Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-10, 22:23   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg snublet over denne på NRK sine sider;
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7012970

Sitat:

Sidan 2002 har talet abortar av fostre med Downs syndrom nær femdobla seg. Viss utviklinga held fram vil det innan få år vera fleire abortar enn levande fødde born med Downs.
– Eg synest me har kome eit godt stykke på vegen i sorteringssamfunnet, Jens Petter Gitlesen, leiar Norsk Forening for Utviklingshemmede.
Forbundet etterlyser ein etisk debatt.

Jeg har tenkt litt på dette i det siste, ikke minst i forbindelse med at jeg var til ultralyd i uke 11/12. På tross av at det ikke er lov, så ble det sjekket både nesebein og nakkefold, og det samme har stort sett alle som har vært til ultralyd på den tiden i terminklubben på AnnetSted opplevd. Og da har det ikke vært derfor man har vært på ultralyd egentlig.

Jeg innbiller meg at det nok er sammenheng mellom denne snik-diagnostikken og økende ant. aborter av fostre med Downs. Jeg håper egentlig at jeg tar feil.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:28   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Er det ikke lov? Det er da fullt mulig å få fosterdiagnostikk via UL i uke 10-12, er det ikke?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:32   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg snublet over denne på NRK sine sider;
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7012970


Jeg har tenkt litt på dette i det siste, ikke minst i forbindelse med at jeg var til ultralyd i uke 11/12. På tross av at det ikke er lov, så ble det sjekket både nesebein og nakkefold, og det samme har stort sett alle som har vært til ultralyd på den tiden i terminklubben på AnnetSted opplevd. Og da har det ikke vært derfor man har vært på ultralyd egentlig.

Jeg innbiller meg at det nok er sammenheng mellom denne snik-diagnostikken og økende ant. aborter av fostre med Downs. Jeg håper egentlig at jeg tar feil.

Jeg tror du har rett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:32   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Det er vel bare kjønn det ikke er lov å opplyse om før etter uke 12..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:34   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

@Sitron:
Men ikke av hvem som helst, og det skal taes sammen med duo-testen og evt. morkakeprøve om det skal gjøres ordentlig.
De skal ikke egentlig måle nakkefolden sånn helt ut av det blå på en hvilken som helst gravid.

Dette er det andre her inne som vet mer om "lovligheten" av.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:35   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg var på ul i slutten av uke 11 for å utelukke misdannelser pga sykdom, da ble nakkefold og nesebein sjekket uten videre.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:35   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er vel bare kjønn det ikke er lov å opplyse om før etter uke 12..?

Sånn har eg også forstått det. Legane som har utført ultralyd på meg i veke 10/11, har opplyst om det aller meste, bortsett frå kjønn. Dei såg spesielt etter midtlinjedeffekt, men eg hugsar godt at dei kommenterte at nakkefold var normal. Dette var på hhv. St Olavs og Haukeland.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:38   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Da jeg var gravid med minsten, var det veldig mange på SM som fikk sjekket nakkefold, såpass mange at jeg begynte å lure på om det var noe "alle" gjorde. For meg virker det som om det blir mer og mer vanlig, trodde i hvert fall ikke det ikke var lov, i så fall var det mange lovbrudd rundt omkring.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:39   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Legen min kommenterte det uoppfordret hver gang med begge to, at det så "normalt" ut, jeg tok ultralyd hver måned på privat gravidsenter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:39   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg håper Pingis eller Esme eller noe kommer inn og sier noe om dette, men private klinikker har i hvert fall ikke lov til å sjekke slikt - men gjør det likevel. De snor seg unna ved å ikke oppgi noen score for kromoson-feil, så vidt jeg kan tyde av diverse kommentarer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:41   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg er drittlei skinnhellige uttalelser om sorteringssamfunn. Innen den tid kommer at storsamfunnet står spennklar utenfor klinikken klar med alskens hjelpetilbud, økonomiske støtteordninger og avlasting, man ikke trenger å bruke hver våkne time på å bekymre seg, google syndromer, søke om støtte, anke avslag, klage til høyere myndigheter, så kanskje. Men så lenge det er økonomisk ruin, en av foreldrene må slutte å jobbe, det går utover andre søsken og parforholdet, så må jeg helt ærlig si at jeg solidariserer med med dem som velger å avslutte et svangerskap der ting ikke er i orden.

Men en etisk debatt om hva leger kan og bør gjøre? Jada.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:42   #12
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg har engangserfaring. Dog tror jeg opplevelsen min, der nakkefold og kjønn ble kommentert av legen uten på oppfordring fra meg, ikke er ukjent for mange. Og dette var før uke 11. Jeg tror også denne opplysningsiveren trigger de av oss som kan tenke oss velge bort. Jeg vil ikke velge bort downs-barn, bare så det er sagt. Min tanke er også at private gir denne informasjonen for å gjøre seg nyttige? Tjene penger?

Uavhengig av dette, vet jeg ikke om det er vanlig å si noe i de tilfellene det later til å være funn? Og det må være det avgjørende her, om de sier noe da eller ikke.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:43   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Nakkefold gir jo uansett ikke noe sikkert svar. Man må i så fall ta fostervannsprøve - og hvordan er reglene for det, får man slik prøve på grunnlag av mistenkelig nakkefoldmåling?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:46   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg kan godt forstå at man ønsker å vite om barnet er friskt eller ikke for å kunne ta et valg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:48   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Ved første svangerskap ble nakkefold sjekket hos gynekolog (som fulgte meg gjennom svangerskapet) uten at jeg spesifikt hadde bedt om det. Ved andre svangerskap ble jeg fulgt av en annen gynekolog. Da jeg sa at jeg ønsket at nakkefolden skulle bli sjekket sa hun at ordinære gynekologer ikke har lov til å sjekke nakkefolden, og at jeg dermed måtte henvises på sykehuset. Legen på sykehuset undersøkte nakkefolden på en omfattende måte en halvtime i strekk, den første gynekologen jeg var hos konstaterte at nakkefolden var ok etter kun å ha sett på den i noen sekunder. Jeg er nysgjerrig på om den første gynekologen hadde lov til å undersøke nakkefolden (aner ikke om han er spesialist, men vet han har jobbet som overlege), og om han hadde grunnlag for å si at den var "godkjent" på såpass kort tid.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:51   #16
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

@Sitron:
Men ikke av hvem som helst, og det skal taes sammen med duo-testen og evt. morkakeprøve om det skal gjøres ordentlig.
De skal ikke egentlig måle nakkefolden sånn helt ut av det blå på en hvilken som helst gravid.

Dette er det andre her inne som vet mer om "lovligheten" av.

Hvem som helst kan bestille dette privat.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:51   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg fikk sjekket nakkefolden i de to siste svangerskapene. Det ble gjort på sykehuset, og det er lovlig, så vidt jeg vet.

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:54   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Legen på sykehuset ble forresten overrasket da jeg kom dit, han sa at det var en aldersgrense på 38 år eller noe sånt for å få sjekket nakkefolden på det offentliges regning. Men han var hyggelig altså, og sjekket allikevel. Jeg følte at hele greia ble litt snodig, siden jeg da spørsmålet først ble stilt regnet med at dette var noe min faste gynekolog kunne sjekke på få sekunder når jeg allikevel var der og fikk UL.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:02   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg har ikke satt meg 100 % inn i dette, men tror at det er sånn at om en "vanlig" gynekolog ser etter nakkefoldtykkelsen i den hensikt å sjekke for Downs, så kan det gi alvorlig irettelse, det har man ikke lov til.

Derimot: Dersom en gynekolog tar UL av en gravid kvinne som kommer for å sjekke at fosteret har det ok liksom, og i den forbindelse ser at nakkefolden er fortykket, så kan gynekologen sende videre til spesialsenter for fosterdiagnostikk.

Jeg tror at bioteknologiloven i Norge er så håpløst uklar at det er en stor gråsone. De kunne ha gjort UL fritt tilgjengelig i et screeningprogram som de gjør i Danmark, og informert om hvilke etiske valg. I stedet valgte de å gjøre det vanskeligere å få ultralyd før uke 12. Jeg har vanskelig for å tolke det som noe annet enn at myndighetene ikke "stoler" på at folk tar det "riktige" valget og derfor så ønsker de å ikke gi folk muligheten selv til å bestemme om de ønsker å beholde et foster med Downs eller ei.

Så de som får nå da er de ressurssterke som ordner det privat som oftest. I tillegg finnes det også klinikker i utlandet som gjør full screening, men morkakeprøve og fostervannsprøve om det skulle være nødvendig.

Jeg har personlig aldri skjønt utregning som gir kvinner over 38 tilgang til fosterdiagnostikk og ikke andre, og synes dette er ulogisk og urettferdig. Jeg synes alle som vil ha det burde få rett og slett, eller ingen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 23:06   #20
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Hmmm.. det forekommer meg litt uklart hva du mener med snikdiagnostisering?

Det er slik at dersom en kvinne velger seg en UL undersøkelse så skal hun få nøye informasjon om hva undersøkelsen innebærer og hva det vil si.
Hvorfor oppsøker kvinner leger for tidlig UL om det ikke er for å få en bekreftelse på at alt er som det skal?
Ved en UL undersøkelse går man systematisk igjennom fosterets organer (det som er mulig å se) og lege/jordmor har plikt til å informere dersom det foreligger mistanke om avvik. Lege/jordmor kan ikke holde tilbake informasjon og det må kvinnene være forberdt på.
Så jeg skjønner ikke hvem som snikdiagnostiserer?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no