Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-09, 01:15   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

I dag har jeg foretatt et lite eksperiment. Gått med pulsklokken hele halve dagen (fra kl 12) for å se hvor mye kalorier jeg forbrenner med normal aktivitet, altså ikke trening. På seks timer har jeg nå forbrent 770 kalorier (jeg har sittet en del på ræva...) og det er da jeg begynner å lure. Pulsklokken viser de kaloriene vi forbrenner ut over basalmetabolismen, ja? Ikke inkludert? I følge en tilfeldig valgt basalmetabolisme-kalkolator jeg fant på nettet forbrenner jeg 1474 kalorier i døgnet bare ved å være meg og ligge flat i sengen. Så da vil brorparten av de kaloriene som pulsklokken viser være kaloirer som kommer på toppen av det? Men seffers ikke alle, iom at den tar utgangspunkt i pulsen og jeg vil ha tilnærmet hvilepuls når jeg sitter helt stille?

:forsøker å forstå pulsklokka:

Og i natt skal jeg sove med pulsklokke for å finne ut hvilepulsen min

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 06:21   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone.

Pulsklokken er ikke et instrument for å finne ut hvor mye du forbrenner i løpet av en dag. Pulsklokken brukes ved fysisk aktivitet for å se pulsen (og evt. hva du har forbrent). Den vil aldri kunne vise deg helt hva du forbrenner heller bare sånn at det er sagt. Forbrenningen styres av kropssammensetningen din, hormonbalansen din mv og alle slike kalkulatorer gir deg en pekepinn hverken mer eller mindre.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 16:13   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Altså, jeg har ikke gått rundt og trodd at pulsklokka kan fortelle meg på kalorien hva jeg forbrenner, all den tid det avhenger av litt mer enn bare alder, høyde og vekt, bare for å ikke virke fullstendig . Tilsvarende med basalmetabolismen, selv om den jo ikke varierer så veldig mye fra person til person om man ikke er veldig veltrent eller overvektig. Jeg bare lurte på om man har basalmetabolismen i bunn, og så kommer sånn ca det pulsklokken teller på toppen.

Altså gitt at man har en basalmetabolisme på 1400, så er jo det det man bruker bare på å eksistere. Mens det som pulsklokka viser, det er det man bruker på å lage mat, tørke seg i ræva osv? Eller blir deler av det pulsklokka viser også en del av basalmetabolismen.

Jeg vet at dette ikke er noe vitenskapelig og sannsynligvis bare vagt veiledende skråstrekk villedende, altså

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 18:01   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Milfrid: Basalforbrenningen din er inkludert i det du ser på pulsklokken. Når du er aktiv så øker pulsen, og dermed totalkcaloriene. "Kaloriforbruks-telleren" i klokken er basert på gjennomsnitt kcalforbrenning per pulsnivå for din vekt og høyde. Som Skvetten sier kommer det andre faktorer i tillegg; noen har en mer effektiv forbrenningen enn standard basert på hormoner etc.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 18:04   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Milfrid: Basalforbrenningen din er inkludert i det du ser på pulsklokken. Når du er aktiv så øker pulsen, og dermed totalkcaloriene. "Kaloriforbruks-telleren" i klokken er basert på gjennomsnitt kcalforbrenning per pulsnivå for din vekt og høyde. Som Skvetten sier kommer det andre faktorer i tillegg; noen har en mer effektiv forbrenningen enn standard basert på hormoner etc.

Men det vil jo kun gi et estimat uansett? Eller er jeg på bærtur her Missa? For det er jo andre fysiologiske faktorer som spiller inn på hvordan forbrenningen ser ut dag for dag.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 18:33   #6
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men det vil jo kun gi et estimat uansett? Eller er jeg på bærtur her Missa? For det er jo andre fysiologiske faktorer som spiller inn på hvordan forbrenningen ser ut dag for dag.

Jepp, helt riktig, et var derfor jeg skrev gjennomsnitt (altså beregnede formler) og så prøvde jeg å presisere litt i siste setningen. Feks vil man en dag man svetter mye pga varme ha økt kaloriforbruk fordi det er en aktiv prosess å kvitte seg med vannet, likeledes om man drikker mye vann som skal ut. Dette er jo ting som ikke øker pulsen, og således ikke kommer med på pulsklokkens regnestykke.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 20:24   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Men det vil altså si at hvis jeg f.eks. etter en pilatesaktig økt har forbrent si 200 kcal på en time, egentlig bare har forbrent 80 kcal mer enn hvis jeg hadde sovet?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 21:20   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jepp, helt riktig, et var derfor jeg skrev gjennomsnitt (altså beregnede formler) og så prøvde jeg å presisere litt i siste setningen. Feks vil man en dag man svetter mye pga varme ha økt kaloriforbruk fordi det er en aktiv prosess å kvitte seg med vannet, likeledes om man drikker mye vann som skal ut. Dette er jo ting som ikke øker pulsen, og således ikke kommer med på pulsklokkens regnestykke.

Ja, det er slike ting jeg tenker på og hadde i tankene da jeg skrev mitt svar. Som fagperson innen trening er jeg meget skeptisk til tanken på at mennesker "lever" etter pulsklokken og hva den sier.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 23:27   #9
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men det vil altså si at hvis jeg f.eks. etter en pilatesaktig økt har forbrent si 200 kcal på en time, egentlig bare har forbrent 80 kcal mer enn hvis jeg hadde sovet?

Akkurat det er det jeg også lurer på.... Men vi får trøste oss med at treningen totalt sett gjør at vi øker forbrenningen i det hele tatt. Jeg leste et sted at 4 kg muskler gjorde at man forbrant 80 kalorier mer i løpet av en dag .

Ellers, tusen takk for forklaringene, Missa og Skvetten

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 00:01   #10
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulsklokke+ - Skvetten, anyone

Tja, hvis man sier at man har en hvileforbrenning på 12-1500 kcal i døgnet, så blir det rundt 35 kcal i timen i snitt, litt mindre når man sover, litt mer når man sitter våken i en stol. På en aerobictime kan samme person forbrenne kanskje 350 kcal på en time, og det er jo ganske stor forskjell.

Og ja, nok en gang enig med Skvetten; en pulsklokke er en dings som måler pulsen der og da, ikke en livsstilmonitor. Til det er den altfor generell og enkel. Kroppen er så himla avansert.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no