Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Jeg skal male noe - hvilken maling?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-14, 18:28   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg lever i en leilighet fra den glade 90-tall. Det er ikke furu på veggene, men jeg har noen fiiiine lamper i taket. De består av en liten trekasse med et løst "gitter" oppi (også av tre). Det gitteret gjør at det blir veldig lyst inni boksen og ganske så mørkt utenfor. Jeg eier ikke, så jeg har ikke tenkt å skifte ut lampene. Men jeg kan forbedre dem. Regner med at huseierene mine er litt av "alt til det bedre"-typen. Orker altså ikke spørre.

Så jeg vil male disse kassene hvite. Og fjerne gitteret. Det er løst, så det har jeg i grunnen allerede gjort. Jeg kommer IKKE til å male gitteret.

Hvilken maling trenger jeg? Hvor mange strøk tror dere? Og hvor mye maling? Kan jeg bruke det samme til vinduskarmer? Jeg har noen som ikke er så pene. Hvilket utstyr trenger jeg? Jeg har aldri pussa opp noe i hele mitt liv.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:20   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg tipper prisen for nye lamper tilsvarer prisen for maling. Billigere hvis du ikke har pensler og renseutstyr stående. Og resultatet blir garantert bedre om du skifter ut lampene.

Jeg tror ikke du blir fornøyd med resultatet og anbefaler nye, billuge taklamper i stedet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:25   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg er enig med Teofelia. Akkurat lamper vet jeg ikke helt om jeg har troen på å male, og om du ikke har malt så mye før så kan det nok være vanskelig å få det fint. God maling til sånt, f eks. Lady Supreme Finish koster en del, det samme gjør gode pensler/koster. Du trenger også grunning. Så hvis du skal kjøpe alt dette nytt, så blir det ikke spesielt billig.

Men om du skal male, så må du først vaske med noe avfettende grunne, pusse, male 4-5 strøk. Vil jeg tro.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:37   #4
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg kjøper ikke nye lamper. Og jeg er ikke spesielt "pen på det", dvs jeg bryr meg ikke så mye om interiør. Det kan jo ikke bli verre? Grunne og pusse? Hoho, det er way beyond hva jeg gidder. :P Jeg skal se om jeg får lagt inn bilde.

Jeg ser for meg at å skifte lamper blir dyrt, uansett hvor billige de er. Jeg skal da ikke gjøre akkurat det selv, ser jeg for meg. Uaktuelt. :P

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:38   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg tror ikke det å skifte lamper er dyrere eller mer styr enn å ta ned, male og skru opp igjen de lampene som er. Tvert i mot...

Du må pusse og grunne om du maler noe som ikke har vært malt før, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:40   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Hm, vaske med salmiakk, og spraye med slik billig lakk fra Biltema eller Europris? Clas O har vel også billig maling. Om en skal kjøpe gode pensler og ordentlig maling flagrer hundrelappene.. Vi har for øvrig kjøpt helt ok taklamper til den nette sum av 100 kr per stk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:44   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Høres ut som samme type lampe jeg hadde på barnerommet mitt. Ta med "ramma" til en malerforhandler og spør da, vel?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:45   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?



__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 21:47   #9
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Fine, sant?

De skal ikke skrus ned. Selve boksen bare hektes ned. Det som skrus fast i taket henger fortsatt fast.

Hundre kroner for en lampe er fin pris, det altså. Men det er betongtak her. Altså må jeg ha hjelp både til opphenging og kobling. Så jeg ser ikke for meg at det noengang kommer til å skje.

Jeg lever fint med lampene slik de er (uten gitteret), men så for meg at det kanskje fantes en kjapp løsning her. :P

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 22:15   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Hvis det ikke er veldig viktig om det blir varig er det mulig å male uten at det blir så dyrt. Vask med salmiakk for å fjerne støv og fett. La tørke godt. Det er best å pusse og grunne. Malingen sitter bede da. Bare pussing hjelper nok så slipper du kjøpe grunning. Sandpapir er billig eller du får en bit av noen. Du trenger lite. Du kan male med samme maling du bruker til karmer. Da bruker man en blank eller halvblank maling. Spør i butikken. Du får kjøpt billige malekoster i malebutikken eller på Clas Olsson og sånne steder. De duger til denne jobben. Pass på at du ikke griser i taket. Det er en plundrete jobb, men kan bli ok.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 22:59   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Jeg skal ta AV ramma og sette den på avispapir. Hektes av på to sekunder.

Takker for alle tips! Dere ser kanskje av svarene mine at jeg allerede hadde bestemt meg for å prøve. Men tips om hvilken maling etc er supert!

Jeg la nettopp merke til at lampa i gangen faktisk ER hvitmalt. Ikke så veldig god jobb, så da går jeg for hvit også på de andre. Der har noen faktisk til og med giddet å male gitteret, men det gir ikke så mye bedre lys enn de andre.

Mtp det dere har sagt, så skal jeg ikke male vinduskarmene i alle fall. Ser for meg at resultatet kan bli særdeles dårlig.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 23:03   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Vinduskarmer er det litt viktigere å ta skikkelig, dem koster det mer enn 100,- å erstatte.

Hvis du kan hekte av rammene så hadde jeg bare kjørt på. Blir det krise koster nye ikke all verden.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 23:08   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Ok, hvis du vil male så gjør du det på følgende vis:
Vask grundig med salmiakk og la tørke til den er helt tørr.
Ideelt sett: puss og grunn deretter med heftgrunn. Hvis du ikke bryr deg så mye om varighet og finish, dropp det.
Mal med oljemaling eller vanntynnet oljemaling. Ikke bruk akrylmaling. Treverket er sikkert knusktørt og porøst, så forvent å måtte male 4-5 strøk.
Regn med at malingen vil gulne inne i lampen på sikt, på grunn av varmen fra lyspæren.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 23:38   #14
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Tusen takk!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 06:12   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?

Siden farge egentlig ikke betyr noe- spør i malingsbutikken om de har noe feilblandinger. Du vil ha det lyst, så alle koder i 1000-skiktet kan gå.

Flugger har forøvrig fargeprøver til 29kr. Du kommer et godt stykke på vei med en boks eller to av dem.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no