Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du enig med Dagbladets lesere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Fjerne titler som rådmann og helsesøster?
Ja 82 78,10%
Nei 23 21,90%
Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-10, 13:01   #21
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En enkel grunn kan jo være at det kan tenkes at det er en han som jobber på helsestasjonen.

Nei da blir det jo tull også. Vi må få gjennomslag for at det å være helsesøster er en jobb som bare kvinner kan ha, på grunn av at kvinner er nærmere naturen på grunn av mensen, og barn er en del av naturen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 13:03   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Sånn egentlig burde vi vel kjøre femti år med rådkvinne, fordame og brannmesterinne før vi kjønnsnøytraliserer? Sånn for å bli kvitt liksom? :hevngjerrig:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 13:16   #23
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Vi kan ikke kvitte oss med ombudsmann, i alle fall. Det er jo det eneste lånordet vi har eksportert til japansk, så vidt jeg vet*.

onbutsuman.

*OK, kanskje de også har baikingu, men det er jo liksom noe som bare er eksotisk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:03   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Jeg stemmer for jordmor.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:06   #25
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

jeg synes det hadde vert synd om disse begrepene forsvinner. Fordi for meg så har begrepene en stor betydning i språkhistorie. Disse yrkene er som oftes svært så viktige yrker med en gammel bakgrunn. Og for meg så blir disse yrkene historie løse ved å endre navnet på de. Det blir litt for meg som å rive ned gamle byggninger for å gjøre plass till ett stort kontorbygg. Jo da økonomisk sikert korrekt med mange arbeidsplasser osv men alliekvel går ett lite stykk historie tapt som man aldri for igjen.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:12   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

jeg synes det hadde vert synd om disse begrepene forsvinner. Fordi for meg så har begrepene en stor betydning i språkhistorie. Disse yrkene er som oftes svært så viktige yrker med en gammel bakgrunn. Og for meg så blir disse yrkene historie løse ved å endre navnet på de. Det blir litt for meg som å rive ned gamle byggninger for å gjøre plass till ett stort kontorbygg. Jo da økonomisk sikert korrekt med mange arbeidsplasser osv men alliekvel går ett lite stykk historie tapt som man aldri for igjen.

Mhm, kjempefint å dulle litt med historien om at kjønn må spesifiseres i en jobbtittel sånn for å slippe uheldige misforståelser.

(Men jenta mi, du må da skjønne at du ikke kan bli brannmann? Brannmann, vet du!)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:31   #27
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En ting jeg lurer på er hva argumentene i mot endring er? At det er slitsomt?

"Vi sier neger på min dialekt!" Vel.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:33   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Egentlig burde vi beholdt det danske skriftsspråket, når man tenker på hvor mye historie som ligger bak det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 14:46   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Hannah spurte litt om dette faktisk, for hun har lyst til å bli brannmann som stor, men stusset litt selv på ordet mann.

Jeg er helt klar for mer kjønnsnøytrale yrkestitler.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:30   #30
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Evt helsesøster = helserådgiver? helsekonsulent?

Barnehelsearbeider? Barnehelserådgiver? Helsesøstre jobber bare med barn, don't they? (Og himmel og hav, så klart det må byttes! Hvilken mann vil vel gå rundt og presenterte seg som "Egil Hansen, helsesøster"? Og jeg ville ikke likt å si at jeg var brannmann.)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi kan ikke kvitte oss med ombudsmann, i alle fall. Det er jo det eneste lånordet vi har eksportert til japansk, så vidt jeg vet*.

onbutsuman.

Vi traff skikkelig godt med det ordet. Det heter det på engelsk også, ombudsman. Hvorfor skulle det liksom være et så himla vellykket ord? Beats me.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:36   #31
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Barnehelsearbeider? Barnehelserådgiver? Helsesøstre jobber bare med barn, don't they? (Og himmel og hav, så klart det må byttes! Hvilken mann vil vel gå rundt og presenterte seg som "Egil Hansen, helsesøster"? Og jeg ville ikke likt å si at jeg var brannmann.)

Helsesøstere jobber i skolen også. Tror ikke det blir så populært for videregående-elevene å gå til barnehelserådgiver for å spørre om prevensjon.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:40   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

jeg synes det hadde vert synd om disse begrepene forsvinner. Fordi for meg så har begrepene en stor betydning i språkhistorie. Disse yrkene er som oftes svært så viktige yrker med en gammel bakgrunn. Og for meg så blir disse yrkene historie løse ved å endre navnet på de. Det blir litt for meg som å rive ned gamle byggninger for å gjøre plass till ett stort kontorbygg. Jo da økonomisk sikert korrekt med mange arbeidsplasser osv men alliekvel går ett lite stykk historie tapt som man aldri for igjen.

Lærerinne, sykesøster, vaskekjerring og søppelmann tapte seg neppe i verken historie eller ansiennitet da man gikk over til å bruke kjønnsnøytrale begreper i stedet.

Det er da mye viktigere å gi stillinger titler som de som skal inneha dem er komfortable med enn å tviholde på gamle, reaksjonære begreper. Vis meg en mann som har lyst til å jobbe som helsesøster eller vaskekjerring! Eller en dame som har lyst til å jobbe som søppelmann.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:55   #33
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Helsesøstere jobber i skolen også. Tror ikke det blir så populært for videregående-elevene å gå til barnehelserådgiver for å spørre om prevensjon.

Poeng!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:29   #34
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Vi traff skikkelig godt med det ordet. Det heter det på engelsk også, ombudsman.

Jeg vet! De har antakelig lånt det fra engelsk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:35   #35
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Jeg er ikke enig med Dagbladets lesere.

  Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:48   #36
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Nei, ikke enig Hvorfor ikke fjerne disse titlene? Det er jo ingen grunn til at de skal være knyttet til et bestemt kjønn.

De burde forresten ta med Fylkesmann-tittelen i samme rennet hvis de skal rydde opp i dette.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 17:33   #37
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Det var det jeg visste. Det var bare å komme inn her, så var verden i vater igjen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 17:43   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Gitt at man finner gode erstatninger som er kjønnsnøytrale er vel egentlig det det beste. Men ikke bytte ut tradisjonsrike titler for noe platt og tungvint, men det går da vel an å finne gode titler hvis man tenker seg om før man bestemmer seg for hva det skal hete.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 17:45   #39
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Hva er det dere sier? Skal dere ta vekk prinsesse også, da eller?

Sørprise: Jeg er enig med FP-røkla.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 17:53   #40
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En ting jeg lurer på er hva argumentene i mot endring er? At det er slitsomt?

De jeg har hørt, fortoner seg omtrent sånn: "Altså, heeeeeeeerregud, alt man skal henge seg opp i." :Husker debatten etter at krydderet "Black boy" var oppe til diskusjon:

Språket er ikke statisk, det utvikler seg hele tiden, så denne forbedringen av språket vårt er jeg helt for.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no