Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-20, 10:38   #81
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Når PST har godkjent at Erna kan bruke den er det sikkert greit nok for meg også.

Sånn tenker jeg også. Jeg har lasta den ned.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 11:04   #82
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Gawd, det er virkelig den dølleste appen ever. Nå har jeg spilt i ett døgn, og jeg har ennå ikke kommet videre til neste nivå eller fått noen poeng. Er betalingsversjonen bedre?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 11:12   #83
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 16:07   #84
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Agent Scully altså.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 16:40   #85
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg lasta ned appen og slettet den igjen. Den drar alt for mye batteri. Mobilen var fulladet til morgenen i dag. Den var tom for strøm kl 13. En app som trekker så mye strøm nytter ikke å ha.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 16:52   #86
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.325
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

I dag prøvde jeg den på tur for å se hvor mye strøm den brukte. Gikk mye bedre i dag enn da jeg hadde den på noen timer hjemme dagen jeg lastet ned. Kan det være at gps innomhus bruker mer strøm? Bare en vill teori, for i dag gikk det bare ca 20 % strøm på 2-3 timer og da hadde jeg en tur-app (Stolpejakten) gående samtidig som jeg vet bruker en del strøm når jeg bruker den.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 17:25   #87
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Noen som vet? Jeg spør fordi jeg ikke har funnet noe om dette. Du som har appen og er i nærheten av noen som er smittet, er avhengig av at den smittete
1 har appen, 2 har registrert i appen at han er smittet? En app vet vel ikke dette av seg selv? Eller registreres det i appen automatisk når man testes?

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 17:58   #88
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Det skal vel registreres når testen er positiv, ikke av dem som var appen men av det sentrale register?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:22   #89
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg avventer installasjon til de mest åpenbare barnesykdommene er tatt hånd om. Jeg gidder ikke å installere en ny-utvikla app som er tatt fram på ekstremt kort tid og åpenbart ikke med annet enn minimal testing før release. Det er feks mange som klager på at batteriet tømmes og at det henger og at hele mobilen blir treg i perioder.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:22   #90
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Noen som vet? Jeg spør fordi jeg ikke har funnet noe om dette. Du som har appen og er i nærheten av noen som er smittet, er avhengig av at den smittete
1 har appen, 2 har registrert i appen at han er smittet? En app vet vel ikke dette av seg selv? Eller registreres det i appen automatisk når man testes?

Det er ikkje mulig å registrere noko som helst sjølv i appen. Det einaste du legg inn er telefonnummeret ditt. Det er FHI som registrerer at du er smitta dersom det eventuelt skjer. Det blir lagt inn i MSIS. Informasjon i MSIS blir så kobla mot informasjon om dine bevegelser i appen for å finne ut kven du har vore i nærleiken av i dagane før du fekk positiv test. Så blir desse personane varsla via SMS, dersom dei har appen. Men det bli også gjort manuell smittesporing, så dersom du får positiv test blir du bedt om å oppgi kven du har vore i kontakt med. Desse blir så oppringt. Appen blir derfor mest nyttig for å varsle personar du ikkje veit navnet på. F.eks den du satt bak på bussen eller den du stod i kø med på butikken.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:32   #91
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Takker

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:48   #92
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Tipper basestasjonenen til.mobilselskapene har rimelig god kontroll på hvor vi er til enhver tid at en slik spå ikke gjør mye til eller fra.

Sporing via GPS gir mye bedre nøyaktighet hva angår lokasjonsdata enn det sporing via basestasjon gir. I tillegg kan myndighetene ikke bare få utlevert basestasjon-informasjon. Informasjonen må innhentes for hvert enkelt mobilabonnement, og det må være gode grunner for at informasjonen skal utleveres.

Så det er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:50   #93
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har familiemedlemmer som har vært i isolasjon på grunn av mistanke om korona. De fikk ikke tilbud om testing og det var helt tydelig at det slett ikke var interessant at de skulle bidra med noen form for informasjon om hvem de hadde truffet i tiden før de fikk symptomer.

Hvis denne appen i det hele tatt skal kunne fungere, så må testing av potensielle smittebærere økes noe voldsomt, eller hva?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 19:27   #94
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Men det skal det jo også. Fra 30 000 til 100 000 tester i uka eller noe sånn?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 11:34   #95
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.403
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har hatt appen siden den kom og det siste døgnet så har den brukt 1 % av batterikapasiteten og jeg har ladet mobilen en gang.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 15D2EDC0-96C7-4BC7-8430-3629DB346F98.jpg (27,3 KB, 30 visninger)
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 12:11   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Dette syns jeg setter fingeren på mye av min skepsis. Jeg er villig til å la en del personvernprinsipper fare, om jeg blir overbevist om at det har noe for seg. https://www.aftenposten.no/meninger/...sme-ida-aalen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 12:20   #97
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Den var bra, Tallulah. Jeg avventer også, for jeg vet jo hvem jeg er nært i mer enn 15 minutter, det kan bare være én person akkurat nå for tida.

En annen ting er at det er bare i tre kommuner app-data er i bruk nå i starten: Drammen, Tromsø og den tredje har vel ikke "stått fram" enda. Så for alle som ikke bor akkurat der, er det bortkastet strøm å bruke appen nå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 12:25   #98
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Tallullah, akkurat de problemstillingene er det jeg også har tenkt på. Men her inne har jo flere alt fastslått at det betyr at jeg ikke er med på dugnad og at det er den dårligste grunnen av alle. Så da så.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 13:19   #99
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg har lastet ned appen men jeg er veldig usikker på nyttverdien ennå. Nå er jeg jo omtrent bare hjemme uansett, og jeg vet hvem jeg er mer enn 15 min i nærheten av, og alle de vil jeg få vite om det dersom det skulle vise seg at de har testet positivt for corona. I tillegg til at det foreløpig tester relativt lite så man får ikke vite om man har corona med mindre man er ordentlig dårlig og blir lagt inn (noe som jo gjelder kun en liten prosentandel), så vil man jo heller ikke få vite det om man er i nærheten av noen som har ingen/lite symptomer. Så jeg tror nytteverdien er svært begrenset, i allefall sånn som situasjonen er nå.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 13:23   #100
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Men de har ikke laget appen for at vi skal fortsette å leve som vi gjør nå. Restriksjonene skal gradvis slippes opp i takt med at testkapasiteten øker og at folk bruker appen. På den måten mener de å kunne åpne samfunnet gradvis, og samtidig ha kontroll på hvordan smitten brer seg slik at kapasiteten i helsevesenet ikke sprenges.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no