Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-15, 00:08   #21
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Ikke muskat i alle fall.
Men gulrot, eller søtpotet må til.
Og så har jeg hørt mange skryte av vanilje, så det må jeg prøve en dag.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 00:14   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Og vi lager stappe kun med bare kålrabi + meierismør, salt, pepper og litt fløte. Og den blir god den, men skulle gjerne hatt det lille ekstra. Hva er det for at den skal bli ekstra god? Noe krydder eller annet?

Den skal brukes til pinnekjøtt og vossakorv om det kan ha noen betydning.

Google "kokkens beste kålrabistappe". Lager aldri noe annet. Det er to viktige ting her:

1. Legg kålrot i vann med sitron og rosmarin over natten. Da forsvinner litt av den metalliske kålrotsmaken. Kommer aldri til å slutte med det.

2. Rist pepperen før du knuser den. Det gjør stor forskjell.

Ellers synes jeg det er obligatorisk med pinnekjøttkraft og noe som gir ekstra sødme, gjerne gulrot eller søtpotet. Pinnekjøtt trenger virkelig sødme. Mye lekrere farge får den også.

Vet mange liker vanilje. Det dropper jeg i denne. Derimot bruker jeg gjerne crème fraiche i stedet for fløte. Liker det bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 00:18   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke så glad i muskat. Hyacinth har lagt ut en utrolig god oppskrift her en gang, men jeg husker ikke nøyaktig hva den inneholder.

Så gøy at du liker den og fant den! Den er virkelig god.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 08:23   #24
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Jeg smaker på kålrabien. Hvis den ikke er søt nok, har jeg i sukker. Kjenner jeg har veldig lyst til å prøve vanilje! Bruker laktosefri kremfløte eller matfløte, den er litt søtlig på smak. Muskat er et must! Og litt pinnekjøttkraft ja, enig der også!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 08:41   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Min er slik:
To deler kålrot og en del gulrot i bittesmå biter og kokes helt mørt i lettsaltet vann. Hell av vannet, ha i en stor klatt smør og frøene fra en vaniljestang og en dæsj kremfløte. Smak til med salt og pepper. Mos med moser eller stavmikser.

Til 8 porsjoner:
1,5 kilo kålrot
0,5 kilo gulrot
100 g smør
2 dl kremfløte
1 stor eller to små vaniljestenger
2-4 klyper maldonsalt
kvernet pepper


Jeg synes man skal unngå å koke grønnsaker i for store biter, smaken er borte fra utsiden når innsiden er mør og kålroten kan tendere mot bitter når den blir overkokt. For ikke snakke om at fargen på en potet-kålrot-stappe ikke er spesielt bra. Skaff deg en god, litt fleksibel kniv, da blir det som å skjære i smør. Jeg kan anbefale den som er ytterst til venstre:


Gulrot og vanilje gir den sødmen man trenger og smør og fløte demper eventuell bitterhet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 09:05   #26
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Jeg har ikke prøvd det selv, men spiste kålrabistappe med selleri i her om dagen, og det var veldig godt. Det var forøvrig litt gulrot også oppi. Jeg er forsiktig med gulroten når jeg lager selv, for jeg synes at den litt (for) søte smaken av gulrot fort blir fremtredende.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 12:30   #27
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Jeg lager den som Harriet har lagt ut her (etter at hun la den ut i fjor, sikkert) Det er seriøst den aller beste kålrotstappen jeg har laget (og smakt) - og mannen min synes den var så fantastisk at han prater om den ennå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 13:51   #28
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Min er slik:
To deler kålrot og en del gulrot i bittesmå biter og kokes helt mørt i lettsaltet vann. Hell av vannet, ha i en stor klatt smør og frøene fra en vaniljestang og en dæsj kremfløte. Smak til med salt og pepper. Mos med moser eller stavmikser.

Til 8 porsjoner:
1,5 kilo kålrot
0,5 kilo gulrot
100 g smør
2 dl kremfløte
1 stor eller to små vaniljestenger
2-4 klyper maldonsalt
kvernet pepper


Jeg synes man skal unngå å koke grønnsaker i for store biter, smaken er borte fra utsiden når innsiden er mør og kålroten kan tendere mot bitter når den blir overkokt. For ikke snakke om at fargen på en potet-kålrot-stappe ikke er spesielt bra. Skaff deg en god, litt fleksibel kniv, da blir det som å skjære i smør. Jeg kan anbefale den som er ytterst til venstre:


Gulrot og vanilje gir den sødmen man trenger og smør og fløte demper eventuell bitterhet.

Lager nesten lik, men uten salt og gulrot, har i en skvett pinnekjøttsky.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 18:32   #29
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Pappa laget tykk hvitsaus med salt, pepper og muskat, og så la han most kålrabi og ett par gulerøtter oppi hvitsausen.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 21:18   #30
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Kun kålrot, gulrot, potet, pepper og pinnekjøttkraft. Ikke smør og fløte det smaker virkelig ikke godt i stappe til pinnekjøtt. :kjerringa mot strømmen:

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 10:22   #31
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Jeg bruker kålrot, søtpotet, gulrot, meierismør, fløte, salt og pepper. I år har jeg fått tips om at karve er godt i julestappen, så det skal jeg prøve på julaften (ikke i hele tilfelle det ikke faller i smak) 1. gang jeg serverer pinnekjøtt på julaften.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 11:06   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Pappa laget tykk hvitsaus med salt, pepper og muskat, og så la han most kålrabi og ett par gulerøtter oppi hvitsausen.

Vi har også hvit saus laget med pinnekjøttkraft på julaften.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 12:08   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Pappa laget tykk hvitsaus med salt, pepper og muskat, og så la han most kålrabi og ett par gulerøtter oppi hvitsausen.

Det blir vel kålrotstuing, ikke stappe..? For meg er det to helt forskjellige ting.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 12:25   #34
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Vi koker kålrabien i kjøttkraft (fra koking av kjøttrull). Sper med littegranne pinnekjøttsky når vi stapper den.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 12:42   #35
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Hvordan rister man pepper?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 12:54   #36
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir vel kålrotstuing, ikke stappe..? For meg er det to helt forskjellige ting.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Hvordan rister man pepper?

I tørr, middels varm stekepanne, til de begynner å dufte.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 14:08   #37
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Takk

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-15, 14:41   #38
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Den varianten med hvit saus tenker jeg også at det er mer riktig å kalle stuing enn stappe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-15, 10:32   #39
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Har noen testet å tilsette litt sødme i HVs stappe? Eller blir det for søtt?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-15, 10:36   #40
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Jeg lager omtrent akkurat som Harriet når jeg ikke lager den med rosmarin og sitron i vannet. Det blir nok sødme når en har i litt gulrøtter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no