Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-10, 15:17   #21
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Russen hos oss i fjor kidnappet blant annet en 11-årig jente, kjørte henne ut i skogen og bandt henne fast i et tre. Hun ble funnet livredd, kald og uttissa mange timer seinere. Samme russekull syntes det var moro å presse mopedister og syklister av veien slik at de velta ut i grøfta når de var ute og kjørte russebil.

Er det mulig! Vi har hatt tendenser til tøffere feiring de siste årene, men ikke i nærheten av dette. Skolen min har likevel valgt å stramme kraftig inn ift hvor synlig russen får være på skolen. De får ikke henge opp noe særlig med plakater og sånt lenger, bare på en liten oppslagstavle, og de holdes rimelig hardt i ørene.

Det kjipeste de gjorde her i byen nå i vår var at de i forbindelse med en fest i en park brukte sandkassa til barnehagen rett ved siden av til do. Da det ble oppdaget var det heldigvis en gjeng som dro bort og ryddet opp umiddelbart, og de betalte for ny sand med overskuddet fra russerevyen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:18   #22
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?
Ja, alle kriminelle handlinger bør behandles som kriminelle handlinger.

Signerer.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 15:18   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg har ikke lest innlegget, men min mening er at dersom russen gjør noe som andre ville blitt straffet for så bør de også straffes. Det blir for lettvindt å skylde på russedressen.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 22:49   #24
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Hvorfor kan de ikke bare nøye seg med å drikke seg sanseløse så ofte de klarer? DET er gøy det. Eh...

Jeg er selvsagt helt enig med de som mener at de må straffes på lik linje som andre lovbrytere. Det blir liksom litt verre for hvert år, og det virker som om de tror de kan ture frem akkurat som de vil.
Enn å binde fast en 11 åring på den måten der? Hva søren er morsomt ved det, er det noen som kan forklare meg det eller?!

  Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 23:10   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Når ikke jenta som er fornærmet i saken synes de tiltalte skal straffes så bør de ikke det, poengterer Tynset-elevene.

Eh, neivel? Og er man sikker på at jenta tør å si sin ærlige mening, da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 09:59   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Når ikke jenta som er fornærmet i saken synes de tiltalte skal straffes så bør de ikke det, poengterer Tynset-elevene.

Eh, neivel? Og er man sikker på at jenta tør å si sin ærlige mening, da?

Det er det dummeste jeg har hørt. Selvsagt skal de straffes likevel. At de har klart å smiske/skremme jentungen etterpå hjelper ikke en millimeter.

  Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 10:03   #27
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Digresjon:En russespøk jeg kan anbefale er den der de skal stappe så mye tyggis de klarer i munnen og ha den der en hel skoletime. Ah...så rolig og fredelig det var i klassen den timen...:mimrer:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 16:47   #28
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Bare så det er sagt: Man kan ikke straffe frivillig leke-kidnapping. Det skulle tatt seg ut. Politi og Røver er fremdeles lov ... Så jeg synes absolutt fornærmedes oppfatning av hendelsen er vesentlig.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 23:50   #29
iBam
Erfaren
 
iBam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.076
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

[quote=Snippa;2050148]Straff dem som alle andre.
Russen hos oss i fjor kidnappet blant annet en 11-årig jente, kjørte henne ut i skogen og bandt henne fast i et tre. Hun ble funnet livredd, kald og uttissa mange timer seinere. Samme russekull syntes det var moro å presse mopedister og syklister av veien slik at de velta ut i grøfta når de var ute og kjørte russebil.
/QUOTE]


Slik oppførsel er så langt over streken og kan ikke karakteriseres som en "spøk" på noen som helst måte. Hadde dette skjedd med min datter, skal jeg love at hoder ville rullet dersom vi bare fikk avfeid dette som en uskyldig "russespøk".

__________________
lillegås 07
iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 13:40   #30
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Ja de bør helt klart straffes som andre kriminelle. Å være russ gir INGEN rett til å plage andre. Ingen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:15   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Bare så det er sagt: Man kan ikke straffe frivillig leke-kidnapping. Det skulle tatt seg ut. Politi og Røver er fremdeles lov ... Så jeg synes absolutt fornærmedes oppfatning av hendelsen er vesentlig.

Amen!

Så lenge alle, og da mener jeg også den det går ut over, er inneforstått med at dette er en spøk og forholdsvis harmløst, syns jeg det blir feil å straffe ungdommen på et vis som kan sette ganske store begrensninger for dem videre i livet.

Jeg er også tilhenger av å i stor grad løse ting i konfliktråd framfor i retten, så lenge det er snakk om unge mennesker - at de skyldige skal gjøre opp for seg og stå til rette for hva de har gjort, men at det ikke skal komme på rullebladet deres, dersom de har gjort noe som ikke er grove overgrep.

I tilfeller hvor det går utover barn, slik som i eksempelet med 11-åringen, syns jeg de har gått langt over en akseptabel grense for hvordan man oppfører seg, russ eller ikke.

Så - det bør være en vurdering fra sak til sak, hvor den som er offer for "spøken" bør komme til orde.

Og sånn ellers - russefeiringen burde strammes kraftig inn etter min mening. :gammel og sær blitt:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:23   #32
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Russdress er ikke frikort for å gjøre hva man vil uten konsekvenser. Bryter man loven må man ta konsekvensen. Selvfølgelig skal de straffes. Avskaff gjerne hele russetiden i samme slengen. Det må da kunne gå ann å feire endte skolegang på en bedre måte.

Enig. Jeg har aldri hatt sansen for den kollektive fyllefesten og slapp gudskjelov unna selv (privatist).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:42   #33
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Jeg synes i og for seg ikke at man behøver å avskaffe russetiden helt.

Men de historiene jeg har lest her er innenfor det jeg mener er greit.
Synes absolutt ikke de skal være "lovløse" selv om de har russedress på seg.

De bør definitivt skjerpe seg, ellers risikerer de vel at hele russetiden blir avskaffet.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:52   #34
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Russedressen er vel ikke ett "frikort", så ja det bør straffes på lik linje med andre kriminelle handlinger.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:00   #35
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Bare så det er sagt: Man kan ikke straffe frivillig leke-kidnapping. Det skulle tatt seg ut. Politi og Røver er fremdeles lov ... Så jeg synes absolutt fornærmedes oppfatning av hendelsen er vesentlig.

Fornærmedes oppfatning av en sak varierer hvor mye vekt den tillegges, avhengig av hvilket straffebud man evt har brutt. Ekstremt grov sadosex med pisking til blods og avklipping av fingre vil mest sannsynlig bli straffet, selv om offeret var med på det (jf. dom i EMD). For legemsbeskadigelser er ikke lov, punktum.

Fornærmedes oppfatning kan også føre til at man legger vekt på formildende elementer i en evt straffeutmåling.

Men jeg mener helt klart at har man brutt et straffebud, så skal man selvsagt straffes - russedress eller ei.

Så kommer det jo ann på da, hvilke kriterier som ligger til grunn for at kidnapping skal anses for å være ulovlig. Det har jeg ikke i hodet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 16:53   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Ikke bare ble de dømt, men en fikk betinget fengsel. De to andre fikk 35 timer samfunnsstraff.
Det synes jeg jammen er bra.
En kan vel kanskje si at det er leit for akkurat disse guttene som får dette på rullebladet, men det var på tide noen satte foten ned og satte en grense.
La oss håpe det er den siste russekidnappingen vi ser, selv om jeg tviler...
http://www.ostlendingen.no/article/2...100129996/1086

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 22:51   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Betinget fengsel og noen få timers samfunnsstraff... latterlig straff. Burde klart vært noe som skulle gitt noen måneder ubetinget fengsel...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 23:02   #38
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Russdress er ikke frikort for å gjøre hva man vil uten konsekvenser. Bryter man loven må man ta konsekvensen. Selvfølgelig skal de straffes.

signerer!

Er godt å se at de fikk straff da. Håper at dette blir oppfattet seriøst. Her i distriktet gikk det så langt at ei jente ble kidnappet og superlimt før noen reagerte.. Og nå, en del år senere, tror de unge i dag at det er bare en vandrehistorie..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 23:06   #39
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russespøker behandles som andre kriminelle handlinger?

En betinget straff er jo ingenting, det burde minst ha blitt gitt samfunnsstraff synes jeg. Eller ubetinget fengsel. (Samfunnsstraff kan også føre til ubetinget fengsel, så for min del framstår samfunnsstraff som en strengere reaksjon enn betinget fengsel.)

Jeg er enig med bermen. Frihetsberøvelse er alvorlig og heldigvis straffbart.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no