Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Ødelagte trær og erstatning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 09:26   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Ødelagte trær og erstatning

Jeg har en fin hage. Veldig fin.

På hver side av porten står det en edelgran som er ca tyve meter pluss høye. De nederste grenene møtes over oppkjørselen så man får en utrolig fin innkjøring på tomta. Disse trærne er en sentral del i det som er forskjellen på en stor, fin hage, og på det som gjør at det hender folk kommer til med på bussholdeplassen bare for å si at jeg har en av de fineste hagene i området.

Nuvel.

Forbi disse edelgranene går strømledningene. Grenene stikker gjennom strømledningene sågar.

Som elektroutdannet vet jeg dermed godt at når det skal ryddes linjer en vakker dag så ligger trærne mine tynt an. Så langt er alt greit.

Men så kommer jeg da hjem fra jobb i går og finner to tullinger inne i hagen min i ferd med å ødelegge den totalt. Jeg spør hva i ville helvete de tror de driver med??? Og jo - de har rett til å kappe grener når de rydder linjer.

De har da barbert den ene edelgranen fullstendig på den ene siden, helt inn til stammen på omtrent åtte meter midt på treet og det ser helt, totalt jævlig ut. Jeg spør om de ikke skjønner at de ikke kan ødelegge hele hagen til folk uten å ta seg bryet med å i det minste ringe på? Og sier at dette ikke er varslet. Joa mener dusten - dette er varslet for det skulle everket ha gjort.

Jeg forklarer dusten at så ikke er skjedd, for da ville jeg nemlig kontaktet everket og forklart problemet og funnet en løsning. (Dette blir ikke bedre av at dusten synes det er morsomt at det ble så stygt i den fine hagen.)

Nuvel - jeg sendte dusten og lakeien hans videre. Og skal nå ha befaring fra everket.

Jeg har kontaktet en jeg kjenner som driver beskjæring og linjerydding og fått meg forklart at om trærne er skamskjært så kan jeg forlange å få plantet nye.

Så spørger jeg eder - se for dere en edelgran på 25 meter. Midt på, i en høyde på åtte meter vil jeg anslå, tar man vekk alle grenene på hele den ene siden. Man kapper grenene ti cm ut fra stammen så mest sannsynlig vil treet dø.

Er det skamskjært?
Er det rimelig at everket som et minimum feller treet og får det fraktet bort?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 09:31   #2
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Sikker på at du ikke har fått beskjed om at linje skal ryddes? De sender bestandig ut beskjed i postkassene langs ruta som skal rydde, så har en muligheten til å rydde selv innen en viss dato. Da kommer de og rydder der det ikke er gjort. Hvis du ikke har fått noen sånn beskjed så burde det jo være mulig å kreve en slags erstatning?

Denne beskjeden kan være i form av en annonse i lokalavisa samtidig som at det ligger en lapp i postkassa (noe som kan ligne en reklamelapp, så det gjelder å gå gjennom reklame og se hva det faktisk står). Kjedelig med trærne, men tror egentlig ikke du kommer så langt siden du plikter deg til å holde strømledninger ryddet for trær og busker fra din hage. Er de skamskjært så burde det allikevel være mulig å få noe. De skal jo gjør en ordentlig jobb sånn at det fortsatt ser pent ut.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 09:31   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Har du som grunneier noe ansvar for å holde trærne unna ledningene? Hvis du har det, så syns jeg ikke du har noen sak.

Hvis ikke du har noe ansvar, så syns jeg det er rimelig. Jeg syns da også de burde gi deg to nye trær, men kanskje et par som ikke vokser like høyt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 09:37   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Everket er pliktig å rydde linjene. Og det er ikke varslet. Det kan jeg garantere. Dessuten sa everket i går at firmaet varsler før de kommer, mens firmaet sa at everket har varslet her. Så det er mulig vi er ved sakens kjerne der et sted.

De har ikke anledning til å skamskjære trær selvom de kan rydde linjer. Før de skal felle et tre skal det avtales med grunneier. Derimot har de anledning til å beskjære grener uten å spørre først.

Spørsmålet her er om et tre som er behandlet på denne måten er å anse som skamskjært?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 09:40   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Jeg ville kalle det skamskjært. Det er jo helt utrolig! Det finnes da bedre måter å beskjære trær på om de først skulle komme uanmeldt.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 09:43   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Det måtte nok tas ned er jeg redd. Men siden de nå er pliktige å rydde linjene og ikke har rett til å skamskjære så var det jo den løsningen de burde gått for.

Han jeg snakket med mente jeg burde kreve at de planter nytt siden de har drept treet. Men det trengs ikke. Treet er førti år gammelt, så det blir aldri som det var igjen uansett. Det er bare å innse at særpreget på eiendommen er borte.

Men at de i det minste får ordne opp så det ikke står to døde femogtyve meter høye trær midt foran huset synes jeg at de skal fikse.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:19   #7
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ødelagte trær og erstatning

Jeg vil helt klart kalle det skamskjæring. De mente det jo tydeligvis selv også, de som gjorde det.

Vet ikke om du har krav på at de tar med seg trærne? Eller om de bare kan ta de forsvarlig ned og overlate restene til deg?

Dersom du er i din rett til å få nye trær, har dette den store fordelen at de må fjerne røttene fra de gamle.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no