Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er noen mennesker født onde?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 22:38   #81
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva er ondskap da? Jeg sliter litt med å dele inn verden i god og ond, spesielt når man skal definere småbarn. Men klart at noen har fått utdelt et sett gener som gjør det mer sannsynlig at de vil utvikle en lite sympatisk personlighet. Og blander man dette med å havne i feil miljø/få feil saker å brenne for, kan man fort ende med noe som minner om ondskap.

Er ABB ond? Jeg vet ikke. Har han utført onde handlinger? Uten tvil. Gjør det han til et ondt menneske? Jeg tenker at det gjør det ikke nødvendigvis, det kommer litt an på hva som ligger til grunn når det kommer til stykket. Kanskje spesielt det om han var psykotisk og handlet på voldsomme vrangforestillinger eller ikke. Handlingene blir ikke noe bedre av det, men det gjør at han befinner seg mer på den syke siden enn den onde siden.

Jeg er helt enig. Sikkert fordi jeg egentlig ikke tror det er så enkelt som at noen kan avskrives som onde. Jeg tror det er fullt mulig at ABB tror på sin vireklighetsoppfatning. Da er mannen mer syk en ond.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 22:52   #82
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.809
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Han mener jo oppriktig at målet helliger midlet. Det er det mange eksempler på at folk har gjort, også statsledere i den vestlige verden og i nyere tid. Og er man syk fordi man mener noe fundamentalt annerledes enn andre? Han har jo mange meningsfeller - både ifht det høyreekstreme, men også folk som virker som de eg. syns handlingene var ganske fornuftige, men at det ikke er PK å si det.

Nå mener jeg nok at han sannsynligvis har en alvorlig personlighetsforstyrrelse, jeg da - men hva som skal til for ondskap og avvik varierer, og er ikke hogd i stein.

Dvs man skal være litt forsiktig med å tro at dette er et enkeltstående tilfelle av en gærning. Det er fler derute som kanskje ikke er så langt fra å falle i samme grøfta gitt de "rette" omstendighetene.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 22:56   #83
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

ABB mener nok det han sier. Helt klart. Men han evner også å forstå at det ikke er akseptabelt å utføre det han mener i praksis. Han har kompetanse og evne til å holde planer skjult på forhånd til tross for at de preger livet hans i lang tid. Det betyr også at han har forstand på at det ikke er greit å leve dem ut.

Det å da aktivt ta et valg om å bestemme at hans virkelighet er mer verdt enn andres - til tross for at han har kunnskapen til å skjønne bedre - gjør ham til et dårlig menneske. Ond er ikke et ord jeg synes passer på ham, men det er andre og temmelig nedsettende ord jeg mener kler ham godt. Det mest beskrivende blir igrunnen at han er et dårlig menneske.

Selvsagt kan han endre seg. Men det er ikke sikkert det skjer - og det er ene og alene hans eget ansvar. Inntil han endrer seg så er han et dårlig menneske. Han kan kjempe seg opp på et normalt anstendig nivå om han vil. Men det er jo ikke noe som tyder på noe slikt ønske så langt.

  Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 22:59   #84
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.809
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Hvis han matcher opp mot de alvorlige personlighetsforstyrrelsene kan han ikke forandre seg, fordi forandring krever at han ser det er forbedringspotensiale, mens han antakelig syns han er feilfri og vi andre noen idioter. Så dermed kan han bare lære å være petsonlighetsforstyrret på en smartere måte, og ikke overkomme den. Paradoksalt nok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:00   #85
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Man kan vel mene ganske avvikende ting uten at dette er vrangforestillinger. Hvis man for eksempel systematisk har hentet informasjon i feil leir er jo ikke dette vrangforestillinger i psykiatrisk forstand selv om det kan være ille nok. Det er jo en interressant tanke - hva gjør han her til demon og G. Bush til president? Tankegodset er ikke så forskjellig, tankegangen om at målet helliger midlet og viljen til å ta menneskeliv fordi det tjener saken er også der. Det er vel noe med dette at han har sittet der på nettet hjemme hos seg selv og utviklet grandiose tanker om seg selv som Vestens Frelser. Det er vel kanskje omtrent der han har passert grensen til vranforestillingenes verden, jeg vet ikke.

Jeg synes det er veldig skremmende at det finnes flere mennesker der ute som synes handlingene til en viss grad var fornuftige. Jeg har en onkel som fint kan finne på å mene noe sånt. Jeg husker jeg diskuterte med han da jeg var tenåring og jeg er ennå sjokkert. Jeg har ikke hatt store behov for å ha mye kontakt med han som voksen for å si det sånn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:02   #86
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

ABB mener nok det han sier. Helt klart. Men han evner også å forstå at det ikke er akseptabelt å utføre det han mener i praksis. Han har kompetanse og evne til å holde planer skjult på forhånd til tross for at de preger livet hans i lang tid. Det betyr også at han har forstand på at det ikke er greit å leve dem ut.

Det å da aktivt ta et valg om å bestemme at hans virkelighet er mer verdt enn andres - til tross for at han har kunnskapen til å skjønne bedre - gjør ham til et dårlig menneske. Ond er ikke et ord jeg synes passer på ham, men det er andre og temmelig nedsettende ord jeg mener kler ham godt. Det mest beskrivende blir igrunnen at han er et dårlig menneske.

Selvsagt kan han endre seg. Men det er ikke sikkert det skjer - og det er ene og alene hans eget ansvar. Inntil han endrer seg så er han et dårlig menneske. Han kan kjempe seg opp på et normalt anstendig nivå om han vil. Men det er jo ikke noe som tyder på noe slikt ønske så langt.

Det du skriver her er jeg enig i. Gitt at han ikke har hatt en psykotisk tilstand som gjør at han har fått befalinger fra verdensrommet, men det er vel mindre sannsynlig i og med at han ellers har vært så planmessig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:06   #87
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det du skriver her er jeg enig i. Gitt at han ikke har hatt en psykotisk tilstand som gjør at han har fått befalinger fra verdensrommet, men det er vel mindre sannsynlig i og med at han ellers har vært så planmessig.

Jepp. Med forbehold om psykose så ser det igrunnen ut til at han har tatt et helt bevisst og kvalitativt valg mot bedre vitende og med store konsekvenser. Det gjør ham til et krek.

  Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 15:00   #88
MaxMillie
Fullverdig medlem
 
MaxMillie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 37
MaxMillie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Noen mennesker sliter jo i samfunnet helt fra de er små. Det er ikke alltid at det er noen årsak knyttet til miljøet for at det er sånn. Det er nok ganske mange foreldre der ute som sitter å lurer på hva de gjorde galt,eller om de kunne gjort ting annerledes hvis de har et barn som har gjort grusomheter i voksen alder mot andre mennesker. Det er nok ikke sånn at det er miljøet alltid som har utløst et "ondt" menneske. Men samfunnet passer ikke til alle personligheter.
Ble kanskje rotete formulert dette...

MaxMillie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 19:15   #89
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Ingen er onde i egne oeyne, ondskap er alltid definert av noen andre.

Men, er noen foedt med anlegg for aa ikke bry seg om andre? Ja. De kalles psykopater og her er nok en god del medfoedt. http://www.scientificamerican.com/ar...id=SA_facebook

Klarer noen mennesker aa begaa de grusomste handlinger selv om de ellers er normale mennesker med foelelser og forhold til adre? Ja, det ogsaa. Saa "ondskap" trenger absolutt ikke aa vaere medfoedt. Heller enn aa diskutere om et menneske er "ondt" eller ikke, noe som er et meningsloest spoersmaal, kan vi kansje heller proeve aa finne ut hvilke forhold som faar 'gode" mennesker til aa begaa "onde" handlinger?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no