Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-18, 23:44   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Om dere er ute og går, og tilfeldigvis hører noe som åpenbart er en røykvarsler, sjekker dere ut om det er en brann på gang, eller tar dere det for gitt at det er en røykvasler på bærtur?

I ettermiddag/tidlig kveld, så kjørte jeg og min datter ut for å gå tur med hundene langs elva. Vel tilbake til parkeringen så stopper vi opp for å la den ene hunden ryke av seg litt enegi i elva. Vi blir da obs på at en røykvarsler uler i et hus på andre siden av veien.

Vi spøker først med at sommervarmen har gått løs på huset, og antar at pipingen stopper snart. Hører jo fra tid til annen røykvarslere som uler, for så å stoppe like brått som de starter.

Men denne stopper ikke, og jeg som ikke har en spinnvill hund blir stående å se opp mot huset. Ikke røykutslag noe sted, men jeg er på vakt.

Vi konkluderer med at her er det ikke folk hjemme, men hva står på? Brenner det? Hva gjør vi? Jeg konkluderer vel med at brannvesenet muligens er rette veien å gå, men velger å gå opp for å se litt nærmere før vi setter i gang det apparatet.

Akkurat i det vi kommer opp til boligen, så blir det stille, og en dame kommer ut og ser spørrende på oss. Eneste huset på stedet, så hun undres vel over fremmede. Jeg forklarer at vi hadde vært nede ved elva og hørte røykvarsleren som ikke stoppet, og at vi valgte å gå opp for en sjekk før vi evt tilkalte brannvesenet.

Hun så en smule overrasket ut, men takket varmt for omtanken. Skulle bare mangle sa jeg. Jeg hadde ikke likt å dratt derfra uten å gjøre noe, for så å komme hjem å lese på avisene at et hus står i brann liksom...

(forklaringen hennes var at varsleren hadde startet, og hun ante ikke hvordan hun skulle slå den av. Hadde ringt sønnen sin, men hun forsto ikke hvordan hun fikk ut batteriet. Enden på visa var at hun hadde revet ned hele varsleren og slengt den i en bøtte med vann )

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-18, 23:49   #2
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Hadde nok gjort det samme som deg, sjekket ut om det var noen hjemme evt. om det var noe røyk. Om jeg ikke så folk og det ikke stoppet hadde jeg sikkert ringt brannvesenet.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 00:28   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Hadde nok gjort som deg ja.
I fjor så ula det fra naboen sin leilighet. Ikke jeg som oppdaga det, men naboen på andre siden (bor i blokk). Siden vi har sprinkleranlegg så antok de at det ikke var noen fare, men styret låste seg inn i leiligheten og fjernet batteriet. Eieren var bortreist og hadde gitt samtykke via telefonen.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 00:48   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Hadde nok gjort som deg ja.
I fjor så ula det fra naboen sin leilighet. Ikke jeg som oppdaga det, men naboen på andre siden (bor i blokk). Siden vi har sprinkleranlegg så antok de at det ikke var noen fare, men styret låste seg inn i leiligheten og fjernet batteriet. Eieren var bortreist og hadde gitt samtykke via telefonen.

Vi bodde en gang i en tomannsbolig, og på lille julaften så ble vi obs på at alarmen gikk inne hos naboen. De var bortreist, så vi reagerte jo umiddelbart.

Mannen min har god trening og erfaring innen brann via jobben sin, så han gikk ut og gikk rundt boligen og sjekket alle vinduer og dører. Både for å se etter røyk, og kjenne fysisk etter varme. Han fant ingen tegn på at noe var galt.

Men siden vi viste at naboene var bortreist for julen, og at en evt brann der ville ramme oss også, så ringte vi brannvesenet. Han forklarte at han hadde sjekket og at intet tydet på noen brann, men at vi ønsket en sjekk fra de. Dette forsto de, og de skulle sende en bil for en sjekk.

Vi forventet noe ventetid, all den tid dette ikke så ut til å haste, men før 5 minutter var gått så sto de der...De hadde kjørt full utrykning de.

De også konkluderte med at fra utsiden så så det ikke ut til å være noen fare, men pga at dette var delt bolig, og vi var urolige, så innhentet de tillatelse fra politiet til å bryte seg inn i bolig. (brannvesenet må ha tillatelse fra politiet faktisk, så lenge det ikke er påvist faktisk brann)

Viste seg her at det kun var en defekt varsler, men du verden så godt det var å se at de tok det på alvor!! Og naboene kunne ikke fått takket oss nok for at vi tok affære!!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 07:57   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.910
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Hadde nok gjort det samme som deg, sjekket ut om det var noen hjemme evt. om det var noe røyk. Om jeg ikke så folk og det ikke stoppet hadde jeg sikkert ringt brannvesenet.

Jeg ville gjort det samme.
Beklageligvis er det slik at brannvarslere oftest går av uten at det er noe galt, og det kan fort gjøre folk litt sløve.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 08:24   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Jeg ville, og har, gjort som deg. Der vi bodde før hørte vi en dag at røykvarsleren til hun som bodde under oss ulte. Etter en stund uten at noe skjedde, og vel vitende om at det var en enslig eldre dame der, gikk vi ned og ringte på og prøvde å høre gjennom døren om det var noen der inne. Siden det var en blokkleilighet et godt stykke over bakken var det ikke mulig å se inn noen vinduer for å sjekke hva som skjedde. Vi ringte Brannvesenet. Jeg kan ikke huske om de brøt seg inn eller om de fikk tak i nøkkel og låste seg inn, men det var i alle fall ikke brann og damen var ikke hjemme heller. De sa det riktige var å ringe dem så det var greit å høre.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 09:21   #7
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

Jeg hadde gjort som deg. Men hadde faktisk vært forberedt på at huseier kanskje ikke hadde vært utelukkende begeistret. For jeg føyk avgårde i joggings og morgenkåpe, da det var brann hos noen naboer et stykke unna. Heseblesende fikk jeg forklart huseierne at de hadde pipebrann, flammene stod høyt ut fra pipa. Dette var en 1ste juledag, så de satt stivpyntet og spiste frokost. Og så på meg som et skikkelig uromoment, som de slettes ikke ville høre på.... folk er rare. Jada, jeg så ut som et takras, og pusta som en hval (hadde løpt et stykk), men fader da. De hadde brann, for helvete.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 10:59   #8
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

I fjor sommer så startet røykvarselen til naboen å hyle. Da det fortsatte å hyle etter noen minutter så sjekket jeg; kjøkkenet var fylt av røyk og jeg så at en kjele var tørrkokt og at det sprutet gnister men ingen åpen ild enda, jeg visste naboen var hjemme.

Dundret på dører og vinduer og fikk tenåringen til å ringe brannvesenet, akkurat i det jeg skulle slå inn vinduet for å finne han så kom han hostende ut døra. Han hadde orientert seg etter hamringen min, stua var så full av røyk at det egentlig er et mirakel at han våknet der han lå på sofaen.


Skremmende opplevelse og naboen ble så skremt at han nå har installert komfyrvakt.


Sjekker alltid om jeg hører en varsler som piper.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 11:05   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man hører en røykvarsler ule i et hus, hva gjør dere da?

For en skremmende opplevelse Garbella!

Jeg ville også sjekket. Gikk forbi en campingvogn med ulende røykvarsler på en (vintertom) campingplass, og da ringte min svigerinne (som jeg gikk sammen med) campingplasseieren og sa ifra. Det var åpenbart at det ikke brant i campingvogna, men ville si ifra uansett.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no