Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Samler du på frimerker?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 23:19   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samler du på frimerker?

Kan du forklare meg motivasjonen som ligger bak? Jeg lar meg fascinere, men jeg har aldri skjønt poenget.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:20   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Jeg gjorde det når jeg var yngre. Men jeg har spart på alt fra servietter, glansbilder og plastposer. Jeg har bare en generell samlemani tror jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:21   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Tja, det er jo et veldig godt sjekketriks, da.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:22   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Tja, det er jo et veldig godt sjekketriks, da.

Jeg hadde ikke vett på å bruke det til sjekketriks.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:27   #5
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Ja, men bare for å sende dem til tubfrim. www.tubfrim.no

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:29   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg gjorde det når jeg var yngre. Men jeg har spart på alt fra servietter, glansbilder og plastposer. Jeg har bare en generell samlemani tror jeg.

Ikke plastposer, men ellers kan jeg signere denne. Ja, om ikke plastposer, så "hotellsåper" og... ja, gjett hva mamma har plassert på gjesterommet sikkert som et hint? Steinsamlinga mi. Vi snakker helt ordinære gråstein, noen "rosa" og noen hvite, men helt ordinære steiner.

Jeg har vokst av meg det der sånn i teorien, i praksis samler jeg bare på andre ting... Ja, jeg skylder på arv, farmor er notorisk på å aldri kaste noe, jeg glemmer ikke når de hadde ryddet på loftet og kom med pappas gamle skolebøker!

Ja, pappa samla også på frimerker i yngre dager.

Jeg slutta før jeg kom til sjekketriks-alderen, og, ehh.. strengt tatt tror jeg aldri jeg har brukt et eneste sjekketriks...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:29   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Nei, men jeg hadde nok skrytt på meg en samling hvis jeg mente det var nødvendig.

"Vil du være med hjem og se på frimerkesamlingen min?"

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:30   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Takk for bidrag så langt, men jeg venter i spenning på svar fra frimerkesamlende FP-brukere som bruker pinsett i sin omgang med frimerker.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:32   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Sett fra et motivasjonsteoretisk perspektiv kan jeg si følgende.

Motivasjon kommer gjerne utenfra eller innenfra. Ytre motivasjon er styrt av at det er straff eller belønning en vil unngå/oppnå ved å gjøre handlingen. Vi kan vel slå fast at det er lite sannsynlig med straff ved at en lar være å samle på frimerker, så da kan det være belønning i form av at det f. eks. kan brukes som sjekketriks.

Indre motivasjon kan være styrt av at en har lyst til å bli godtatt av resten av et sosialt fellesskap, eller det er en slags mellomting av ytre/indre motivasjon. Her kan vi tenke på Vygotsky og det sosiokulturelle perspektivet.

Ellers kan indre motivasjon komme av at en har lyst til å finne helheter, systemer, sortere, ordne. Kognitiv teori. Er det Bandura som er sentral her, tro?

Ellers kan det være at en ser at det er noe en ikke kan som en gjerne vil lære, og da skaper det ubalanse i ekvilibrasjonen (likevektsprinsippet), og en får lyst til å gjøre det / lære.

Men i bunn og grunn kommer indre motivasjon av noe en synes er interessant, spennende eller morsomt.


Så jeg tipper på at de synes det er morsomt.

Mvh Elise som er på en snurr iblandet eksamenslesing i pedagogikk.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:34   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:35   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Når jeg SPARTE på frimerker så var motivasjonen å få frimerker fra flest mulig land feks. Jeg samlet også på frimerkene etter type motiv. Jeg har alle frimerkene mine enda, så jeg er vel kanskje en frimerkesamler enda. Det hadde ikke vært meg imot å fylle opp samlingen litt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:37   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Aha, katalogiseringsnerding?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:39   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Aha, katalogiseringsnerding?

Å ja! Og ikke bare frimerker, bøker, kassetter og plater (vi snakker om den tiden jeg sparte på dette altså), klær etter type og farge, brettekanter på truser, som igjen var sortert etter penhetsgrad, smykker sortert, you name it. Alt var sortert på rommet mitt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:40   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Mine ble behandlet med pinsett ja, sortert etter land, type, verdi, mønster, serier, tema.... ja, organiseringsnerding, det er nok noe der... for meg som henger opp bleievasken i bestemt mønster, og sorterer bleiene i hylla slik at ingen ligger oppå/under/rett ved siden av en av lik farge... helt motsatt av frimerkene da...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:41   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Og forøvrig er jeg en rotekopp altså, jeg fordrar ikke å rydde, men å SORTERE og ORGNISERE....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:41   #16
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.108
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Som unge hadde jeg frimerkesamling. Jeg hadde Norges album med plass til alle frimerker som var kommet ut frem til da (vi snakker tidlig 80-tallet). Det som fasinerte var å få flest mulig forskjellige. Noen var vanskelige å få tak i, mens andre var det nesten 13 på dusinet. Interessen dabbet av veldig snart, men jeg har nok hele sulamitten på loftet om jeg leter siden moren min aldri kastet noe

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:41   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Jeg har litt tellemani også. Jeg visste alltid hvor mange frimerker, poser eller servietter jeg hadde.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:43   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Jeg samlet frimerker da jeg var liten. Jeg hadde lupe, pinsett og skikkelig utstyr. Det jeg husker at jeg likte med hobbyen var det å finne ut litt om landene frimerkene kom fra. De fineste frimerkene kom fra fjerne stillehavsøyer og det var moro å slå opp i leksikon for å finne mer ut om stedet. Man fikk gjerne et hint ved å se på frimerket.

Jeg syntes også det var moro å sjekke med katalog hvor mye frimerkene mine kunne være verd. Vi hadde noen frimerker som satt fast på gamle konvolutter hjemme og jeg glemmer ikke da jeg fant ut at bare frimerket som satt fast var verd over 1000 kr (i 1983).

Frimerkesamlingen min har ikke vært rørt siden 1987, men det hadde vært morsomt å finne den fram igjen.

Nå for tiden har frimerkesamling tapt seg. Nå som frimerker ikke stemples på små poststeder, kommer som klistremerker hvor man selv kan lage design osv. har frimerkesamling som hobby tapt seg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:44   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Jeg er forresten ganske dyktig på filateli selv om jeg kuttet ut samlingen. Jeg er en mester i stempling på de måtene filatelister liker og er dyktig på å rive frimerker slik at de får pene tagger og å dele frimerkeark på riktig måte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:48   #20
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samler du på frimerker?

Ikke jeg men mannen er en stor samler.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no