Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-16, 13:58   #21
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sørlending? Det er jo NORD for Bergen!


Men hun hadde erfaring.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 13:59   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og hva gjør man med en time dødtid i Flåm, bortsett fra å se på turistene?

Ægir bryggeri, så klart ... :skål:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 14:19   #23
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.013
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Det er lenge siden jeg tok båten, så det spørs i hvilken retning det er penest å seile.

Flåm har en liten gratismuseum om Flåmsbanen, med en grei gavebutikk. Amerikanerne vil klare å bruke 1 time der, tenker jeg. Flåmsbanen blir gøy. Været endrer seg så fort at man kan få vidt forskjellige turer opp og ned.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 14:21   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

kan jeg bli med?

Dette bildeter fra tidlig morgen i Samnanger da vi var på tur med våre amerikanere. Morgenskodden lettet gradvis - det var en opplevelse i seg selv å se Vestlandet åpenbare seg ut av den grå tåken vi så rett inn i da vi våknet. I følge innfødte, var dette et typisk morgenfenomen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 14:37   #25
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.379
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Det er sant at det oftere er grått om morgenen, men det hender da visst også at det aldri blir ordentlig lyst. Men dere befinner dere hele tiden i innlandet, og vil forhåpentligvis nyte godt av at det ikke er så forblåst og kaldt som lengre ute på øyene. Da jeg bodde i Hardanger opplevde jeg at somrene var både varmere og mer stabile enn her i Bergen.

Jeg er nesten fristet til å lage en liten podcast om industrihistorien på vestlandet som dere kan lytte til i bilen på vei inn Sørfjorden.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 14:38   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er nesten fristet til å lage en liten podcast om industrihistorien på vestlandet som dere kan lytte til i bilen på vei inn Sørfjorden.

På engelsk?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 14:40   #27
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.915
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det er sant at det oftere er grått om morgenen, men det hender da visst også at det aldri blir ordentlig lyst. Men dere befinner dere hele tiden i innlandet, og vil forhåpentligvis nyte godt av at det ikke er så forblåst og kaldt som lengre ute på øyene. Da jeg bodde i Hardanger opplevde jeg at somrene var både varmere og mer stabile enn her i Bergen.

Jeg er nesten fristet til å lage en liten podcast om industrihistorien på vestlandet som dere kan lytte til i bilen på vei inn Sørfjorden.

Jeg stiller meg på listen. Både engelsk og norsk er helt fint.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 15:07   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Herregud, dette er helt sprøtt. Noen av dere husker kanskje (eller kanskje ikke ) at jeg for mange år siden spurte om et slags bygg i ørkenen i Arizona, også etter mange år så fant jeg det selv. Den samme kunstneren; James Turell, skal nå lage et kunstverk i Øystese som åpner i sommer! Hardanger Skyspace.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 22:03   #29
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Herregud, dette er helt sprøtt. Noen av dere husker kanskje (eller kanskje ikke ) at jeg for mange år siden spurte om et slags bygg i ørkenen i Arizona, også etter mange år så fant jeg det selv. Den samme kunstneren; James Turell, skal nå lage et kunstverk i Øystese som åpner i sommer! Hardanger Skyspace.

Å fy søren. Eg må visst til Hardanger i sommar. Kor er det de skal overnatte? I Hardanger altså?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 22:07   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Å fy søren. Eg må visst til Hardanger i sommar. Kor er det de skal overnatte? I Hardanger altså?

Her: http://www.vetlemyrane.no

Det kommer til å bli så bra og eksotisk! Den amerikanske datteren elsker hester, og her har de en fjording!

Det eneste som mangler nå er å få på plass Telemark-delen av ruta. Jeg skal ringe Visit Telemark i morgen og høre om de har noen tips.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 22:58   #31
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Men Rjukan/Vemork, Gaustatoppen m heisen? Det må da være kult nok?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 23:09   #32
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.453
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Lerkekåsa overnatting virker ganske morsom - i Telemark

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 23:41   #33
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Gaustadtoppen med heis til toppen og gå ned. Eller gå begge veier. Eller heis begge veier .

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 00:17   #34
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Telemark:

Vrangfoss er den mest spektakulære stigningen langs Telemarkskanalen, den er 23 meter og 5 sluser, Ulefoss er også flott.

Ulefoss Hovedgård er utrolig flott og her kan dere få omvisning. (Norges viktigste empire bygg).

Telespinn ligger i Flatdal og er et veldig koselig og miljøvennlig spinneri og gårdsutsalg.

Almankås ligger i Bø og har en fantastisk utstilling på Telemarksbunader.

Gvarv er fruktbygda med en mengde gårdsbutikker.

Telemark har utrolig mye - mye av det særnorske i tillegg til stavkirkene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 00:52   #35
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.391
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Du nevnte at de elsket Frost?

Sitat:

The Arendelle castle is loosely based on Akershus Fortress in Oslo, the Arendelle town is inspired by Bryggen in Bergen, a west-coast Norwegian city, and the landscape around Arendelle is similar to the Nærøyfjord, also on the west side of Norway. And of course; trolls are one of the well-known trademarks of Scandinavian culture.

Fra denne siden

Ellers lite å bidra med annet enn at det ser ut til å bli en fantastisk tur!

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 05:44   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Dere skal kjøre over Haukeli?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 05:56   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Du er ikke langt fra telemarkskanalen. Hva med en tur på den? Evt sykle litt ved kanalen. Ellers er det et lite bygdemuseum rett ved Heddal stavkirke. Bare et lite tun. Kanskje 500 meter unna. Rjukan er også flott med taubane opp på Hardangervidda. Og/eller dra opp på toppen av Gaustadtoppen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 07:35   #38
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her: http://www.vetlemyrane.no

Det kommer til å bli så bra og eksotisk! Den amerikanske datteren elsker hester, og her har de en fjording!

Det eneste som mangler nå er å få på plass Telemark-delen av ruta. Jeg skal ringe Visit Telemark i morgen og høre om de har noen tips.


Veit du kva, eg trur det er den vakraste garden i heile øystese, eg har gått forbi der så mange gonger, og det er så nydelig der! Og så skal de vel opp og gå under steinsdalsfossen? Og bada i Hardangerfjorden? Guri, kanskje eg skal melde meg som guide på Hardanger-delen av turen din

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 08:49   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Er du fra Hardanger, Honda? Gården er nydelig, interessant historie også! Jeg gleder meg veldig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 08:51   #40
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.379
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie med amerikanere: ruta er lagt! Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På engelsk?

But of course...

Jeg har i hvert fall begynt å jobbe litt mentalt med utfordringen, den kan jo brukes i andre sammenhenger også da.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no