Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 16:17   #81
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Kongenes bok 2 Kap.18 vers 27.
Fordi det handler om tiss og bæsj, og fordi jeg i min spede oppstanasige barndom lette meg fram( før googgle) og kunne bevise at, jo bibelen handler om tiss og bæsj...:barnslig: men de timene gjennsittning som var mest værdt det ever!

__________________
00 04 10

Sist redigert av era : 18-09-12 kl 20:31. Årsak: På den andre side kunne jeg brukt tia på å lære å stave...
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:43   #82
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skriver med telefonen og da er det vanskelig å skrive langt. Jeg tror Bibelens skapelsesmyter, som også i sin sjanger fremstår som noe som ikke skal tolkes bokstavelig sier noe om Guds evighet, meningen med og forholdet til det skapte. Jeg tror ikke at det skal leses som et forsøk på å forklare biologi eller naturvitenskap i det hele tatt. Dersom Bibelen hadde vært ment å forsøke seg på noe sånt hadde det ikke vært skrevet på den måten.

Nei, det er klart. Men poenget er, hvorfor ikke? Hvis den er inspirert av et vesen som skapte universet, hvorfor er den i form og innhold ikke mer forskjellig fra alle de mytene som formodentlig ikke er det?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 17:03   #83
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nei, det er klart. Men poenget er, hvorfor ikke? Hvis den er inspirert av et vesen som skapte universet, hvorfor er den i form og innhold ikke mer forskjellig fra alle de mytene som formodentlig ikke er det?

Hvis poenget med bibelen er å lage historier som gir gjenklang i mennesker (og det tror jeg det er, og det er helt uavhengig av om man tror at bibelen er guds ord eller ikke), så er det selvfølgelig ikke en naturvitenskapelig fremstilling. Det er jo som Fraud i psykologien. "Rottemannen" minner veldig lite om en forskningsartikkel på angst.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 17:18   #84
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nei, det er klart. Men poenget er, hvorfor ikke? Hvis den er inspirert av et vesen som skapte universet, hvorfor er den i form og innhold ikke mer forskjellig fra alle de mytene som formodentlig ikke er det?

Fordi det er viktigere hvorfor han skapte universet, enn hvordan?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 20:03   #85
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Fordi det er viktigere hvorfor han skapte universet, enn hvordan?

I saa fall, hvorfor sier den ikke det er det den gjoer? Den gir seg jo ut for aa fortelle hva som faktisk skjedde, hvorfor ikke vaere mer eksplisitt?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 20:07   #86
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Tja... Jeg synes vel det er ganske tydelig at det først og fremst handler om relasjon? Skapelsen av en relasjon, ødeleggelsen av en relasjon, ønsket om å gjenopprette relasjon, og gjenopprettelsen?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:05   #87
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Poden endte opp med å lese hele tråden i går etter at han var ferdig med leksene. Han skummet litt på slutten, må det sies - men det var i alle fall mye nytt å lære om her. (Og opptil flere nye ord, både på norsk og tysk.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:07   #88
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Poden endte opp med å lese hele tråden i går etter at han var ferdig med leksene. Han skummet litt på slutten, må det sies - men det var i alle fall mye nytt å lære om her. (Og opptil flere nye ord, både på norsk og tysk.)

Vi må få vite hvilke skriftsteder han brukte!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:08   #89
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Ja! Ja!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:11   #90
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Femteklassingen har fått en litt i overkant ambisiøs lekse, synes jeg, og jeg ber pent om hjelp fra dere. Han skal stille følgende tre spørsmål til ti personer:

1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
2. Hvorfor liker du den best?
3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.

Veldig hyggelig hvis flere av dere tar dere bryet med å svare. Særlig hvis dere greier å gi korte svar. Jeg skal prøve å svare selv, for å komme i gang.




Jeg er jammen glad Poden ikke er avhengig av meg for å greie den her. Jeg ble så satt ut at jeg ikke greier å komme på en eneste historie fra Bibelen annet enn den med de fem fiskene.


Edit:

Det er et barn som leser - jeg kan spare den groteske fjasingen ser jeg.
:vinker til Poden isteden :


Sist redigert av Slettet bruker : 19-09-12 kl 11:16.
  Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 12:03   #91
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Vi må få vite hvilke skriftsteder han brukte!

Han leverte inn leksen i går. Men jeg skal legge ut en oversikt når han får den tilbake!

SF, jeg tror ellers han tåler ganske grotesk fjasing. Hvor han nå kan ha fått det fra.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:29   #92
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Enig med Mav, jeg synes det er ganske fjortis å trassignorere tunge kulturbærende tekster på den måten.

Ok, jeg synes det er ganske fjortis å ikke respektere mine valg når det gjelder religion.
Kulturbærende? Hvis vi ser på dagens samfunn, var det religiøse tekster som gjorde at vi fikk et fungerende demokrati?
Var det kirken som var drivkraften bak de sosiale rettigheter vi har her i landet?
Hadde religion noe som helst med likestillingen av kjønnene å gjøre? (Ja, bortsett fra å kjempe mot med nebb og klør, altså.)
Var det kristendommens kulturarv som ga oss 8 timers arbeidsdag, rettigheter som arbeidstakere, krav på pensjon og sykepenger?
Eller var det arbeiderbevegelsen alt sammen?
Akkurat hva har religion gjort for å få fram det samfunnet vi har, og er så stolte av, i dag?
Akkurat hva har jeg gått glipp av, siden jeg på trass ignorer denne teksten som tydeligvis er så viktig for å forstå samfunnet jeg lever i?

Når alt det er sagt: Jeg HAR faktisk lest bibelen, men det er 25 år siden og jeg leste den mest for å kunne svare i diskusjoner.
Den gjorde ikke spesielt inntrykk og betyr ingenting for meg.
Jeg konkluderte med at Jesus var verdens første sosialist og at vi har en god del felles verdier, utover det er det en grei eventyrsamling som har blitt utnyttet til det ytterste for å gi de få makt over de mange oppigjennom historien.
Skiller seg ikke så mye ut fra en del andre religioner, altså.
Jeg tror jeg lettere kan sitere fra Ringenes Herre enn fra Bibelen, da dette er en bok som betyr mer for meg.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Sir Limpalot: Også du da. Du skal jo ikke gå fjortis. (prøver å jobbe inn nytt uttrykk.)

Atte hæ?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

For en fin tråd!

Jeg må tenke litt på hva jeg skal svare på leksen, men kan nevne at jeg leste barnebibelen fra perm til perm mange ganger som barn, og at jeg synes bibellesing gir en grunnleggende kulturkunnskap som de fleste kan ha godt av.

Da går jeg ut fra at du er troende selv?
For meg som ateist er IKKE bibelen noe jeg ønsker at mine barn skal lese i ung alder, spesielt ikke kombinert med en ekstremt kristen lærer som gir sine drypp.
De må gjerne lese den når de er gamle nok til å vurdere sannhetsgehalten i den selv, men jeg kjemper med nebb og klør mot alt som lukter av forkynnelse.
Jeg har som sagt lest den, uten at den gjorde inntrykk, og skjønner ikke hvilke grunnleggende kulturkunnskap jeg altså har gått glipp av, belær meg gjerne.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tja... Jeg synes vel det er ganske tydelig at det først og fremst handler om relasjon? Skapelsen av en relasjon, ødeleggelsen av en relasjon, ønsket om å gjenopprette relasjon, og gjenopprettelsen?

Det er vel kanskje litt av poenget, at man aktivt må tolke/rasjonalisere for å få ting til å passe inn med egen tro.
Men det er vel gjerne derfor det kalles TRO.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:37   #93
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Mannen min er over gjennomsnittet interessert i hellige bøker, så jeg utfordret han. Her har han virkelig fattet seg i korthet.

1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
"De siste skal bli de første" (Matteus 20, 16)

2. Hvorfor liker du den best?
Snur opp ned på antatte verdier. Det er opprørsk. Et jævlig d igg fattigdomsideal.

3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.
Når jeg f.eks leser om tragedier og tenker at de lidende får sin tid.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:38   #94
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Han leverte inn leksen i går. Men jeg skal legge ut en oversikt når han får den tilbake!

Ops.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:46   #95
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot

Da går jeg ut fra at du er troende selv?
For meg som ateist er IKKE bibelen noe jeg ønsker at mine barn skal lese i ung alder, spesielt ikke kombinert med en ekstremt kristen lærer som gir sine drypp.
De må gjerne lese den når de er gamle nok til å vurdere sannhetsgehalten i den selv, men jeg kjemper med nebb og klør mot alt som lukter av forkynnelse.
Jeg har som sagt lest den, uten at den gjorde inntrykk, og skjønner ikke hvilke grunnleggende kulturkunnskap jeg altså har gått glipp av, belær meg gjerne.

Da antar du mer eller mindre feil. Jeg regner meg som agnostiker og vet ikke helt hva jeg tror eller ikke tror på. Som barn slukte jeg både Valhall-tegneseriene, Snorres kongesagaer, gresk, romersk og norrønn mytologi, Davy Crocket og Evi Bøgenes, i tillegg til altså barnebibelen. Jeg tror det gir et vel så godt utgangspunkt for kritisk egenvurdering som å skulle holdes unna en viktig kilde til symbolikk, metaforer og språkkunnskap inntil man begynner på videregående. (Ringenes Herre var faktisk en av de få bøkene jeg prøvde meg på som barn som jeg ikke kom meg gjennom. Til gjengjeld leste jeg den årlig fra jeg var 14 til jeg var noen-og-tjue og har hatt veldig stor glede av den.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:50   #96
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Det jeg mener med grunnleggende kulturkunnskap er f.eks. å vite hva Babylon er (noe ungene mine lurer på når de hører "Du skal få en dag i mårra"), ha hørt om Davids kamp mot Goliat, vite hva som menes med den Barmhjertige Samaritan og ha hørt historien om at Jesus mettet tusenvis av mennesker med noen fisker og brød. Alt sammen begreper, symboler og metaforer som vi støter på i ulike sammenhenger og som det er kjekt å ha et forhold til uten at man nødvendigvis trenger å tro noe mer på disse tingene enn man tror på Odin og Tor fordi man har hørt om Valhall og Midgardsormen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:02   #97
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Det jeg mener med grunnleggende kulturkunnskap er f.eks. å vite hva Babylon er (noe ungene mine lurer på når de hører "Du skal få en dag i mårra"), ha hørt om Davids kamp mot Goliat, vite hva som menes med den Barmhjertige Samaritan og ha hørt historien om at Jesus mettet tusenvis av mennesker med noen fisker og brød. Alt sammen begreper, symboler og metaforer som vi støter på i ulike sammenhenger og som det er kjekt å ha et forhold til uten at man nødvendigvis trenger å tro noe mer på disse tingene enn man tror på Odin og Tor fordi man har hørt om Valhall og Midgardsormen.

Den store forskjellen mellom åsatro og kristendommen er at de ikke har folk rundt seg som forteller dem at åsatro er sannheten.
Norrøn mytologi blir framstilt som overtro og eventyr, kristendommen blir framstilt som sannhet (fra en del, altså).
For meg er de likestilt.
Jeg er mer opptatt av at de skal vite hvilke verdier som ligger til grunn for det samfunnet vi lever i, hvilke prinsipper som har ligget til grunn for kampen for å få det sånn, og hvilken kamp det har vært, og hvilke ofre som er gjort, for å kjempe fram det samfunnet vi tar som en selvfølge i dag.
Der har du et godt og virkelig eksempel på det Davids kamp mot Goliat symboliserer.

Jeg får, som nevnt i andre tråder her inne, mark av en del menneskers mangel på respekt for mitt ateistiske/humanistiske livssyn, folk må få tro hva de vil, men mitt livssyn er altså ikke et vakuum det ikke kan være så farlig å putte litt religion inn i, det er mitt livssyn!
Og jeg vil, på lik linje med religiøse foreldre, ha meg frabedt at andre skal legge seg opp i hvilket livssyn jeg ønsker å videreføre til mine barn.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:04   #98
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Det er forøvrig ganske morsomt at Ulvefar og jeg er så enige når det gjelder dette nå, sett i lys av diskusjoner vi hadde for 25 år siden.
(Uten at jeg skal ta på meg noe som helst av æren for at han har snudd.)

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:10   #99
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Det er jo ikke livssynet ditt vi pirker borti. Det er mer tonen din og angripsposisjonen du inntar.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:12   #100
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Og jeg vil, på lik linje med religiøse foreldre, ha meg frabedt at andre skal legge seg opp i hvilket livssyn jeg ønsker å videreføre til mine barn.

Det er jo ikke å legge seg opp i hvilket livssyn du vil videreføre til dine barn å påpeke at litt grunnleggende bibelkunnskap er greit å kunne i vårt samfunn.

Dette med at ateisme ikke er et vakuum det ikke er farlig å fylle religion på er et utsagn jeg har lest her inne hos flere enn deg, men jeg skjønner det ikke helt? Jeg tenker litt som Heilo, at om barna mine leser muslimske barnebøker eller barnebibel eller Harry Potter eller folkeeventyr så er jo det helt supert at de leser variert litteratur. Det hadde bekymret meg om de bare skulle lese sosialrelisme eller bare bibelsoge.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no