Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-10, 09:00   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Vi reiser med Finnair til Japan i påsken, og bestilte billetter den 24.11 i fjor. Da tok vi utskrift av den bekreftelsessiden for den endelige reiseruten. Den 26.11 fikk vi bekreftelsen på mail, men vi bare kastet et blikk på denne mailen, da det sto på Finnair sine sider at det var den bekreftelsen vi allerede hadde skrevet ut, som skulle sendes til oss på mail.

Jeg sjekket tilfeldigvis mailen med reiseruta i går, og da så jeg at de hadde endret reiseruta. Jeg husker ikke om den første flighten fra London til Helsinki er endret, men i stedet for Helsinki-Osaka-Tokyo, skal vi nå ta en direkteflight fra Helsinki til Tokyo. Greit for oss, vi sparer over 5 timer, men er det vanlig å bare endre på dette uten å si i fra?

Jeg ser også at på hjemturen, så har vi bare 25 min på å bytte fly i Helsinki? Er dette OK så lenge det er samme flyselskap? Finnair hadde vel ikke satt opp dette som et alternativ dersom de mente det var umulig å overholde. Vi søkte jo bare på flights fra Tokyo til London.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 10:59   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Jeg har opplevd å få reise endret men det har vært bare små endringer på avreisetiden. Da har det kommet mail om at jeg må bekrefte at det er ok, og sist tror jeg det sto noe generelt om at man kunne kansellere hvis det var en større endring.

25 min på å bytte syns jeg høres lite ut, så jeg ville dobbeltsjekket at flyselskapet er ansvarlig hvid dere ikke rekker flyet videre.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:04   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Ja, jeg vil gjerne sjekke dette. Jeg vil ikke bli holdt økonomisk ansvarlig dersom vi ikke rekker neste fly.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:06   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Dersom det er bestilt som én reise, så er flyselskapet ansvarlig, men jeg ville sjekket likevel. 25 min kan da umulig holde?

Hvis det ikke er bestilt som én sammenhengende reise, er det deres problem, samme hvor mye det er felles flyselskap.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:08   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Det er bestilt som én reise, ja, men jeg tror jeg vil sjekke likevel.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:10   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Vi fikk endringer på USA-reisen vår, men ikke så store som dette. Det var snakk om at flighter ble flyttet 40 minutter.

25 minutter syns jeg høres veldig lite ut, jeg vet at BA opererer med en time for hva de mener de skal rekke, og de tar ikke ansvar for noe osm er kortere tid enn det. Det kan ikke være noe krøll med tidssoner da, som gjør at det ser ut som det er 25 minutter, men egentlig er 1 time og 25 minutter f.eks?

Ring og sjekk du!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:13   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Det står:

RETURN
Tokyo, Narita (Terminal 2) - Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2)
Monday 05 April 2010
AY074 R11:00- 15:20
Economy cabin
Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2) - Stockholm, Arlanda (Terminal 5)
Monday 05 April 2010
AY637 R16:00- 15:55

OK, 40 minutter, da. Jeg leste feil. Lander 15.20. Neste fly går 16.00. Men det er fortsatt veldig liten tid.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:28   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Nå har jeg ringt Finnair. De sier at 35 min er minimum, så siden vi har 40 min på oss, så er alt såre vel. Men jeg fikk i alle fall bekreftet at det er Finnair som står ansvarlig hvis vi ikke rekker neste fly, og det er det viktigste for meg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:39   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Helsinki har kanskje ikke så innmari stor flyplass? I så fall kan det holde, men jeg ville forsikret meg om hva som skjedde HVIS dere var forsinket. I slike tilfeller vil det være lurt om dere kunne få reservert plass nær en utgang. Det kan jo fort ta 10 minutter å komme seg ut hvis man sitter helt bakerst i et stort fly.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:44   #10
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Helsinki er liten. Men jeg hadde ikke følt meg helt overbevist om at bagasjen kom til Oslo samtidig som dere. Det gjorde den ikke da vi hadde lignende byttetid i Helsinki for noen år siden (noe som medførte at reisefølget mitt måtte ta bussen fra Gardermoen til Vestlandet midt på vinteren iført sandaler, shorts og genser, hehe).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:45   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Ja, bagasjen er sikkert et større problem enn dere selv.

Hvor lenge skal dere befinne dere i London før dere skal videre til Norge?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:59   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Jeg kommer til å si fra til betjeningen at vi har dårlig tid, så kanskje vi kan bli sluppet av først, eller noe. Vi kommer til England mandag kveld, og drar videre til Norge på ettermiddagen dagen etter, så jeg får håpe det ikke blir noe kluss med bagasjen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:29   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Det blir nesten helt sikkert noe kluss med bagasjen med så liten tid. Derfor pakker du alt du vet du trenger når du kommer hjem i håndbagasjen, også er det flyselskapets problem å få koffertene deres til Oslo.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:32   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Takk for tipset. Da skal vi gjøre det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:45   #15
Bafbuf
Nybegynner
 
Bafbuf sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 22
Bafbuf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kommer til å si fra til betjeningen at vi har dårlig tid, så kanskje vi kan bli sluppet av først, eller noe.

Ja, gjer det, i alle fall om de ser at tida blir knapp. Finnair lever vel i stor grad av transittpassasjerar til og frå Asia, og vil heilt sikkert gjere sitt til at de rekk flyet. Men ikkje rekn med at bagasjen kjem med same flyet (ikkje pakk husnøklane i den innsjekka bagasjen, altså ).

Bafbuf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:18   #16
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Helsinki flyplass er ikke så veldig stor, så det skal kunne gå, selv om 40 min er i minste laget. Det hadde vært adskillig verre om det var København, for å si det sånn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:24   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

De hadde neppe planlagt med "bare" 40 minutter hvis de ikke hadde erfaring med at det gikk helt greit. I København må man ha minst 1,5 timer for å være sikker på å få med bagasjen videre. I Stockholm holder det med 35 minutter. Flyplasser er forskjellige!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:22   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser også at på hjemturen, så har vi bare 25 min på å bytte fly i Helsinki? Er dette OK så lenge det er samme flyselskap? Finnair hadde vel ikke satt opp dette som et alternativ dersom de mente det var umulig å overholde. Vi søkte jo bare på flights fra Tokyo til London.

25 min. er i snaueste laget... Dersom det er Finnair dere skal fly med videre også, så ville jeg ringt og spurt.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:47   #19
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det vanlig at flyselskaper endrer på reiseruten uten å si fra?

40 minutter i Helsinki er ikke noe problem, det burde gå fint (jeg har kommet med forsinket fly og hatt 15-20 min på meg, og da har det også gått bra; si ifra, så ser de til at dere kommer raskest mulig på neste fly).
....og ibland blir bagasjen også med, andre ganger ikke. Lykke til!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no