Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Ser du på "Skam"?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Se resultatene: Ser du på "Skam"?
Ja! Jeg følger med i alle "kanaler" for å se om det kommer nye klipp 65 42,76%
Ja, men det holder med å se en episode i uken 24 15,79%
Jeg gjorde det, men har ikke fått med meg den/de siste sesongene 10 6,58%
Jeg har sett en episode, men fallt av 4 2,63%
Nei, men jeg har planer om å få sett den 11 7,24%
Nei, har ikke planer om å se heller 37 24,34%
Annet 1 0,66%
Blomkålsuppe 0 0%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-17, 12:17   #101
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jentene mine diskutere Skam rått og uten sjenanse ved middagsbordet, så her er det fritt frem. Det er ofte det første som møter meg hjemme fra jobb; "Har du fått med deg Skam i dag?" Jeg ser nok et par ting som går litt over hodet på dem, i alle fall 12-åringen, så jeg dissekerer ikke episodene. Men det er interessant å snakke med dem om det som skjer, mye tanker om mangt, og spesielt i sesongen med Isak og Even.

Jeg synes det er veldig bra at de får et forhold til å se frampek, analysere dypere meninger og sammenhenger i det de ser, så Skam er bra på mange plan.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-17, 17:21   #102
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

I lys av denne diskusjonen kom eg til å tenke på ein episode då eg skulle forklare allusjon og intertekstualitet til ein 1ST-klasse. Eg brukte teksten "Kor e alle helter hen?" der Anita Svendsen beklagar seg over skidager og norsk heltedyrking:

Sitat:

Kvar einaste gong skøyta dei andre seg opp til toppen på mindre enn eitt kvarter medan eg låg i botn av første bakke med klabbar på begge skia og skrubbsår på nasen fordi fiskebeina mine hadde gått i stå. Det er i slike situasjonar eg ser ut i lufta etter Zorro og undrar meg på kven det er som skal redde verda no.

Elevane satt som nokre spørsmålsteikn og etter at eg hadde spilt av Eggen-sangen, var det ein som rekte opp handa og sa "Korfor forventer du at vi har høyrd denne låta?"

I etterkant av dette, har eg fleire gonger tenkt på kor stor forskjell det er på dei kulturelle referansene dagens 17-åringer kjenner igjen og på då eg veks opp. Dagens ungdom har så mange kulturleverandørar der dei kan velje det som er mest interessant, at dei går glipp av Eggum. Dei har ikkje nødvendigvis ei felles kukturell ramme, som ein stakkars norsklærar kan vise til, når ho skal forklare kva intertekstualitet er. Og dermed mister eigentleg ein del tekstar sin verdi, fordi lesaren ikkje har den forventa referanseramma.

Tidlegare i tråden blei det nemnd at det var ein uting å kaste seg over serien med tentamensoppgåver og å trekke inn serien i undervisninga. Men eg synest det er ganske nytt at vi faktisk har ein serie som "alle" har sett og referanser som "alle" tar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-17, 17:26   #103
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg er ca like gammel som deg, nokon, og har heller ikke hørt den sangen...

Men ja. Du har et poeng. Nå som alle hele tiden blir tvunget til å velge mellom en overveldende mengde informasjonskilder, mangler vi ofte det som er felles. Det er jo problematisk på mange måter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no