Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-22, 07:48   #41
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Jeg har hatt cøliaki i alle år.

Si at noen skal ha pasta salat, da er det pasta utenom.

Slik kunne det vert her også. Bacon kunne vert utenom.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 08:11   #42
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Åh ... flashback til min egen M&H-lærer (og Lhi-My sin, antar jeg). Brukte mye energi på å få elevene til å sitte ordentlig på stolen, rett i ryggen og albuene ned fra bordet. Trodde egentlig det var noe som døde ut med hennes generasjon, men tydeligvis ikke.

Grøss.
Det er ikke så lenge siden jeg traff en klassekamerat av meg på toget mellom Oslo og Lillehammer. Samtalen kom raskt inn på diverse ungdomsskolelærere og da spesielt mat&helselæreren, eller heimkunnskap som det het den gang. Han spurte om jeg husket at hun tvang ham til å sitte igjen gjennom et helt friminutt og langt inn i neste time fordi han ikke ville spise tre stk ihjelkokte gulrot-biter som var igjen etter at vi hadde laget og spist ihjelkokt torsk. Han hadde greid å få i seg fisken med stor anstrengelse, men de soggy gulrøttene gikk ikke. Jeg husker mange slike episoder der elever måtte sitte igjen til de hadde spist opp. En annen gutt spydde i trappa på vei ned fra kjøkkenet etter å ha tvunget i seg ett eller annet. Jeg husker også lærerens smisking med de elevene som var fra stor gård og kommentarene vi som ikke var fra gård i hele tatt fikk. «Ja, det er jo ikke rart at du ikke kan vaske opp ordentlig, du har nok ikke lært bedre». Osv osv.

Hun var forøvrig ikke alene om å være et troll av en lærer. Jeg kunne sagt mye om hun vi hadde i tekstilforming (hun mente jeg måtte sy klær til noen annen enn meg fordi jeg var tjukk, hun var bekymret for stofforbruket) og ikke minst musikklæreren som av prinsipp aldri ga bedre karakter enn G til de som kom fra min kant av bygda. Årsaken var visstnok en eller annen gammel feide med noen folkemusikere fra min bygd (min slekt til og med).

Jeg tror aldri mine tre barn har hatt så uproffe lærere som vi hadde noen av, selv om de åpenbart finnes fortsatt. De måper av historiene jeg og mine eldre søsken kan fortelle, iallfall.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 08:19   #43
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

De skulle jo ha laget bidos som er samisk festmat.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 09:04   #44
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.938
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Oioi, tråden bringer minner fra heimkunnskapen. Ikke alle er lke gode. Men uansett, bakon er ikke noe must i finnbiffgryta, i hvert fall ikke når reindriftsamene har servert det til fastboende og hyttefolk der Mutter'n er fra.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 09:42   #45
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Dette er helt unødvendig av M&H-læreren. Finnbiff kan selvfølgelig fint lages uten bacon - dette er, som andre skriver, noe som blir tilsatt for smakens skyld, men som overhodet ikke var noen selvfølge i Finnbiff opprinnelig.
Vi har laget bidos på skolekjøkkenet denne uka - selvfølgelig uten bacon - og alle kan spise.
Syns også det er litt rart å servere Finnbiffen med salat - hvis det skal være autentisk samisk mat som er poenget.

Trist at mat og helse gjøres til et "masefag" - dette høres gammeldags og sært ut.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 10:08   #46
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Hvis læreren får kulturkunnskapen sin fra oppskrifter han/hun googler, så er det greit å legge inn litt mer innsats.

Og skulle det nå ha vært sånn, som det ikke er, at samene har en godt skjult historie med bruk av gris, så er det usedvanlig lite inkluderende å hive det i gryta.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 10:08   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Eg tvinger ingen til å ete mat dei ikkje kan. Me lager halalkjøttkaker og vegetarkaker. Mat utan mjølk og med glutefritt mel. Av og til gjer enkelte allargiar meg ekstra arbeid, men slik er livet. Eg likar ei utfording og det å prøve å tilpasse eksisterande oppskrifter til elevane me har.

Dog; ein må alltid smake ein bit av mat ein ikkje har smakt tidlegare. Liker ein det ikkje treng ein ikkje smake meir.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 10:25   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Det var virkelig en ekstrem mangel på tilpasning, der det burde vært VELDIG lett. Har heller aldri hørt om bacon i bidos, det sier seg vel igrunnen selv at det ikke er noe som alltid har vært tradisjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 10:38   #49
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

De skulle jo ha laget bidos som er samisk festmat.

Hos oss har vi nå m+h i både 4.og 6. Klasse, Hvis jeg har ungene begge ganger er det bidos det ene året og finnbiff det andre. Problemet med bidos er at kjøttet helst må koke en stund for å bli mørt, og på våre to klokketimer kjøkken, der vi også skal spise og rydde, er det SÅ lite tid.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 10:51   #50
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Hos oss har vi nå m+h i både 4.og 6. Klasse, Hvis jeg har ungene begge ganger er det bidos det ene året og finnbiff det andre. Problemet med bidos er at kjøttet helst må koke en stund for å bli mørt, og på våre to klokketimer kjøkken, der vi også skal spise og rydde, er det SÅ lite tid.

Her lager de bidos med reinskav, da rekker de det på to klokketimer.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 11:05   #51
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

For noe tull. Jeg blir lei meg av sånt. Uvitende og trangsynte folk. Håper elevene går sammen om å latterliggjøre det hele, heller enn å la det bli enda en forskjellsmarkør.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 11:23   #52
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Her lager de bidos med reinskav, da rekker de det på to klokketimer.

Fint alternativ.
Jeg vil helst at de skal prøve på å håndtere kjøttstykker en gang eller tre, for å overvinne æsj og ekkelt-tendensene sine. Så når vi har laget bidos har de fått øve seg på den biten også. I 6.klasse er kjøkkenrutinen heldigvis såpass inne at med litt pushing og strekking av tiden, har vi stort sett fått det til på en måte som gir ok resultat. Alternativt kan jeg kanskje slå til med papptallerkner for å forlenge koketiden og knipe inn på ryddetiden i etterkant. (Legger alt i lure tips og triks-banken min til senere år. )

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 12:25   #53
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.571
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

På skolen til sønnen min løste de det med å slå m&h sammen med norsk, slik at de først forberedte maten og så lærte de om samisk kultur og språk mens maten kokte i nok timer og så spiste og ryddet de etterpå. Tips om det er mulig å samarbeide med en annen lærer og kjøkkenet er ledig de timene.

Ellers er læreren i HI en dust.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 12:34   #54
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Håpløst å ikke tilrettelegge for at alle skal kunne spise. Hos oss er det annerledes. Alt kjøtt som lages til er halal siden nesten 100 % av elevene er muslimer.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 12:35   #55
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.692
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

På skolen til sønnen min løste de det med å slå m&h sammen med norsk, slik at de først forberedte maten og så lærte de om samisk kultur og språk mens maten kokte i nok timer og så spiste og ryddet de etterpå. Tips om det er mulig å samarbeide med en annen lærer og kjøkkenet er ledig de timene.

Genialt! Den må jeg huske på. Vi lagde finnbiff denne uka uten spor av bacon.
Møkkalærer i HI!

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 12:56   #56
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

På skolen til sønnen min løste de det med å slå m&h sammen med norsk, slik at de først forberedte maten og så lærte de om samisk kultur og språk mens maten kokte i nok timer og så spiste og ryddet de etterpå. Tips om det er mulig å samarbeide med en annen lærer og kjøkkenet er ledig de timene.

Ellers er læreren i HI en dust.

Flott opplegg der det går. Ikke rammefaktorer for det hos oss, dessverre.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 13:09   #57
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Dette er det dummeste jeg har hørt. Lillesøster går med muslimer, hun har selv cøliaki og en i klassen har eggallergi. De tilrettelegger for alt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 13:35   #58
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.207
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Er det egentlig mulig å ha mat og helse? Klassen til min ungdomsskoleelev sliter i alle fall. Der er det noen som ikke skal ha svin. Noen skal ikke ha storfe. Noen skal ha halal. Det er også meget mulig at noen er vegetarianere. Og mitt barn er kresen og svært lite interessert i de aller fleste grønnsaker og saus.

Og nå har jeg ikke tatt med mulige allergier som også kan komme til.

Det kan umulig være lett å være lærer i en slik situasjon.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 13:36   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.471
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Grøss.
Det er ikke så lenge siden jeg traff en klassekamerat av meg på toget mellom Oslo og Lillehammer. Samtalen kom raskt inn på diverse ungdomsskolelærere og da spesielt mat&helselæreren, eller heimkunnskap som det het den gang. Han spurte om jeg husket at hun tvang ham til å sitte igjen gjennom et helt friminutt og langt inn i neste time fordi han ikke ville spise tre stk ihjelkokte gulrot-biter som var igjen etter at vi hadde laget og spist ihjelkokt torsk. Han hadde greid å få i seg fisken med stor anstrengelse, men de soggy gulrøttene gikk ikke. Jeg husker mange slike episoder der elever måtte sitte igjen til de hadde spist opp. En annen gutt spydde i trappa på vei ned fra kjøkkenet etter å ha tvunget i seg ett eller annet. Jeg husker også lærerens smisking med de elevene som var fra stor gård og kommentarene vi som ikke var fra gård i hele tatt fikk. «Ja, det er jo ikke rart at du ikke kan vaske opp ordentlig, du har nok ikke lært bedre». Osv osv.

Hun var forøvrig ikke alene om å være et troll av en lærer. Jeg kunne sagt mye om hun vi hadde i tekstilforming (hun mente jeg måtte sy klær til noen annen enn meg fordi jeg var tjukk, hun var bekymret for stofforbruket) og ikke minst musikklæreren som av prinsipp aldri ga bedre karakter enn G til de som kom fra min kant av bygda. Årsaken var visstnok en eller annen gammel feide med noen folkemusikere fra min bygd (min slekt til og med).

Jeg tror aldri mine tre barn har hatt så uproffe lærere som vi hadde noen av, selv om de åpenbart finnes fortsatt. De måper av historiene jeg og mine eldre søsken kan fortelle, iallfall.

Ja det var mye ... rart. At elever måtte sitte igjen for å spise opp, og til og med ta med maten til rektors kontor og spise det der var ikke uvanlig. Jeg hadde nok ikke samme håndarbeidslærer, det høres i alle fall ikke ut som henne, men jeg hadde definitivt samme musikklærer.

Anyway, hørte med min 9.klassing her nå, som også hadde dette på menyen i uka som gikk, og de hadde også bacon i. Jeg spurte ang muslimske klassekamerater, og han sa bare at de gruppene hadde baconet ved siden av. Helt enkelt og uproblematisk med andre ord.

Jeg mener at i vår mangfoldige tidsalder er dette noe som absolutt burde være en del av læreplanen. Tilrettelegging og tilpasning for alle behov, og hvordan få alle til å føle seg inkludert i måltidet.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 14:06   #60
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.119
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Jeg vet at de tilrettelegger for annet, de har egen gruppe for laktoseintoleranse osv. For alt jeg vet kan det hende at dette var et enkeltstående unntak. Det er også muslimer som ikke spiser halal, fordi det er ulike syn på hva som er "bra nok" halal. Så jeg har full forståelse for at det ikke er lett for lærere i faget. Men nå man da bare kan utelate en ingrediens i en del av retten, så er det jo superenkelt. (Bidos lager de for øvrig på ungdomsskolen).

Har nå sendt mail til rektor og spurt.

Sitat:

jeg har et spørsmål om mat- og helsetimene og tilrettelegging.

xx kom hjem og fortalte at de hadde laget samisk mat. Hun fortalte videre at hun var den eneste på sin gruppe som kunne spise maten (finnbiffgryte), siden den var laget med bacon, og resten av gruppen hennes er muslimer. Hun fortalte også at de hadde spurt om få å ta ut bacon i deler av gryten slik at alle på gruppen kunne spise, men at de ikke hadde fått lov av lærer, av hensyn til samisk matkultur. xx hadde derfor spist gryte alene, mens de andre spiste salat.

Jeg er klar over at barn noen ganger misoppfatter situasjoner, og det er derfor jeg lurer på om dette stemmer. Y er, som vi alle vet, en flerkulturell skole og tilrettelegging er noe de fleste gjør på daglig basis. Når våre barn har med venner hjem, legger vi alltid til grunn at vi tilrettelegger for de som trenger det, uten styr. Dette håper jeg også er en naturlig del av skolens hverdag, inkludert i ALLE mat- og helsetimene.

Hvis det er slik at tilrettelegging for muslimer ikke skjer i mat- og helse (inkludert når de har om samisk mat), så vil jeg peke på at dette skaper skille mellom barna som vi ikke trenger. Det er heller ikke særlig hyggelig matkultur å være den eneste på gruppa som sitter og spiser, mens resten ser på. Som en kuriositet kan jo nevnes at hverken grønn salat eller bacon i finnbiffgryte er en viktig del av samisk matkultur, slik at det her burde ha vært meget lett å la alle kunne delta og spise (såfremt de spiser kjøtt, men det burde jo også enkelt kunne tilrettelegges).

Vi får nesten ukentlig servert ulike eksempler der vi lurer på om lærer for mat og helse henger med i samfunnets utvikling, blant annet kan nevnes tilsnakk hvis man har albuene på bordet. Det er synd at et potensielt trivelig fag som mat og helse omhandler så mye annet enn fokus på hyggelig matkultur og trivsel rundt bordet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no