Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-11, 00:07   #21
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Vi har også pipen i gangsonen på hjørnet sånn som dere og har sett ut denne som ikke bygger så mye ut av veggen.
Vil ha veden under peisen i eget hull ånn som dette.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:10   #22
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Disse ovnene liker jeg: http://www.varmefag.no/?itemid=7618&CatId=1271

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 11:54   #23
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Det er absolutt ein koseovn. Den skal ikkje gi varme egentlig. Vi skal ha vannbårent, og lavenergibolig. Vi kjem nok aldri til å trenge ovnen egentlig, men er absolutt beredskap om straumen går. Dessutan er det krav om ein form for fyr i einebustad

Jeg skjønner, tenkte det var noe slikt.

Da synes jeg definitivt at det du nevnte i et tidligere innlegg slår inn, om at ovnen kanskje kunne gå inn i en hvit vegg for å ikke "forstyrre" for mye i trafikksonen mellom kjøkken og andre rom. Går det an å bygge pipa slik at dere kan ha ovnen i hjørnet slik som her:



Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 11:57   #24
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Ja, det går an. For meg ville det idelle vere enda ei side med glas i, slik at flammen var synlig i heile kjøkenet og i stova, men det er mulig eg må gi slepp på den kjepphesten.

Takk for råd Den ovnen der er fin!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:02   #25
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Jeg skjønner godt ha du tenker på, og når poenget med ovnen er at det skal være en koseovn synes jeg det er litt viktig at du blir fornøyd. Men vet du om det går an å bygge pipa delvis på utsiden av huset? Slik at peisen bare har 2 hjørner på innsiden, og dermed har flammene synlige i begge rom? Man har jo en del varmetap slik, samt at det kanskje fordyrer byggingen eller, så jeg aner ikke om det er en helt håpløs ide. Tanken bare slo meg, siden dere likevel har altanen utenfor. Det hadde kanskje også åpnet for å ha peis på altanen også? :muligens helt på ville veier:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:15   #26
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Det er jo mye fint med tresidig glass også, sånn som de fra Brunner. Prisen er litt avskrekkende, da, men fine er de. Jeg liker godt denne:


Peisselskapets sine er billigere, men jeg er usikker på kvaliteten:



Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:15   #27
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Denne liker jeg, fra Jøtul

http://www.jotul.com/no/wwwjotulno/M...r/Jotul-F-376/

Bilde vil ikke kopieres. Du kan ha den både med glass-sokkel eller med kleberstein, og den er svanemerket.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:47   #28
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Har ikke bestemt meg for peis/ovn selv, driver med litt av de samme grubleriene som deg. Jeg har utvendig lecapipe og ønsker ikke et røykrør som går opp og ut gjennom taket.

De fleste peisovner jeg har sett har imidlertid flere alternative utganger for røykrøret slik at man kan velge selv (topp, bak eller side). Selv om du ikke ønsker røykrøret ut gjennom taket kan du jo ha toppmontert røykrør som går opp et lite stykke og så bøyer 90 grader bakover og ut gjennom veggen. Men de fleste ovner jeg har sett har mulighet for både bak- og toppmontert røykrør så da slipper du jo en slik løsning om du ikke ønsker det

  Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 21:15   #29
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker synspunkt på type ovn/innsats til nytt hus

Takk for innsatsen damer! Ikkje at ting egentlig blei klarare Men det er uansett greit å få litt innspel. Eg innser at det nyttar ikkje å bestemme noko som helst før eg har tatt meg ein solid runde og sett på ulike omnar. Eg trur også det kan hjelpe å få tegna opp stove og kjøkken i Sketchup, og teikna inn ulike type omnar etter dimensjonane som produsent oppgir. Trur eg kan få det til sjøl. Kan bli eit artig søndagsprosjekt

Konsulenten - du kan utforske Sketchup, dessverre er det tungt å komme inn i, men med litt innsats går det.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no