blir påvirket av barne-tv, og som lærer ser jeg at barn snakker MYE penere enn vi gjorde.

Mine unger sier godteri i stedet for snob. Og aldri vatn, mydlå, gjønå, men derimot vann, mellom og gjennom. Det samme gjør jeg.

Det er det samme som her ja. Jeg sier vel av og til gjønå, men det er ikke ofte. Ene minien sier snop innimellom, men stort sett går det i 'lørdagsgodt'.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no