Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva boikotter du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 14:25   #141
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Forbuskingen fører blant annet til spredning av flått og hoggorm. Det synes jeg er dårlig deal.

:foretrekker sauer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:28   #142
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mitt miljø ville blitt mye kjipere i en verden uten sauer,kyr, geiter og høns.

Jeg lurer også på hvordan man har tenkt å fóre alle kjæledyr vegansk?

Det går ikke, iallfall. Feks kattedyr dør av vegansk kost over tid.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:37   #143
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mitt miljø ville blitt mye kjipere i en verden uten sauer,kyr, geiter og høns.

Jeg lurer også på hvordan man har tenkt å fóre alle kjæledyr vegansk?

Om man er veganer kan det vel ikke forsvares å holde kjæledyr for egen nytte og glede?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:00   #144
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Kjæledyr har det vel godt? Er ikke litt av poenget med å være vegansk at dyra skal ha det godt? *uvitende*

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:14   #145
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Kjæledyr har det vel godt? Er ikke litt av poenget med å være vegansk at dyra skal ha det godt? *uvitende*


Oi oi oi. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne med denne påstanden.
Så la oss begynne med det enkle, tror du dyr automatisk har det godt fordi de eies av noen som elsker dem?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:16   #146
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Kjæledyr har det vel godt? Er ikke litt av poenget med å være vegansk at dyra skal ha det godt? *uvitende*

Og for å ta del to, så hjelper det ikke at dyra har det godt.
Så vidt jeg vet, spiser ikke veganere vilt heller.

Dersom man er etisk veganer så akseptere man ikke at dyr må dø for vår del, uavhengig av hvordan de har levd livet.
Eller er jeg på villspor nå DD?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:30   #147
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Er det ikke greia med at dyr er sine egne mestere, og at mennesker ikke har noe som helst eierett over dem? :synser vilt:

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 15:31   #148
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

La oss si at "alle i hele verden" ble veganere over natta. Hva gjør vi med alle dyrene våre da? Både de som er kjæledyr og de vi da tidligere har spist?

Jeg har en kollega som vurderte å bli veganer for et halvt år siden fordi kjæresten hans er det. Han sendte meg denne linken:
Det er en forelesning om hvordan dyr har det, om dyrs rettigheter.


(Kilde: youtube.com)


Advarer mot sterke bilder i videoklippet som blir vist.

Kollegaen min er forøvrig ikke blitt veganer, det ble slutt med dama.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 16:17   #149
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Vi boikotter (så godt det lar seg gjøre):
* Dagbladet
* VG
* Nestlé
* Varer fra Israel (men ikke datakomponenter, for der har jeg ikke greie på hva som er produsert hvor dessverre).
* Scampi
* Ny pels (jeg har arvet en som ble kjøpt på 70-tallet, så den boikotter jeg jo ikke, men jeg bruker den aldri heller for det passer seg liksom aldri).
* Kjæledyr i bur
* Lidl
og sikker masse mer som jeg ikke kommer på akkurat nå ...

Jeg er forøvrig for MUK så lenge det merkes at det er det det er og ikke påstår at det er rent kjøtt. Flott måte å utnytte hele dyret når det først er slaktet.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 16:26   #150
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Må flåse litt og si at jeg har begynt å boikotte de fleste tråder som handler om sykemeldte her inne, det tar kun en retning og jeg har ikke krefter til å være med lenger.

Jeg leste et leserinnlegg om markedsføring av morsmelkerstatning i den 3. verden senest i dag (i Dagsavisen), og kommer nok til å ta opp igjen Nestle boikotten min (jeg har vel stort sett ikke kjøpt noe særlig produkter derfra de siste årene, men med baby som kommer må jeg nok øke bevisstheten igjen).

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 16:52   #151
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Oi oi oi. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne med denne påstanden.
Så la oss begynne med det enkle, tror du dyr automatisk har det godt fordi de eies av noen som elsker dem?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og for å ta del to, så hjelper det ikke at dyra har det godt.
Så vidt jeg vet, spiser ikke veganere vilt heller.

Dersom man er etisk veganer så akseptere man ikke at dyr må dø for vår del, uavhengig av hvordan de har levd livet.
Eller er jeg på villspor nå DD?

Aner virkelig ikke hvorfor folk blir vegan eller vegitarianere, har hørt flere grunner i årenes løp, men lite har festet seg hos meg. Annet enn "animal cruelty" argumenetet, den husker jeg. Men er jo derfor jeg spør.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 17:11   #152
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Min bror er religiøst betinget vegetarianer...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 17:21   #153
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Min bror er religiøst betinget vegetarianer...

Hva tror han på da?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 17:32   #154
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva tror han på da?

Han tror på Abrahams Gud. Men han er Rastafari.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 18:38   #155
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Jeg prøver å ta bevist valg i forhold til alt jeg kjøper, og har en eviglang boikottliste.
Jeg prøver å handle mest mulig kortreist, økologisk og lokalprodusert
Sånn på stående fot kommer jeg på
Pels
Dyretestede produkter (prøver i alle fall, men er bl.a avhengig av medikamenter som er dyretestet).
Trevirke som står på lista til regnskogfondet
Kylling fra verstingeprodusentene
En lokal klesforretning pga usannsynlig teit betjening
Elkjøp er litt sånn av og på

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 19:23   #156
tvillingmamma
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 3
tvillingmamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Boikotter svært lite i grunnen... Burde kanskje bli mer bevisst mine valg...
Pels er noe jeg aldri hadde kjøpt, og det er stort sett det jeg kommer på akkurat nå...

tvillingmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 19:31   #157
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Israelske varer, tyrkiske varer og feriereiser til Tyrkia, Nestlé (særlig MME og barnemat) er vel de viktigste. Jeg boikotter forsåvidt pels, men det er neppe en vare jeg hadde kjøpt uansett. Prøver også å unngå Coca cola-produkter mest mulig. Vi har stort sett sluttet å kjøpe Dagbladet, og både db.no og vg.no har vi faktisk sperret fra hjemmenettverket vårt i rein frustrasjon. Jeg er ikke beinhard hvis jeg ikke får tak i alternativer, men jeg prøver å være bevisst.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 19:52   #158
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Det er mange land som burde boikottes, forsåvidt. Når jeg nevner Israel og Tyrkia spesifikt er det både fordi jeg personlig har jobbet mye med Palestina og med kurdere, og derfor står det mitt hjerte nært. Det er også betydelig vanligere å dra på ferie til Tyrkia enn til Saudi-Arabia, og det er vel ikke så mange saudiarabiske varer i norske butikker?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 20:58   #159
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Nja, poteter, noe frukt og grønt, men de utmerker seg på nypoteter

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 20:58   #160
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Den ser jeg. Men det som er litt frustrerende, er at man som veganer får kritikk uansett (ikke her, nå snakker jeg generelt). Unngår man alt animalsk, inkludert ull, lus og silkeormer, er man hysterisk. Velger man å spise lus (E120) eller bruke ull, er man hyklerisk. Jeg velger å være helt konsekvent. I tillegg skal man "tas" på alt. "Åja du vet du tråkker på maur når du går utendørs"? Ja, jeg vet det, men jeg gjør det faktisk aldri med vilje. Og helt perfekt kan man aldri bli (som svar til bomullslinken over her), men jeg synes faktisk jeg gjør ganske mye.

Men da skjønner jeg ikke hvorfor man går så hardt ut med 'jeg er veganer', rett og slett. Du står jo fritt til å spise og ikke spise hva som helst, det gjør alle. Det er behovet for merkelapper jeg frustreres over. Man kan godt la vær å spise dy, men likevel ikke være veganer. Man er bare seg selv, rett og slett. Så er det ikke noe å kritisere, og man trenger ikke føle man har syndet fordi man sov i silkesengetøy på ferie. Problem solved!

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no