Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skeptikere diskuterer seg selv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-13, 10:58   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skeptikere diskuterer seg selv

I går ble siste utgave av bladet Humanist lansert på Dattera til Hagen i Oslo, sammen med en diskusjon hvor skeptikere satte søkeliset på seg selv, og innrømmet både gode og dårlige sider. Jeg skulle gjerne ha vært der, men kan se filmen fra arrangementet det er linket til øverst på siden.
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=9012

Tidligere samme dag publiserte Fri Tanke en velskrevet artikkel av Didrik Søderlind som kom med diverse bekjennelser knyttet til sitt "virke" som skeptiker som jeg syns var veldig god og morsom, og som jeg lover å ta til ettertanke. Jeg ser jo at jeg kan komme med omtrent de samme innrømmelsene. Samtidig er det jo så gøy å være arrogant! Men innser da at jeg snakker for andre skeptikere, og egentlig ikke meningsmotstanderne.

Jeg syns det er veldig fint at skeptikerne diskuterer seg selv, og lurer på om det finnes liknende fora i alternativmiljøene hvor de tar tak i problemstillingen på sin side?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 11:34   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skeptikere diskuterer seg selv

Tusen takk for link - dvs. eg har ikkje sett filmen, men eg last raskt gjennom artikkelen, og må lese den på nytt. Eg ser at eg vil ha nytte av den personlig. Eg har nok ein god fot inn i skeptisismens leire ser eg. Eg kjem stadig i diskusjon med meg sjølv korleis eg skal reagere på ting eg meiner er heilt feil, og alle rundt meg meiner er heilt flott og fint.

I kva grad alternativsmiljøa drøftar seg sjølv på dette viset veit eg ikkje, men eg trur ikkje det. I grunnen er det hovedankepunktet mot dei syns eg. Eg har valgt vitenskapen og rasjonalismen som min måte å forklare verda på, men ser at det forsåvidt har mykje til felles med det å velge eit anna verdsbilde, og ein annan modell som set rammer for alt. Eg meiner det er noko universelt i alle menneske - det å tru på noko. Men eg meiner at det er viktig å gjere den øvinga som Søderlind her gjer - det å sette spørsmål også ved rammeverket ein lever etter (eller kva ein skal kalle det).

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 11:37   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.625
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skeptikere diskuterer seg selv

Så når skeptikere går i clinch med folk fra alternativmiljøene, som gjerne også har et alternativt forhold til rettskriving, kildehenvisning og folkeskikk, blir det fort en form for asymmetrisk krigføring av det

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:32   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptikere diskuterer seg selv

Ja, han greide ikke helt å legge bort snerten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:38   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.791
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skeptikere diskuterer seg selv

Ligger ikke det litt innbakt i alternativmiljøene at man ikke stiller spørsmål ved egen overbevisning. Da fjerner man jo blant annet den relativt nyttige placeboeffekten som vel er det viktigste alternativmedisinen har for seg. (Jeg tenker ofte at det som er utslagsgivende for om en viss medisinsk retning har noe for seg eller ikke, blant annet handler om den som behandles får en faktisk effekt av behandlingen, uavhegig av om han tror på den eller ikke.)

Og ellers var det en morsom artikkel - er man ekte skeptiker må man jo også være villig til å stille kritiske spørsmål til seg selv!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no