Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Og enda mer om sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-10, 16:38   #1
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva synest dere om denne ordningen?

Synd på de som virkelig er syke, og litt "artig" at sykefraværet eksploderte da ordningen ble stoppet.

http://www.smp.no/article/20100225/N...702259987/1002


Sist redigert av Veronal : 25-02-10 kl 16:42. Årsak: Ingen grunn til å ha linken i 2. innlegg
Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 16:57   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Veldig fin ordning for de som aldri blir syke, kjedelig for de som får det som går eller har kroniske plager og det er umulig å unngå noe fravær. Det kan vel også gjøre at noen presser seg for langt pga pengene, og feks drar med seg smitte på jobb.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 10:44   #3
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Super ordning.
Ja, noen vil aldri nå opp p.g.a kroniske plager, men det er også noen som er så syke at de ikke kommer seg ut i arbeidslivet i det hele tatt. Hvor urettferdig er ikke det?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 10:58   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Sånn jeg ser det er dette direkte myntet på arbeidstakere som tar sykedager de strengt tatt ikke har behov for.
I prinsippet syns jeg det blir det samme som å gi skoleskulkerne penger for å komme på skolen fremfor å drive dank. Og det skurrer.

Men det funker jo dessverre, selv om ekstra bonus ikke burde være det som gjør at folk faktisk velger å gå på jobb fremfor å bli hjemme.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:13   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Jeg som aldri er syk kunne godt tenkt meg en slik bonus, men jeg synes vel egentlig at det er for dumt med tanke på alle de som faktisk er kronisk syke.
Kanskje en slik ordning kan ordne det slik at man iallefall ikke mistror de som er borte - for da "vet" man at man er syke når man er borte?...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:27   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Jeg synes en slik ordning kan være en god ide, kanskje noen da tenker seg om to ganger før de blir hjemme. Det at kronisk syke ikke når opp blir et argument som stopper alle slike diskusjoner, men hva om man tenker seg en ordning hvor de som hadde en kronisk diagnose ikke ble omfattet av ordningen i det hele tatt, enten at de fikk bonusen uansett eller at de hadde mulighet til å oppnå den på andre måter?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:40   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Jeg får en litt "det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk" følelse av ordningen.

Hvis du er så heldig å være frisk, og å ha friske barn, så skal vi belønne deg litt ekstra.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:04   #8
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

"En sjukefraværsdag i en norsk bedrift er bereknet å koste 1.900 kroner. Tess velger imidlertid å berekne den reelle kostnaden til det dobbelte, 3.800 kroner. Bakgrunnen er at de går ut fra at de ansatte som er på jobb skaper merverdier både for arbeidsgiver og for kundene."

Hjelpe meg - det snakkes enorme kostnader her, ble sjokkert over hva en fraværsdag utgjør i kroner. Jeg synes denne ordningen er helt genial - og tydeligvis virker - mot et alt for høyt sykefravær. Det må være rimelig bekymringsverdig for bedriften at fraværet etter endt prøveordning spretter i været igjen - på tross av at bedriften har gjort arbeidsmiljøundersøkelser som ikke har gitt funn av andre faktorer som kan forklare en så stor økning.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:05   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg får en litt "det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk" følelse av ordningen.

Hvis du er så heldig å være frisk, og å ha friske barn, så skal vi belønne deg litt ekstra.

Ja ikke sant?

Jeg føler også at det ligger en litt misstenksom holdning bak dette. Man tar det for gitt at det meste av fraværet er selvvalgt skulk. Ja jeg vet det skjer, og det er ingen tvil om at det er dager der jeg har en slags 50/50 tvil om jeg skal være hjemme eller på jobb. Hadde jeg fått en 1000-lapp for å gå på jobb hadde jeg sikkert valgt å gå. Om det hadde gjort noe fra eller til på produktiviteten er jeg sterkt i tvil om, sjansen for at jeg bare hadde ytt delvis den dagen var stor, i tillegg hadde jeg kanskje sørget for at et par andre ble smittet og ytte delvis noen andre dager.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:11   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

For meg som er lite syk så hadde jo dette vært ok. Men venninna mi som har migrene og er borte alle 24 sykedagene hun har i året, så er jo ikke dette så gunstig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:12   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

"En sjukefraværsdag i en norsk bedrift er bereknet å koste 1.900 kroner. Tess velger imidlertid å berekne den reelle kostnaden til det dobbelte, 3.800 kroner. Bakgrunnen er at de går ut fra at de ansatte som er på jobb skaper merverdier både for arbeidsgiver og for kundene."

Hjelpe meg - det snakkes enorme kostnader her, ble sjokkert over hva en fraværsdag utgjør i kroner. Jeg synes denne ordningen er helt genial - og tydeligvis virker - mot et alt for høyt sykefravær. Det må være rimelig bekymringsverdig for bedriften at fraværet etter endt prøveordning spretter i været igjen - på tross av at bedriften har gjort arbeidsmiljøundersøkelser som ikke har gitt funn av andre faktorer som kan forklare en så stor økning.

Nå skal du ta slike kostnadsberegninger med en klype salt, de regnes som regel litte etter hvor vinden blåser. Jeg har ofte fakturert ut mine arbeidstimer, slik at man kanskje kunne si at en dag fravær for meg betydde 8 timer mindre fakturert for bedriften - ganske mange tusen det. Men hvis jeg kun satt å stirret ut vinduet den dagen og prøvde og holde ut - hvem skulle ta den kostnaden? Kundene mine, som ble fakturert fordi jeg ikke gjorde noe eller arbeidsgiver - igjen?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 14:50   #12
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Eg har arbeida i ei bedrift med den ordninga, og anbefaler den absolutt ikkje. No er ledarane i den bedrigfta ekstremt resultatorientert, og bryr seg lite om dei sliter ut arbeidstakarer då. Sjukt barn fråvær vart rekna på lik linja med eiget sjukefråvær, så for min del med to barn i barnehage vart det sjelden noko bonus. Leiarane var ikkje enige i at det vart urettferdig, uansett kor mykje me krangla på det.

Og veldig mange kollegaer gjekk på jobb sjølv om dei var sjuke. I ei industribedrift med tungt arbeid og høgt tempo, seier det seg sjølv at det ikkje fungerer når folk har nærmare 40 i feber og ikkje klarte arbeidet.

Idiotisk ordning!!

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 15:09   #13
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og enda mer om sykmelding

Jeg skrev for en tid tilbake at mannen hadde en slik ordning som dette på sin jobb. Det dreide seg om en betydelig større sum. Mannen min er så og si aldri syk, så den saken er grei, men vi har et barn med kroniske plager. Jeg kan kort si at det er så usolidarisk at en kan spy med slike løsninger, ikke ovenfor oss som familie, men ovenfor min arbeidsplass. Og vi var ikke alene om dette. Jeg innrømmer glatt at jeg tok ut min andel syktbarn dager før han rørte sine, utelukkende fordi det var tusenvis av kroner for oss og hente. Men samtidig hadde jeg svart samvittighet for egen arbeidsgiver. Det hele varte et halvt års tid, og jeg ville ikke vært i det en dag mer.

Jeg har ingen tro på at frislipp blandt bedrifter på slike kreative løsninger hjelper på det store fraværsbildet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no