Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikketips, hentesett?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-10, 09:16   #101
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Altså, poenget var å få det før jul, ikke sant? Postens sendefrist for pakker levert til jul er i dag. Jeg drar på juleferie tiiiidlig om morgenen 23. desember, å bestille på nettet medfører ganske sikkert at jeg absolutt ikke har det til jul. Da er det tross alt større sjangs for å komme meg dit. Det tar meg bare 20 minutter i bil eller noe sånn. Det er teoretisk mulig vi kan få det til på lørdag, men det er litt andre ting vi burde ordnet på lørdag, sånn i en annen kjøreretning...

Jeg får enten ta fatt på et annet prosjekt, og skaffe oppskriften over nyttår, eller finne et annet "hentesett" som jeg kan strikke i juleferien, tenker jeg.

I teorien er jo det der bare ei enkel bukse og ei ribbestrikket jakke med raglanfelling, det skulle vel være mulig å få til, men siden jeg ikke har strikket jakke før foretrekker jeg oppskrift for å være sikker på at forholdene blir sånn ca riktige, og raglan har jeg heller ikke prøvd på enda. Men jeg har oppskrift på en raglan-genser, bare tenkte jakke var enklere på sånne små... Har oppskrift på ei bukse som ligner på den der i alle fall (dvs, på ei ribbestrikka bukse fra nøstebarn) som jeg strikka til Knerten, så teoretisk skal jeg klare å komme på noe lurt om nødvendig....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 10:49   #102
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Gjelder det ikke pakker Malama? Brevpost går mye fortere. Litt garn og en oppskrift går sikkert fort.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 10:59   #103
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Jeg har heller ikke bestemt meg og pga travle tider har strikkingen ikke blitt prioritert, holder forsatt på med kjolen som jeg tror blir litt i største laget ja, men om jeg ikke får strikket noe annet så blir det den. Noe må hun jo ha på seg når vi skal hjem fra sykehuset.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:02   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Jo, det gjelder forsåvidt pakker, men å bestille det i posten fra østlandet, når jeg har en fysisk butikk i grei handleavstand (bare lite tid til å komme meg dit) virker litt baklengs... særlig når jeg ikke stoler på at posten får levert den før jeg drar (til østlandet) på juleferie om få dager, og den derved kommer til å vente i postkassa, akkurat når jeg HAR tid til å dra til butikken der det selges...

så jeg heller mot å prøve å forminske den kjoleoppskrifta i jula (Har du prøvd på det Ole Brumm? Hva landet du på med kjole-hente-sett?) og heller skaffe den oppskrifta over jul. Dersom jeg ikke bestemmer meg for å prioritere en tur til midttun på lørdag da, gitt at pakken mannen har bestilt med alle julegavene til familien hans FAKTISK sendes i dag (det var visst blitt utsolgt for ene tingen han hadde bestilt, så hele den pakken står på vent, men det er forventet på lager i dag...) er det bare en julegave som gjenstår, så da kan jeg vel snike inn tid til en tur til nøstebarn, kanskje...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:04   #105
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg har heller ikke bestemt meg og pga travle tider har strikkingen ikke blitt prioritert, holder forsatt på med kjolen som jeg tror blir litt i største laget ja, men om jeg ikke får strikket noe annet så blir det den. Noe må hun jo ha på seg når vi skal hjem fra sykehuset.

Jeg lurer på å forsøke å strikke den litt mindre jeg...

HAR jo allerede strikket en, dog usikker på hvilken størrelse, som jeg ga i julegave til min vesle svigerinne i fjor, og siden jeg vet vi får arve tøy fra henne er der en viss mulighet for at den kommer i retur, men det er også en viss mulighet for at den er enda litt større...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:09   #106
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Burde være mulig å lage den litt mindre vil jeg tro, egentlig er det jo mest hullene til armene som er det største problemet, kanskje jeg bare kan sette på en knapp i siden eller noe som gjør at den sitter greit på en nyfødt liten kropp. Det er jo ikke så farlig om den er litt lang.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:12   #107
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Strikke litt lenger oppover i oppskriften før jeg deler i to da kanskje? Og litt kortere sånne skulderstropper? *prøve å huske hvordan kjolen egentlig ser ut*

(Jeg har jo allerede tenkt å manipulere til å strikke rundt og rundt, jeg gidder ikke den sømmen i sidene...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 00:59   #108
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jo, det gjelder forsåvidt pakker, men å bestille det i posten fra østlandet, når jeg har en fysisk butikk i grei handleavstand (bare lite tid til å komme meg dit) virker litt baklengs...

De sender fra Nesttun, ikke fra Østlandet.
Det ordner seg nok på et vis, og du har jo uansett fortsatt en tid igjen. Tenk positivt og ikke gruble så mye!

Brumm: Jeg har kjøpt gave til minien. Den kan hun fraktes i om det trengs!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 08:55   #109
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Det ordner seg helt sikkert. (trodde fakttisk det ble sendt fra østlandet fordi det står noe om at det er de som styrer nettbutikken? kan ha lest feil)

Uansett, vi får se om jeg kommer meg til midttun i morgen, eller ei, det blir kjolestrikking i jula om ikke.

Jeg er nemlig plutselig i tvil om det settet egner seg til dette bruk, totråds merino fra nøstebarn er TYNT, buksa jeg strikket til Knerten, sånn ribbebukse i det garnet, er mer som strømpebukse å regne (tenker jeg bytter ut båndet i livet med et rosa, så kan den brukes sammen med bodyen, under kjolen...)

Jeg strikker jo body i ribb med det garnet nå, og det jeg ser for meg som "hentesett", eller altså mer sånn "ut på tur"-sett da, siden hun ikke skal "hentes" fra sykehuset, bør vel være litt tykkere...

*tenke og gruble videre* Tenke og gruble positivt, altså

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:05   #110
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Du finner vel ut av det på et vis Malama. Og blir det for tynt er det vel mulig å ha en strømpebukse og boddy under, det har jeg tenkt, kan jo være veldig kaldt i feb/mars.

Ru: Så gøy, gave er alltid kjekt, men jeg har forsatt tid på meg, skal hjem til mamma og kikke i oppskriftsheftene hennes, garn har jeg kjøpt, vet bare ikke helt hva jeg skal strikke av det.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:23   #111
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Kanskje jeg skal glo litt i svigermor sine gamle oppskriftshefter i juleferien... jeg får helt sikkert låne ett om jeg faller for noe.

Selvsagt må hun nok ha strømpebukse og body under jakke/bukse, men jeg synes å strikke bukse i "strømpebuksetykkelse" kanskje er litt rart, så muligens har jeg ombestemt meg IGJEN! Åhh, at jeg ikke bare fikk tak i det heftet fra dale da de hadde det på den butikken på jernbanestasjonen, så hadde jeg strikket det settet og vært ferdig med det. (De har det på engelsk da, så det er tett før jeg kjøper det, jeg kan da strikke engelske oppskrifter også, antar jeg...)

finner nok ut av det

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 15:02   #112
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikketips, hentesett?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Fremfor hele runder vrang, så snur man ved å strikke en maske vrang inn på tråd nummer to, ta tråden på den andre siden, snu, ta masken man nettopp strikket løst over på pinnen og strikke en runde.

Dette har jeg prøvd på, men jeg får en merkelig greie i overgangen der? Jeg gjør det sikkert feil med den "garnet over på andre siden"-greia, eller noe, for det ser i alle fall veldig rart ut akurat der hvor jeg stadig snur.

I tillegg har jeg klart å miste ei maske nedi der en plass, akkurat i denne overgangen, så enten fester jeg den der (det kan umulig synes så klussete som det ser ut der uansett), eller så rekker jeg opp hele greia (kommet 6-7 cm oppover tipper jeg) og tar en glattstrikket eller perlestrikket variant likevel, muligens med litt færre masker etterhvert, for ca 60 cm omkrets på kjolen, helt opp til overgangen til bærstykket, er egentlig litt vidt synes jeg.

Men garnet jeg kjøpte, drops alpaca, er kjempedeilig, og det er jo søtt med en liten rosa kjole da, selv om det hverken ser LITE eller spesielt kjoleaktig ut enda...

(Ja, jeg landet på kjolestrikking i jula. Hun må jo ha et bukse-og-jakke-sett også denne jenta, men ikke reelt "hentesett", siden hun bare skal bæres fra kjelleren og opp i stua, så til den seansen funker "strømpebuksetykkelse" på buksa, body og kjole finfint... Men nesten så jeg angrer på at bodyen er strikket i totråds merino fra nøstebarn, dette alpaca-garnet er jo sååå mye mykere... Også tenke jeg nesten at egentlig er strikket body under strikket kjole antakelig ikke direkte kaldt, og kanskje litt heftig til innebruk...? Vi får se, men kjolestrikk i jula blir det, bare ikke helt bestemt meg for om jeg skal rekke opp eller ei, det var GØRRKJEDELIG å legge opp 304 masker (som forøvrig på et merkelig vis ble 314) sånn 200 før pizzalaging, 50 til etter pizzaspising (mens mannen var på soverommet med Knerten), og resten etter at Knerten var kommet i seng i gårkveld. Siden Knerten ombestemte seg på hvem som skulle legge ham...) og jeg er lite lysten på å gjenta det i kveld egentlig...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no