Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-16, 21:32   #21
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Ok!

Du svarte ikke på spørsmålet mitt da. Legger du bare ut en lenke, uten noe mer tekst, og tenker på det som en invitasjon til diskusjon?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 21:38   #22
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt da. Legger du bare ut en lenke, uten noe mer tekst, og tenker på det som en invitasjon til diskusjon?

Pleier å stille spørsmål eller debatt-kommentere dersom jeg virkelig vil diskutere, men noen ganger vil jeg bare at folk skal lese. Antar at folk kommenterer dersom de reagerer på innholdet i en lenke. Det er synd dersom folk dømmer ut fra antakelser og ikke undersøker hva personen faktisk mener.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 21:42   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.464
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Det er ikke så lett å undersøke, alltid. Det er ikke alle på vennelista jeg har så nært forhold til at jeg kan spørre "mener du virkelig dette?". Da bare himler jeg inni meg og scroller videre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 22:35   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er ikke så lett å undersøke, alltid. Det er ikke alle på vennelista jeg har så nært forhold til at jeg kan spørre "mener du virkelig dette?". Da bare himler jeg inni meg og scroller videre.

Jeg antar at man er ganske så enig/liker det man lenker opp hvis det ikke er kommentertnoe. Hvis noe deles helt uten egen kommentar synes jeg ikke det er en invitasjon til debatt, bare en ytring av egen mening. Jeg har gode debattanter med tydelige meninger på min venneliste, de kommenterer alltid.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 23:09   #25
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Jeg er enig i at en del utøver skremmende lite kildekritikk. Men jeg har tenkt en del på det selv, når jeg leser artikler andre deler. Hvordan finner jeg bakgrunnen til det som legges ut? Jeg googler gjerne nettsted og forfatter, javel, men blir litt matt ift egen kompetanse ift å "avsløre" skjulte agendaer. Jeg deler veldig lite selv på fb, altså, men funderer ofte en del over det andre deler.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 23:58   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Deling uten kommentar="dette støtter/liker/undertegner jeg" i min bok. Det er slik jeg oppfatter at de fleste på min venneliste praktiserer også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 14:46   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Deling uten kommentar="dette støtter/liker/undertegner jeg" i min bok. Det er slik jeg oppfatter at de fleste på min venneliste praktiserer også.



:på vennelista:

Dersom det er noe som innbyr til debatt, følger det alltid en betraktning med uten at denne trenger å være veldig lang. (Det kan være alt fra "Dette synes jeg er helt bak mål" til "Se så bra/fint/flott/kult/spennende" og mer til.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 15:30   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.390
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Veldig mange av mine familiemedlemmer og venner liker villig vekk siden som har som mål å få en million liker til det norske flagget, uten å reflektere over om det kan være en agenda bak den siden. Veldig mange kommentarer på siden går på at flagget er VÅRT og må beholdes slik det er, og korset må ikke fjernes, og at det bare er snakk om tid før vi mister det på grunn av feige politikere etc (har det noen gang vært snakk om å forandre flagget egentlig, bortsett fra på sider som fyret.nu etc? ), innimellom all den mer naive hyllesten til at flagget vårt er verdens peneste og har så rene farger og står så fint til himmelen og grønt løv og sånt ...

Og for ikke å snakke om all den ukritiske hoax-delingen om diverse farlige virus (selv om det har roet seg litt de siste årene).

Svarthvittbildet av den overfylte båten som liksom skal vise europeiske flyktninger under første verdenskrig, mens som i virkeligheten er et fargebilde av albanske flyktninger på nittitallet, har også gått sin seiersgang hos venner og kjente. Og for et par år siden dukket det bildet som sammenlignet norske, elendige veger med afrikanske autostradaer bygget med norske bistandspenger opp fra de mest uventede, og svært skuffende hold.

Jeg har stort sett sluttet å kommentere, som regel har noen kommet inn og opplyst om uriktigheten før jeg rekker å gjøre det, og de verste har jeg ikke lenger på mi venneliste. Men klarte ikke å dy meg da en slektning, som jobber i barneskolen, delte en av disse "Del hvis du vokste opp på 70-tallet og overlevde"-statusene. Statusene er teite nok i seg selv, men når en barneskolelærer omtaler sykling uten hjelm som romantisk nostalgi så gir det litt feil signal til ungene og foreldrene deres, spør du meg. Man bør av og til tenke over hvilken rolle man har før man deler.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-03-16 kl 19:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 15:33   #29
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Nå er det vel ikke vanlig at folk som ikke overlevde 70-tallet kommenterer på FB.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 15:33   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Pleier å stille spørsmål eller debatt-kommentere dersom jeg virkelig vil diskutere, men noen ganger vil jeg bare at folk skal lese. Antar at folk kommenterer dersom de reagerer på innholdet i en lenke. Det er synd dersom folk dømmer ut fra antakelser og ikke undersøker hva personen faktisk mener.

Njæ, jeg mener at den som deler har et ansvar for å fortelle hvorfor. Jeg syns det er ganske alternativt å dele ting man er uenig i, uten kommentar, og mene at andre har ansvaret for å tolke at man ikke er enig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 15:49   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.390
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Nå er det vel ikke vanlig at folk som ikke overlevde 70-tallet kommenterer på FB.

Nemlig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 17:32   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Jeg hadde en venninne som ikke overlevde 70-tallet. Jeg pleier å bli ganske hissig på sånne "det gikk bra med oss, uten bilstol"-påstander.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-16, 19:12   #33
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.749
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Jeg har også en lærer som har delt dette "vi overlevde 70-tallet" på lista mi. Blir forundret. Samme når en oppegående fyr også likte den Norske flagget siden. Jeg får lyst til å si noe, men kjenner de ikke godt nok lengre.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-16, 19:57   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kritisk tenkning, Google, memes og sosiale medier

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Nå er det vel ikke vanlig at folk som ikke overlevde 70-tallet kommenterer på FB.

Har du ikke hørt om ghost-writing?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no