Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male panel

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-13, 12:29   #1
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Male panel

Hvis man har flere rom med panel som ser ut som det på bildet, hva bør man bruke for å få best resultat på enklest mulig måte dersom man helst vil ha hvite tak?
Veggene vil nok få rehab-gips på seg, men vi er ikke sikre på om vi orker å gjøre det med alle takene (mye vinkler på loftstua) så maling virker som en mer fornuftig løsning.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 12:32   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

To alternativer:
1) Gjøre det ordentlig-varianten: Pusse lett ned. Vaske med salmiakk. 2*Kvistlakk. Grunning. Sparkle. Male to strøk med paneltilpasset maling.

2) Latmannsvarianten: Pusse lett ned. Vaske. Ett strøk sperregrun. Sparkle ved behov. Nytt lag sperregrunn. To strøk maling.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 13:59   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male panel

Takk.
Det var omtrent som jeg fryktet ja.
Sukk og stønn. Det kommer til å gå med noen liter maling skjønner jeg.
Men pussing i kriker og kroker- er det en enkel måte å få til det på da? Hvis det allerede er malt eller beiset, trenger man kvistlakk da altså?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:02   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Vi pusset ikke i det hele tatt, det ble fint.

Vi gjorde det på denne måten:
1) vaske med salmiakk (klut som ble sveipet over for å ta det verste, det var ikke akkurat storrengjøring)
2) 1 strøk kvistlakk
3) 1 strøk sperregrunning
4) 2 strøk maling

Har holdt fint i snart 3 år.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:14   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male panel

Det høres lovende ut, Kokosbolle.
Mulig vi må revurdere hvor mye som skal males, få opp gipsen først og se hvordan det blir er kanskje en god ide.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:16   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male panel

Vi fikk forresten et råd som jeg ikke er helt sikker på om jeg skal våge meg på, en bekjent hadde blandet kvistlakk og maling, og brukt det til grunning. Og sa at da trengte de bare ett strøk maling oppå.
Dette er på en hytte da, og jeg har ikke sett hvordan det ser ut selv, så hva som er "bra" og "godt nok" er jo litt vanskelig å vite.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:17   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male panel

Jeg har gjort som Kokos, men to lag sperregrunn og ingen kvistlakk. I stua hadde vi skikkelig gult panel, og der ble det to lag kvistlakk, to lag en-eller-annen-grunning, ett lag maling, ett lag sperregrunn (det gule syns gjennom det andre), og tre lag maling. Flaks for oss at vi hadde satt bort jobben til fastpris.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:21   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Når jeg sier pussing så tenker jeg bare på å gå lett over der man ser det er skikkelige ujevnheter og fliser som stikker ut. Ikke stå med slipemaskin og gjøre helt jevnt.

Jeg har brukt sperregrunn * 2 og maling * 2 og har fått veldig fine resultater som ikke har har ett eneste merke fra kvistene flere år etter. :lat:

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 14:29   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Vi hadde forresten 60 år gammel panel som var ubehandlet som vi malte. :gul:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 15:22   #10
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male panel

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vi fikk forresten et råd som jeg ikke er helt sikker på om jeg skal våge meg på, en bekjent hadde blandet kvistlakk og maling, og brukt det til grunning. Og sa at da trengte de bare ett strøk maling oppå.
Dette er på en hytte da, og jeg har ikke sett hvordan det ser ut selv, så hva som er "bra" og "godt nok" er jo litt vanskelig å vite.

Eller du kjøper kvistlakk i samme farge som du ønsker taket skal være i og maler hele taket med kvistlakk. Dette fortalte de meg på Obs!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 15:28   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Adriennes metode, her også.

Jeg ville aldri blandet kvistlakk i malingen. Ikke tror jeg det blir godt nok, og kvistlakk er noe skikkelig klin, så jeg tror ganske sikkert den ville ødelegge maingen. Det er i alle fall tilfellet for den oljebaserte kvistlakken jeg bruker under oljemalingen min. Vannbasert kvistlakk er mye mindre klissete, men den skal jo da ikke brukes under oljebasert maling (som er det eneste jeg bruker på treverk) og heller ikke den tror jeg vil sperre godt nok når den er tynnet ut i malingen. Bruk heller sperregrunn hvis du ikke vil bruke kvistlakk.

Og ja, man trenger kvistlakk også på tidligere behandlet treverk. Kvaen vil før eller siden trenge gjennom malingen selv om panelet er lakket fra før.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 15:29   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Eller du kjøper kvistlakk i samme farge som du ønsker taket skal være i og maler hele taket med kvistlakk. Dette fortalte de meg på Obs!

Hæ? Kvistlakk er da … ehh … lakkfarget?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 15:57   #13
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male panel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hæ? Kvistlakk er da … ehh … lakkfarget?

I følge han på Obs!, dette var i fjor så jeg husker ikke helt presist detaljene, så kunne man bruke farget kvistlakk som første strøk, og det var da selvsagt lurt å bestille i samme farge eller sjanger som malingen. Jeg trodde kvistlakk var sånn flaske med brunt "vann" men han sa at det kunne gjøres på denne måten. Mulig han ville blande kvistlakk i grunning, jeg er ikke helt sikker.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 15:59   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male panel

Han mente ikke sperregrunn, da? Det kan man kanskje blande med farge?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 16:29   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

I følge han på Obs!, dette var i fjor så jeg husker ikke helt presist detaljene, så kunne man bruke farget kvistlakk som første strøk, og det var da selvsagt lurt å bestille i samme farge eller sjanger som malingen. Jeg trodde kvistlakk var sånn flaske med brunt "vann" men han sa at det kunne gjøres på denne måten. Mulig han ville blande kvistlakk i grunning, jeg er ikke helt sikker.

Han må ha ment sperregrunn.

Og er ikke sperregrunn omtrent samme type maling som heftgrunn da? (Jeg har aldri brukt sperregrunn, så jeg spør altså.) For hvis det ligner på heftgrunn, så er det aldeles uegnet som toppstrøk, mener jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-13, 09:33   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male panel

Du får kjøpt kvist og sperregrunning i ett! Maxbo selger en type som heter Harmoni, og Jotun har også en type.
Jeg har malt mange paneltak og vegger og har aldri pusset. Kun vasket med salmiakk og latt det tørke. Akrylmasse er kjekt for å gå over spikerhull og store kvisthull, husk å la den tørke ordentlig.
Jeg har brukt Harmoni med godt resultat, da har jeg grunnet taket med to strøk for å få dekt det ordentlig. Noen av takene mine har fått to strøk maling oppå, og noen steder har det holdt med ett strøk.
Det er kjedelig å male tak men det blir fint!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 15:11   #17
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male panel

Nå har jeg vært på Flugger og handlet inn. Sperregrunn med kvistlakk oppi til den ubehandlede, og heftgrunn til det som allerede er behandlet med noe.
Og 30 liter grunning og 40 liter maling.
Og 40 liter annen maling til gipsvegger ol.
Takk og lov for Obosrabatt.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 15:13   #18
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male panel

Den ubehandlede panelen fikk jeg beskjed om å vaske med trerens først, og så to strøk Stop primer, som da er sperregrunn med kvistlakk. Satser på at det blir bra, skal begynne å male til uka.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 15:46   #19
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male panel

Vi har malt med sperregrunn med kvistlakk i - altså tror det var fra Jotun. Så malte vi over etterpå. Har holdt

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no