Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-10, 12:40   #21
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var flåsing ja - sånn for å matche et idiotforslag med et annet liksom. Jeg mener ikke at de få kronene som er igjen av trygden skal fratas dem nei.

Tror jeg tenkte som så at selv om det var flåsete ment fra din side så ville jeg bare ha sagt det for sikkerhets skyld, men nå ser jeg at det egentlig var så tydelig flåsete at jeg kunne ha droppet hele innlegget. Sorry.

Trøtt i dag, ja...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:51   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg tror at noe av det som forsvinner i tabloide artikler som denne er at man i Norge har et offentlig forbruk som er langt høyere enn det man har av offentlige inntekter. Og det må gjøre noe med, på en eller annen måte. Spørsmålet er bare hvordan man skal få det til. Og det er jammen ikke så lett å vite. Dette er vel bare en av veldig, veldig mange kuttforslag som er fremmet av de forskjellige departementene som ledd i de innledende budsjettrundene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:56   #23
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes ikke man skal kutte i barnetrygden, eller andre ytelser som kan stimulere folk til å få barn. Jeg synes heller ikke man skal behovsprøve den. Jeg synes man skal finne noe annet å kutte i.

Forslaget kommer vel fordi at 17% av oljepengene blir brukt til barnehage/maksprisen (i følge NHO), og fordi maksprisen er "hellig", så må de finne en annen måte å ta fra barnefamiliene på ettersom de har fått så mye de siste årene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:13   #24
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Jeg syns det er for tidlig å ta stilling til dette. Det kommer an på helheten. Det er rimelig tabloid fremstilt, selvsagt, hvor man "rammer" barnefamiliene. Men hva skjer med barnehageprisene? Priser på SFO? Veies det opp i mot barnetrygden, for eksempel? Denne regjeringen har jo også lovt enda lavere barnehagepriser. Så hvis det utgiftene går ned og inntektene går ned, så betyr det jo ikke så mye for de med barnehagebarn. Så er det de med skolebarn - hva annet kommer? Pluss, minus?

Som en annen er inne på i tråden så har barnetrygden egentlig blitt kuttet jevnt og trutt, fordi den ikke er prisjustert.

I det daglige tror jeg egentlig at rentenivå, prisnivå på dagligvarer, pris på barnehage og SFO, osv betyr mer for de fleste husholdninger enn barnetrygden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:19   #25
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Regner med at du mente å være flåsete nå SF men du skal få et seriøst svar likevel. Demente som er "innlagte" på sykehjem betaler stort sett oppholdet selv med trygden sin, og prisen er avhengig av hvor mye man har i trygd, så da blir det ikke mye "lommepenger" igjen til nytt undertøy og nye klær innimellom.

Jeg synes ikke man skal kutte i barnetrygden, eller andre ytelser som kan stimulere folk til å få barn. Jeg synes heller ikke man skal behovsprøve den. Jeg synes man skal finne noe annet å kutte i.

En sykehjemsplass koster et sted mellom 5000 og 10.000 kroner i døgnet, dette er langt mer enn trygden til pasienten. Bare så det er sagt. Og dette er jo hvis vi skal være alvorlige noe vi faktisk ikke KAN kutte ut. Da må vi heller ta fra barnefamiliene, mener jeg.

Forøvrig kan jeg ikke forstå at barnetrygden "stimulerer folk til å få barn". Til det er beløpet alt for lite. Og hvis nå barnetrygden virkelig hadde vært så stor at den bidro til at folk valgte å få barn, så ville jeg stilt spørsmålstegn ved om det var riktig at folk skulle sette unger til verden "for pengenes skyld".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:23   #26
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Sitat:

Regjeringen vurderer også å fjerne skatteklasse 2, som gir lavere skatt for den ektefellen som ikke er i jobb

Jeg skjønte ikke helt dette jeg. (Jeg er rimelig uopplyst når det kommer til skatt og beregning av skatt og sånt.) Hvordan får utnyttet lavere skatt dersom man ikke er i jobb?

Mulig det ikke utgjør så mye sånn totalt sett, men før man begynner å tukle med barnetrygden så burde man vel heller fjerne kontantstøtta? Det er jo et rent luksusgode for barnefamilier. Det er ikke barnetrygden, etter mitt syn.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:25   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønte ikke helt dette jeg. (Jeg er rimelig uopplyst når det kommer til skatt og beregning av skatt og sånt.) Hvordan får utnyttet lavere skatt dersom man ikke er i jobb?

Tipper det bare er elendig ordlegging, det er jo den ektefellen som ER i jobb som får skatteklasse 2 dersom den andre ikke er i jobb.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:25   #28
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønte ikke helt dette jeg. (Jeg er rimelig uopplyst når det kommer til skatt og beregning av skatt og sånt.) Hvordan får utnyttet lavere skatt dersom man ikke er i jobb?

Mulig det ikke utgjør så mye sånn totalt sett, men før man begynner å tukle med barnetrygden så burde man vel heller fjerne kontantstøtta? Det er jo et rent luksusgode for barnefamilier. Det er ikke barnetrygden, etter mitt syn.

Skatteklasse 2 gjelder ikke den som ikke er i jobb, men eneforsørgere. Dvs enten den som enslig, eller der hvor den andre forelderen ikke er i jobb eller tjener svært lite. Så det er da den som tjener penger som får litt mindre skatt fordi den forsørger familien alene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:29   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Ah, da forstår jeg. Det er jo ren galskap. På lik linje med kontantstøtta. Iallefall dersom det og ikke jobbe er selvvalgt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:32   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Forøvrig kan jeg ikke forstå at barnetrygden "stimulerer folk til å få barn". Til det er beløpet alt for lite. Og hvis nå barnetrygden virkelig hadde vært så stor at den bidro til at folk valgte å få barn, så ville jeg stilt spørsmålstegn ved om det var riktig at folk skulle sette unger til verden "for pengenes skyld".

Jeg tror heller ikke noen velger å sette barn til verden fordi de da får utbetalt 970 kr måneden. (Det ville være veldig dårlig økonomisk planlegging i så fall.)

Men jeg tror det spiller en stor rolle at vi har et samfunn rundt oss som i sin helhet legger opp til at det skal være attraktivt og relativt uproblematisk å få barn. I Norge slipper de fleste kvinner å velge mellom karriere og unger, slik man i mye større grad må lenger sør i Europa. Dette er utvilsomt med på å holde befolkningsveksten oppe, mens den til sammenlingning faller som en stein i Italia for tiden. Så vidt jeg vet er det ganske bred enighet om at dette delvis skyldes de elendige velferdsordningene for småbarnsmødre/familier.

Jeg tror derfor ikke man skal ta alt for lett på å kutte å bevilgningene til småbarnsforeldre, selv om det selvsagt er lov til (og anbefalt) å ta de enkelte virkemidlene opp til vurdering med jevne mellomrom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:32   #31
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ah, da forstår jeg. Det er jo ren galskap. På lik linje med kontantstøtta. Iallefall dersom det og ikke jobbe er selvvalgt.

Tja, det trenger jo ikke være det. Eller hva er selvvagt, forresten? Hvis for eksempel en av foreldrene velger ulønnet permisjon en periode for å være hjemme med barn, det er jo selvvalgt. Men så har man en del som kanskje ikke er helt arbeidsføre, men som likevel ikke er uføre, og derfor ikke får noen spesielle ytelser. Eller man har studenter. Selvvalgt? Joda. Men likevel en del av et større regnestykke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:32   #32
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Man bør heller starte å utvinne olje i nord, så man får mer oljepenger. :løsningsorientert:

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:33   #33
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men så har man en del som kanskje ikke er helt arbeidsføre, men som likevel ikke er uføre, og derfor ikke får noen spesielle ytelser. Eller man har studenter. Selvvalgt? Joda. Men likevel en del av et større regnestykke.

Delvis uføre og studenter hører hjemme under andre støtteordninger; jeg synes ikke disse gruppene er et godt argument for å beholde kontantstøtta.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:34   #34
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror heller ikke noen velger å sette barn til verden fordi de da får utbetalt 970 kr måneden. (Det ville være veldig dårlig økonomisk planlegging i så fall.)

Men jeg tror det spiller en stor rolle at vi har et samfunn rundt oss som i sin helhet legger opp til at det skal være attraktivt og relativt uproblematisk å få barn. I Norge slipper de fleste kvinner å velge mellom karriere og unger, slik man i mye større grad må lenger sør i Europa. Dette er utvilsomt med på å holde befolkningsveksten oppe, mens den til sammenlingning faller som en stein i Italia for tiden. Så vidt jeg vet er det ganske bred enighet om at dette delvis skyldes de elendige velferdsordningene for småbarnsmødre/familier.

Jeg tror derfor ikke man skal ta alt for lett på å kutte å bevilgningene til småbarnsforeldre, selv om det selvsagt er lov til (og anbefalt) å ta de enkelte virkemidlene opp til vurdering med jevne mellomrom.

Jo, men da tror jeg man heller må se på de andre virkemidlene, ikke barnetrygden. Retten til permisjon med full lønn, for eksempel, er et gode som er rimelig eksklusivt. Rett til barnehageplass for en rimelig penge er et annet viktig gode som bidrar til å opprettholde yrkesaktiviteten hos foreldre.

Mens mine barn gikk i barnehagen sank barnehageprisene (makspris ble innført), og det tilsvarte i løpet av den tiden barna gikk der mer enn 970 kroner i måneden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:35   #35
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Delvis uføre og studenter hører hjemme under andre støtteordninger; jeg synes ikke disse gruppene er et godt argument for å beholde kontantstøtta.

Vi snakket om skatteklasse 2 her. Hvem som får og om det er "selvvalgt".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:35   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Delvis uføre og studenter hører hjemme under andre støtteordninger; jeg synes ikke disse gruppene er et godt argument for å beholde kontantstøtta.

Tror det er skatteklasse 2 hun mener, Irma synes det var galskap å beholde den ordningen siden mange er hjemmeværende frivillig. Eller misforstår jeg nå?

Jeg har vært hjemmeværende lenge fordi vi ikke har fått barnehageplass (han begynner faktisk nå på onsdag, rett før 2-årsdagen sin, fikk ikke plass før det). Men jeg tror faktisk ikke mannen min er i skatteklasse 2, det må jeg sjekke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:37   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jo, men da tror jeg man heller må se på de andre virkemidlene, ikke barnetrygden. Retten til permisjon med full lønn, for eksempel, er et gode som er rimelig eksklusivt. Rett til barnehageplass for en rimelig penge er et annet viktig gode som bidrar til å opprettholde yrkesaktiviteten hos foreldre.

Jeg er ikke uenig at virkemidlene godt kan tas opp til revurdering, og jeg tror også at barnehage og foreldrepenger er langt de viktigste av dagens støtteordninger når det gjelder å motivere til økt befolkningsvekst. Det er bare så veldig lett å spise litt her og spise litt der når man først begynner, og det er ikke alltid heldig.

(For eksempel økte SFO-plass med mer enn det siste kuttet i barnehageprisen her vi bor, hvis jeg ikke husker helt feil, og da er man like langt for ganske mange.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:38   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi snakket om skatteklasse 2 her. Hvem som får og om det er "selvvalgt".

Da misforsto jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 17:45   #39
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg jobber deltid og studerer for øyeblikket så barnetrygden er helt nødvendig.

Jeg er hjemmeværende og student for tiden, så barnetrygda er en høyst viktig del av inntekten for oss. Vi hadde virkelig slitt om denne ble kuttet, og foreldrefradrag for pass av barn ble kuttet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 18:25   #40
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er for tidlig å ta stilling til dette. Det kommer an på helheten. Det er rimelig tabloid fremstilt, selvsagt, hvor man "rammer" barnefamiliene. Men hva skjer med barnehageprisene? Priser på SFO? Veies det opp i mot barnetrygden, for eksempel? Denne regjeringen har jo også lovt enda lavere barnehagepriser. Så hvis det utgiftene går ned og inntektene går ned, så betyr det jo ikke så mye for de med barnehagebarn. Så er det de med skolebarn - hva annet kommer? Pluss, minus?

Som en annen er inne på i tråden så har barnetrygden egentlig blitt kuttet jevnt og trutt, fordi den ikke er prisjustert.

I det daglige tror jeg egentlig at rentenivå, prisnivå på dagligvarer, pris på barnehage og SFO, osv betyr mer for de fleste husholdninger enn barnetrygden.

Gjør SFO og barnehage gratis, og kutt ut kontantstøtte og barnetrygd. :løsningsorientert:


Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Tja, det trenger jo ikke være det. Eller hva er selvvagt, forresten? Hvis for eksempel en av foreldrene velger ulønnet permisjon en periode for å være hjemme med barn, det er jo selvvalgt. Men så har man en del som kanskje ikke er helt arbeidsføre, men som likevel ikke er uføre, og derfor ikke får noen spesielle ytelser. Eller man har studenter. Selvvalgt? Joda. Men likevel en del av et større regnestykke.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Delvis uføre og studenter hører hjemme under andre støtteordninger; jeg synes ikke disse gruppene er et godt argument for å beholde kontantstøtta.

Det er heller ikke noe argument for å beholde skatteklasse 2, av nøyaktig de samme grunnene. Det bør heller ikke være noen økonomisk forskjell for en enslig "halvufør"/student/etc og en som er gift.

De virkelige enslige forsørgerne, altså de som alene forsørger barn, det blir noe annet. Det er de som trenger skatteklasse to. Ikke de som går hjemme fordi de syns det er kjekt å få noen ekstra år sammen med ungene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no